دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

روش های مقابله با پرخاشگری نوجوانان و طرز رفتار صحیح والدین

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۸ مهر ۱۳۹۷
  • ۰

پرخاشگری نوجوان یکی از مواردی است که در دوره بلوغ با آن روبه رو می شویم در این دوره به دلیل زیستی و روانی عصبانیت، اضطراب و پرخاشگری امری طبیعی و قابل کنترل می باشد.

پرخاشگری یک واکنش هیجانی در مقابل شرایط و عواملی است که فرد را دچار عصبانیت می کند. پرخاشگری از ویژگی های دوران بلوغ در نوجوان ها می باشد که به دلیل انتقال از دوره کودکی به بزرگسالی در نوجوان رخ می دهد و تا زمانی که فرد به ثبات شخصیتی دست نیابد دچار این مشکل خواهد بود ویژگی های دوران بلوغ چون: دردهای عضلانی،خستگی و بی حوصلگی موجب پرخاشگری نوجوان ها خواهد شد.

پرخاشگری نوجوانان

نوجوان در دوران بلوغ با تغییرات شناختی متعددی مواجه می شود. شکل گیری تفکر عقلانی، گسترش مفهوم خود، پیدا کردن هویت از جمله این تغییرات می باشد که موجب بی ثباتی های عاطفی و هیجانی و عدم کنترل احساسات در فرد می شود.

دسته ای دیگر از ویژگی های دوران بلوغ که موجب پرخاشگری نوجوانان می شود تغییرات اجتماعی نوجوان می باشد نوجوان در این سن به دنبال یافتن جایگاه اجتماعی در میان دوستان و استقلال طلبی می باشد. با وجود این تفاسیر و تغییراتی که در دوران بلوغ صورت می گیرد وجود اختلالاتی چون عصبانیت و پرخاشگری امری طبیعی برای نوجوان می باشد که با آگاهی و تدابیر لازم قابل حل می باشد.

ریشه ی پرخاشگری نوجوان

علت پرخاشگری نوجوانان:

دلایل متعدد فیزیکی، عاطفی، محیطی برای پرخاشگری نوجوانان وجود دارد. نوجوانانی که در محیط خانواده خشونت را مشاهده می کنند بیشتر از سایر نوجوانان در معرض این مشکل قرار می گیرند.

از علل دیگر بروز پرخاشگری در نوجوانان، وجود اختلالات روانی است این دسته از نوجوان نمی توانند احساسات و هیجانات خود را کنترل نمایند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

نوجوان در این سن دارای خواسته های فراوانی است که برای رسیدن با این خواسته ها و قدرت طلبی از پرخاشگری استفاده می کند.

تفاوت پرخاشگری در نوجوان دختر و پسر:

به طور کلی عصبانیت و پرخاشگری در میان پسران بیشتر دیده می شود پسران به دلیل قدرت جسمانی بیشتر و حس قدرت طلبی بیشتر نسبت به دختران دچار پرخاشگری می شوند همچنین پسران در مقابل رفتار پرخاشگرانه ی خود کمتر از جانب خانواده مورد بازخواست قرار می گیرند.

خشم و پرخاشگری نوجوان

عوامل محیطی مؤثر در پرخاشگری:

در بعضی موارد رفتارهای پرخاشگرانه نوجوان به دلیل وجود اختلافات خانوادگی می باشد. روابط ضعیف میان اعضای خانواده بسیار نقش مهمی در بروز اینگونه مشکلات در نوجوان دارد.

والدینی که در محیط خانه با نوجوان خود رفتارهای پرخاشگرانه دارد و از تنبیه و شیوه های تربیتی نادرست استفاده می کنند نوجوانان آن ها بیشتر در معرض رفتارهای پرخاشگرانه قرار خواهند گرفت.

در محیط خانوادگی که انجام کارها را به نوجوان تحمیل می کنند و کنترل بیش از حد بر نوجوان دارند، نوجوان از رفتارهای پرخاشگرانه برای مقابله با این تحمیلات استفاده می کند.

آگاهی از علل پرخاشگری نوجوان

محیط مدرسه نیز می تواند زمینه های بروز پرخاشگری را در نوجوان ایجاد کند. نوجوانی که از جانب دوستان و معلمان مورد حمایت قرار نمی گیرد و یا تحقیر می شود رفتارهای پرخاشگرانه از خود نشان می دهد.

راه های کنترل و کاهش خشم در نوجوان:

در این شرایط نحوه ی برخورد والدین با نوجوان بسیار تأثیرگذار می باشد والدینی که با نوجوان خود دوست هستند می توانند به راحتی شرایط و بحران های این دوره مدیریت نمایند.

آگاهی والدین از روش های درست تربیتی و علم به ویژگی های دوران بلوغ می تواند در این مسیر به آن ها کمک کند. والدینی که می دانند علت و ریشه ی پرخاشگری نوجوان آن ها در چیست  می توانند به راحتی با او ارتباط برقرار کنند و این خشم را کنترل کنند.

نوجوان پرخاشگر و نشانه های آن

برای نوجوان فعالیت های مختلف برنامه ریزی کنید. فعالیت هایی که در آن تمام اعضای خانواده شرکت دارند می تواند موجب پیشگیری و غلبه بر خشم گردد.

نوجوان را سرزنش نکنید. این کار موجب خشم و از بین رفتن حس اعتماد در او می شود. برای تذکر دادن به نوجوان و با او صحبت کنید و به طور منطقی اشتباهاتش را بازگو کنید و دلیل انجام آن را از نوجوان بخواهید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *