دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

آنچه باید در مورد قرص ملاتونین و ویژگی های آن بدانید

  • مهلا بستگان
  • ۱۱ خرداد ۱۴۰۰
  • ۰

در وسط مغز یک غده به اندازه نخود به نام پینه آل وجود دارد، که مسئول ترشح هورمن ملاتونین در بدن می باشد. هر گاه شما در یک محیط تاریک قرار بگیرید و یا هوا رو به تاریکی برود این غده شروع به ترشح می کند. پس از همین مطلب می توان نتیجه گرفت که قرص ملاتونین یک داروی ساخته شده برای درمان بی خوابی است.

از آنجایی که قرص ملاتونین باعث تغییرات در فشار خون می شود، از این قرص برای زنان باردار و افرادی که به بیماری های کلیوی دچار هستند توصیه نمی شود. در برخی تحقیقات آمده است که استفاده از این قرص باعث افسردگی و خستگی در افراد می شود. به یاد داشته باشید که از این قرص تنها برای مدت کوتاهی که دو ماه است می توان مصرف نمود و برای استفاده های بلند مدت باید حتما تحت نظر پزشک آشنا به اختلالات خواب این اتفاق صورت بگیرد.

تداخلات دارویی قرص ملاتونین با سایر داروها

از قرص ملاتونین در چه مواردی می توان استفاده کرد؟

از این دارو در موارد زیر به منظور های مختلف استفاده می شود:

  • درمان بی خوابی در اشخاص مسن و افرادی که کارهای شیفتی دارند مانند پرستاران و مهمانداران
  • درمان اختلالات خواب در اشخاص با اختلالات مغزی-روانی مانند عقب ماندگی ذهنی، اوتیسم، اختلالات روانی و صرع
  • بهبود کیفیت خواب در افراد سالم
  • تنظیم ساعات خواب در مسافرت های هوایی
  • کاهش ناراحتی هایی مانند افسردگی و پرخاشگری در دوران پریودیعوارض قرص ملاتونین

عوارض جانبی ملاتونین :

از شایع ترین عوارض استفاده از این قرص خواب آلودگی در طول روز و سردرد و سرگیجه می باشد.

از دیگر عارضه های کمتر مطرح این قرص می توان به درد شکم، اضطراب خفیف، تحریک پذیری، گیجی و احساس کوتاه مدت افسردگی اشاره کرد.

به طور کلی مصرف این دارو به عنوان مکمل در دوز های پایین و طبیعی چندان عوارض جانبی و خطری ندارد. ولی در صورت مصرف در دوز های زیاد می تواند سبب افزایش بسیار زیاد ملاتونین خون گردد و منجر به بروز نشانه های نظیر سردرد و و سرمازدگی یا هیپوترمی شود. مصرف بالای این هورمون همانند دیگر مکمل های خواب می تواند به دلیل بی حس کردن گیرنده های خود سبب بی خوابی گردد.

  •  آرون گروپس

این هورمون تحرک و تعداد اسپرم ها را کاهش می دهد و در نتیجه میل جنسی در مردان کاهش می یابد. میزان بالا این هورمون در زنان نیز سبب تغییر عملکرد دستگاه تولید مثل نظیر هورمون جسم زرد تخمدان، پروژسترون و استروژن و همچنین تغییر غلظت سرم خون بدن می شود.

یکی دیگر از عوارض مصرف ملاتونین متوقف شدن قاعدگی و تخمک گذاری زنان و سقط چنین می باشد که هیچ کدام از این عوارض هنوز از نظر علمی به اثبات نرسیده اند. مصرف این دارو برخلاف داروهای خواب آور در صورت مصرف کم به هنگام صبح سبب گیجی نمی شود و این دارو احتمالا می تواند انتخاب درمانی مناسبی برای اشخاصی باشد که خواب سبکی دارند.

از قرص ملاتونین چه استفاده هایی می شود؟

دوز مصرفی ملاتونین :

برای مصرف آن دوز مصرفی روزانه مشخصی توصیه نشده است. اما به طور کلی این دارو در دوز های ۱ الی ۱۰ میلی گرمی موجود می باشد که می توان به صورت قرص و دیگر اشکال و بدون نیاز به نسخه دکتر از داروخانه های و یا فروشگاه های عرضه مکمل های بهداشتی تهیه گردد. لازم به ذکر است فروش آن به عنوان مکملی غذایی می باشد به همین جهت بدون نسخه نیز در دسترس می باشد.

شروع مصرف این مکمل به توصیه متخصصان فعال در حوزه بهداشت و درمان با دوز پایین می باشد که به مرور دوز مصرفی می تواند افزایش یابد تا به مقدار بهینه فرد برسد. دوز مصرفی استاندارد ملاتونین در مطالعات بدست آمده به میزان ۳ میلی گرم اعلام شده است.

دوز مصرفی ملاتونین

تداخلات دارویی ملاتونین :

از ملاتونین به همراه داروهای رقیق کننده خون، ضد تشنج، ضد افسردگی، فشار خون بالا، داروهای سرکوب کننده ایمنی، داروهای دیابت و قرص های ضد بارداری به طور همزمان مصرف ننمایید.

موارد مصرف قرص ملاتونین

از این دارو نباید بدون تجویز پزشک و برای مدت طولانی استفاده کرد زیرا هنوز نتیجه قطعی در این مورد که  این مکمل واقعا سبب برطرف شدن بی خوابی می گردد یا خیر در دسترس نیست. اگر از مشکل بی خوابی رنج می برید درمان های خانگی بی خوابی را مانند استفاده نکردن از وسایل الکترونیک قبل از خواب، داشتن اتاق خواب تاریک و … استفاده نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *