دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

15 نکته برای جلوگیری از خستگی و بی حالی حین کار

  • زهره امامی
  • ۱۲ دی ۱۳۹۶
  • ۰

چنانچه عادت های روزمره ی سالم را در برنامه ی خود جای دهید می‌توانید کارآمدی بهتری از خود نشان دهید و دچار افت انرژی هم نشوید. در ادامه با بیان 15 نکته کلیدی شما در این جهت راهنمایی خواهیم کرد.

خسته شدن در حین کار امری کاملا طبیعی می باشد. با این حال راهکارهایی وجود دارد که می‌تواند انرژی شما را ثابت نگه دارد. با ما همراه باشید.

1.به طور منظم تحرک داشته باشید

پیشنهاد می‌شود که هر یک ساعت یک بار از پشت میز خود بلند شوید و به مدت یک تا پنج دقیقه عضلات خود را بکشید. به این ترتیب احساس بهتری خواهید داشت و گرفتگی کم تری در بدن خود احساس خواهید کرد.

مقابله با خستگی کاری

2.روز خود را با شربت لیمو شروع کنید

این کار کمک می‌کند تا سموم موجود در بدن که باعث بروز بی حالی می‌شوند از بدن خارج شوند. علاوه بر اثرات آبرسانی شربت لیمو، خود لیمو هم سوخت و انرژی بدن را تامین می‌کند.

مقابله با خستگی کاری

3. چرت بزنید

یک روش دیگر برای هشیار ماندن در زمان کار استفاده از چرت کوتاه است. چرت های کوتاه مدت به بدن ما اجازه می دهند تا خود را مجدد بازیابی کرده و انرژی مورد نیاز را فراهم کند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مقابله با خستگی کاری

4.ویتامین های مورد نیاز را مصرف کنید

ویتامین ‌B12، ویتامین C، منیزیم و فولیک اسید از جمله ویتامین های لازم برای تامین انرژی بدن هستند. به طوری که در رفع خستگی بدن نقش فوق‌العاده‌ای ایفا می کنند.

مقابله با خستگی کاری

5. تمرین های تنفسی داشته باشید

تنفس دیافراگمی پیشنهاد می شود یعنی به جای این که از قفسه ی سینه نفس بکشید از شکم تنفس کنید. این روش باعث رساندن اکسیژن به بدن شده و سطح انرژی و هشیاری شما را افزایش می‌دهد.

مقابله با خستگی کاری

6. با همکاران گپ و گفت برقرار کنید

ما از طریق تعاملات اجتماعی که با دیگران برقرار می‌کنیم انرژی می‌گیریم. با انجام این کار بدن ما اکسیتوسین آزاد می‌کند و در نتیجه بیشتر احساس آرامش و رضایت خواهیم کرد.

مقابله با خستگی کاری

7. گفتگوهای کاری را در حالت ایستاده یا قدم زدن انجام دهید

نشستن به مدت طولانی می تواند فرآیندهای مغزی را کاهش دهد و باعث ایجاد احساس خستگی در شما شود در صورتی که ایستادن و قدم زدن در حین جلسات و گفتگوهای کاری می‌تواند گردش خون شما را سریع‌تر کند.

مقابله با خستگی کاری

8. آگاهانه بنوشید

سعی کنید از مصرف بیش از حد کافئین جلوگیری کنید. کافئین، انرژی شما را هم مصرف می‌کند و باعث کندی شما در حین کارخواهد شد.

مقابله با خستگی کاری

9. مراقبه‌ روزانه را فراموش نکنید

مراقبه بیشتر از خواب سلول های بدن شما را جوان می‌کند. تنها ۲۵ دقیقه مراقبه در طول روز می‌تواند سطح انرژی بدن را افزایش دهد.

مقابله با خستگی کاری

10.روزی دو بار به فضای خارج از اتاق بروید

قرار گرفتن مداوم در محیط داخل ساختمان باعث می‌شود که کم تر در معرض نور خورشید قرار بگیرید و به دنبال آن با کمبود ویتامین D مواجه شوید. کمبود ویتامین D باعث افزایش ملاتونین و سطح خستگی خواهد شد.

مقابله با خستگی کاری

11.میان وعده های مفید به همراه داشته باشید

متخصصان تغذیه میوه ها و سبزیجات خام را به عنوان بهترین گزینه های میان وعده معرفی می‌کنند. از این رو مصرف چنین میان وعده هایی می‌تواند سطح انرژی شما را ثابت نگه دارد.

مقابله با خستگی کاری

12.در خوردن ناهار زیاده روی نکنید

چنانچه حجم غذایی که برای وعده ی ناهار مصرف می‌کنید بیش از حد لازم باشد بدنتان برای هضم آن نیاز به انرژی زیادی خواهد داشت.

مقابله با خستگی کاری

13.تمرینات سبک روزمره داشته باشید

نتایج مطالعه ی دانشگاه جرجیا نشان داده است که تمرینات سبک ورزشی می‌تواند خستگی را به طور قابل توجهی کاهش دهند.

مقابله با خستگی کاری

14.صبحانه را حذف نکنید

در طول روز بدن شما به استراحت، آرامش و شارژ مجدد نیاز دارد. از این رو باید پروتئین و کربوهیدرات لازم در این خصوص را از صبحانه دریافت کند.

مقابله با خستگی کاری

15.پشت میز کار صاف بنشینید

وقتی قوز کرده پشت میز می نشینید ریه های شما در حالت فشرده قرار می‌گیرد از این رو نمی توانید نفس عمیق بکشید. بنابراین قلب نمی‌تواند اکسیژن را به مغز، خون و دیگر قسمت های بدن شما پمپ کند.

مقابله با خستگی کاری

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *