دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید در مورد رفتار با نوجوان پسر بدانیم

  • سمیه نیک فرجام
  • ۶ مرداد ۱۳۹۷
  • ۰

یکی از مهم ترین وظایف و حقوقی که والدین در قبال فرزند پسر خود دارند تربیت صحیح آن ها باشد وظیفه ای کوتاهی کردن در قبال آن به اندازه نابودی آینده ی آنان تمام می شود و والدین باید نحوه ی صحیح رفتار با نوجوان پسر را بدانند.

امروزه آگاهی های فراوانی درباره نحوه تربیت صحیح فرزند در اختیار والدین قرار می گیرد و کارگاه های آموزشی مختلفی در این زمینه ها برگزار می شود که بسیار در حل مشکلات والد فرزندی و از بین بردن فاصله ی نسلی بین آن ها مؤثر واقع شده اند. نوجوانی سن بحرانی برای شناخت هویت می باشد بسیاری از نوجوانان به خصوص پسران به دنبال تجربه نقش های مختلف شخصیتی می باشند به همین دلیل والدین باید نحوه ی برخورد با نوجوان پسر را بدانند و با آگاهی با آن ها برخورد نمایند.

رفتار مناسب با نوجوان پسر

نکات مهم در رفتار با نوجوان پسر:

۱-والدین باید سعی کنند قبل از اینکه نوجوان وارد جامعه و گروه دوستان ناسالم شود شود رفتار پر خطر و غیر اخلاقی را به نوجوان توضیح دهند و با تربیت در مقابل اینگونه رفتارها بایستند. خانواده بستری مهم تر از گروه همسالان می باشد بسیاری از نوجوانان پسر رفتارهای پرخطر را از درون خانواده پیروی می کنند به عنوان مثال:برخی از نوجوانان مصرف مواد مخدر را از خانواده تقلید کرده اند و در بستر خانواده با آن مواجه شده اند در نتیجه والدین باید این چارچوب ها را نظارت و رعایت کنند.

نحوه ی رفتار با نوجوان پسر

۲- اگر در دوستان و آشنایان یا حتی در خانواده با افرادی که اعتیاد دارند معاشرت دارید و برخورد می کنید برایب حفظ نوجوان خود از آن ها دوری کنید شما نمی توانید از نوجوان پسر توقع داشته باشی که با وجود کنجکاوی و ناپختگی با افرادی که مواد مصرف می کنند رفت و آمد داشته باشد و تأثیری از آن ها نپذیرد.

۳-در برخورد با نوجوان پسر خود از دروغگویی، عصبانی و زدن حرف های رکیک خودداری کنید و یک الگوی رفتاری برای فرزندان خود باشید نوجوانان این الگوها را از درون خانواده یاد می گیرند خانواده بستر بسیار مهمی برای شکل گیری شخصیتی کامل و آگاه برای نوجوانان می باشد.

  •  آرون گروپس

نحوه ی برخورد با پسر نوجوان

۴-بسیاری از پدر و مادرها علایق خود را به نوجوانان تحمیل می کنند و دوست دارند نوجوان راهی را برود که آن ها دوست د ارند در حالیکه ریشه ی بسیاری از اختلافات والدین و فرزندان همین تفاوت علایق و سلیقه های می باشد، و والدین نباید نظر خود را بر نظر نوجوان ارجعیت دهند. والدین فقط می توانند نقش همراه و راهنما را برای فرزند خود داشته باشند.

۵- از نصیحت کردن نوجوان خودداری کنید بسیاری از نوجوانان دوست ندارند از جانب والدین و اطرافیان مورد نصیحت وافع شوند. سعی کنید این کار را به طور غیر مستقیم و از طریق خریداری کتاب یا فیلم های آموزشی مرتبط با زمینه مورد نظر انجام دهید و به نوجوان آگاهی لازم را بدهید.

ارتباط مؤثر با نوجوان پسر

۶- یکی از نگرانی های والدین در رفتا ربا نوجوان پسر گروه دوستان و همسالان می باشند و علت این امر عدم آگاهی والدین از شخصیت دوستان فرزندشان می باشد برایب این منظور شما می توانید چند وقت یکبار یک مهمانی تدارک ببینید تا بیشتر با دوستان فرزندتان آشنا شوید.

۷-سعی نکنید نوجوان را با دیگری مقایسه کنید این کار او را تحقیر خواهد کرد و اعتماد به نفس و اطمینان او را نسبت به شما از بین می برد نوجوان دوست دارد شخصیتی مستقل از دیگری داشته باشد و خودش باشد.

۸- در برخورد با نوجوان پسر به عنوان یک فرد بزرگسال و مستقل با او برخورد کنید و مسؤلیت انجام بعضی از امور را به او محول کنید.

چگونه با فرزند نوجوان رفتار کنیم؟

۹- پسران نوجوان دوست دارند در جامعه دیده شوند و برای این منظور سعی در تغییر پوشش خود دارند در این مورد، برخورد مناسب با نوجوان پسر شما گفت و گو و صحبت کردن با آن می باشد و در این مواقع از پرخاشگر نسبت به او خودداری کنید.

۱۰- در رفتار با نوجوان پسر به او آزادی بیش از حد ندهید این کا نه تنها مؤثر نخواهد بود بلکه در آینده او را فردی خود خواه و بی نیاز بار می آورد.

۱۱- نوجوان پسر هم به اندازه ی دختر به محبت و توجه احتیاج دارد  و شما به عنوان والدین ایت حمایت عاطفی را برای او تأمین کنید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *