دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

نحوه کاشت ریحان و پرورش آن در منزل

  • مهلا بستگان
  • ۱۷ اسفند ۱۴۰۰
  • ۰

ریحان گیاهی علفی از خانواده نعناع می باشد که به علت عطر و طعم خاص و خواص درمانی و دارویی آن، کاربردی فراوانی دارد. کاشت ریحان بسیار ساده است و می توان در منزل آن را کشت کرد و از ریحان تازه استفاده نمود.

گیاه ریحان یک گیاه علفی و یک ساله می باشد که خاصیت ضد قارچی و ضد باکتریایی دارد. ریحان چندین نوع دارد که هر کدام از عطر و خواص مربوط به خود برخوردارند. از اسانس ریحان در صنعت لوازم آرایشی و بهداشتی نیز استفاده می شود. اگر شما نیز قصد کاشت ریحان را دارید در این مطلب همراه ما باشید و از آموزش ارائه شده نهایت استفاده نمایید.

اغلب ما با خواص ریحان و موارد استفاده این سبزی معطر آشنایی داریم، سبزی ریحان جایگاه خاصی در سبد سبزی خوردن خانواده های ایرانی دارد، از این رو اگر با نحوه کاشتن ریحان در منزل آشنا شوید می توانید به راحتی اقدام به کاشت ریحان نمایید و این سبزی خوشمزه را به صورت تازه و کاملا سالم نوش جان نمایید.

راه و روش کاشت و نگهداری ریحان در خانه

طریقه کاشت ریحان در منزل

در ابتدا نوع ریحانی که می خواهید برای کشت استفاده کنید، را انتخاب نمایید. زیرا هر کدام از نوع خاص ریحان دارای خواص و عطر و بوی مخصوص به خود می باشد. به طور مثال ریحان سبز، زرد و یا دارچینی که عطر و بویی شبیه به ادویه دارد و از گل های زیبا و معطر برخوردار است. ریحان لیمویی که عطری به مانند مرکبات دارد. ریحان بنفش که علاوه بر عطر و بوی خاص آن گاهی به علت زیبایی بی نظیر این گیاه آن را در منازل به عنوان گیاه تزیینی نگهداری می کنند. یا ریحان چند ساله که هر سال خود به خود رشد مجدد داشته، در حالی که دیگر گونه های این گیاه یک ساله هستند. ریحان یونانی که کاشتن سخت تری دارد اما گونه مقاوم تری از بقیه نوع ریحان ها می باشد.

بعد از انتخاب نوع ریحان این نکته را مد نظر قرار دهید که در چه منطقه ای ساکن هستید، اگر در یک جای سرد می نشینید باید بذر ریحان را از چهار تا شش هفته قبل از سرما در یک جای گرم بکارید و بعد نشاها را به زمین منتقل کنید. زیرا ریحان برای به عمل آمدن به یک منطقه گرم نیاز دارد و اگر محل سکونت شما گرم است، بذر ریحان را به طور مستقیم بعد از آخرین سرمای منطقه در گلدان و یا جایی که برایش تدارک دیده اید، بکارید.

راه کاشت ریحان در گلدان

  •  آرون گروپس

در نظر داشته باشید که این مواردی که ما ذکر می کنیم برای کاشتن ریحان در سطح کوچک می باشد. به این نکته توجه کنید که خاک مورد نظر برای کاشت ریحان باید حاصلخیز و از زهکشی خوبی برخوردار باشد. بذر ریحان را در عمق ۰.۵ تا ۱ سانتی متری خاک با فاصله ۱۵ سانتی متر از همدیگر بکارید.

بعد از جوانه زدن ریحان اجازه خشک شدن به خاک را ندهید و هر روز گیاه را آبیاری کنید. خاک را از آب اشباع نکنید اما همیشه آن را مرطوب نگه دارید. گلی که در سر شاخه ریحان رشد می کند را به همراه دو برگ پایینی آن قطع نمایید تا هم طعم ریحان را عوض نکند و هم از باریک  و بلند شدن گیاه جلوگیری کنید.

نکات کشت و نگهداری ریحان در منزل

این نکته را در نظر بگیرید که خاکی که در آن ریحان را می کارید باید از هرگونه علف هرزی عاری باشد، در غیر اینصورت ممکن است یک نوع سوسک که آفت ریحان می باشد در آن ظهور پیدا می کند و اگر مشاهده کردید که برگ های ریحان شما کپک زده است به این علت است که گیاه نور کافی دریافت نکرده است.

اگر بذرهای ریحان را ابتدا در گلدان کوچکتری کاشته اید و بعد از جوانه زدن احساس کردید که جای گیاه تنگ می باشد با دقت کامل جوانه ها را به گلدان بزرگتری منتقل کنید تا از رقابت غذایی بین گیاه جلوگیری کنید.

کشت ریحان در سطح کوچک

برداشت سبزی ریحان

* در برداشت ریحان دقت داشته باشید که برگ ها را باید در فاصله ۵ تا ۷ سانتی متری از خاک بچینید و همیشه بعد از جدا نمودن برگ های بالایی، برگ های زیرین را برای پرپشت شدن گیاه نگاه دارید.

* مناسب ترین زمان شروع برگ های این سبزی موقعی است که ارتفاع برگ های آن ۶ الی ۸ اینچ برسد.

* توجه داشته باشید که در تابستان برگ های ریحان  به صورت مرتب چیده شود تا در طول این فصل رشد گیاه افزایش پیدا کند.

* هر زمان که درجه حرارت به ۸۱۰ رسید این سبزی شروع به رویش دوباره می کند.

* چنانچه به صورت مرتب برگ های ریحان چیده شود. از ۱۲ عدد این گیاه در طول هفته ۴ الی ۶ فنجان برگ خواهید داشت.

* در صورتی که نیاز به مصرف برگ ها ندارید، با این حال باید برگ ها را بچینید و آن ها را درون فریزر نگهداری کنید.

* مناسب ترین راه برای نگهداری برگ های ریحان فریز کردن آن ها است، این کار مانع از دست رفتن طعم ریحان ها می گردد. برای این منظور می توانید کل گیاه راه خشک نمایید و بعد آن ها را درون نایلون قرار دهید به طوری که هوای داخل کیسه کاملا خالی شده باشد. بعد آن را درون فریزر نگهداری کنید.

* دیگر روش نگهداری و ذخیره کردن این سبزی خشک کردن آن می باشد با این روش البته برخی از طعم های گیاه از بین می رود. برای خشک کردن باید برگ های ریحان را از ساقه گیاه جدا نمایید و آن ها را در سایه بگذارید، بعد از گذشت ۳ الی ۴ روز چنانچه برگ ها خشک نشده بودند، در فر بگذارید. میزان حرارت فر باید در پایین ترین درجه باشد و در ضمن درب فر نیز باید کمی باز نگه داشته شود.

کاشت و نگهداری ریحان در منزل

نگهداری و مراقبت از سبزی ریحان

* به خاطر بسپارید که خاک سبزی ریحان باید رطوبت داشته باشد. چنانچه منطقه ای که در آن گیاه ریحان را پرورش می دهید گرم است باید اطراف این سبزی مقداری مالچ مورد استفاده قرار دهید. این کار سبب حفظ رطوبت خاک خواهد شد.

* زمانی که نخستین برگ های این گیاه برویند می توانید آن را هرس نمایید. همچنین زمانی که یک شاخه ریحان ۶ الی ۸ برگ داشت شما می توانید هرس را ادامه بدهید.

* پس از گذشت ۶ هفته در صورتی که گیاه رشد داشت برای جلوگیری از رشد زودهنگام گیاه را ببرید.

* در صورتی که هوا سرد باشد باید گیاه ریحان را از قبل برداشت نمایید، زیرا سردی هوا سبب نابودی گیاه خواهد بود.

روش کشت ریحان در منزل

حال که با نحوه کاشتن ریحان آشنا شدید بر روی پرورش ریحان و همچنین کاشت گیاهان کلیک نموده و از دیگر آموزش های عالی برای کاشتن گیاهان مختلف از جمله انواع سبزی خوردن دیدن نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *