دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

راه های مدیریت بحران در خانواده و نجات زندگی

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲ اردیبهشت ۱۳۹۷
  • ۰

در زندگی های امروزه خانواده ها بحران های سخت و فراوانی را تجربه می کنند و مدیریت بحران در خانواده یک مهارتی است که هر یک از اعضا با فراگیری آن می توانند این بحران ها را شناسایی و کنترل نمایند. از جمله بحران های خانوادگی بحران مالی، طلاق و مرگ می باشد.

افرادی که در مواقع وجود بحران مهارت مدیریت بحران  دارند فشارهای کمتری را به خود و اطرافیان وارد می کنند این افراد به آینده امیدوارند و در مقابل مشکلات به راحتی کم نمی آورند این افراد با مواجهه با مشکلات خود را فردی قوی تر و مصمم تر می بینند واین کار به آن ها توانایی لازم برای غلبه بر بحران را می دهد. در ادامه مهارت های مدیریت بحران در خونواده را به طور مختصر و مفید مطالعه خواهید کرد.

مدیریت بحران در خانواده

مهارت های مدیریت بحران در خانواده:

برای داشتن یک مدیریت بحران در خانواده، باید این موضوع را بپذیرید که مشکلات جزء جدایی ناپذیر زندگی امروزه ی انسان ها است و همیشه زندگی آرام و بدون چالش نیست.

بحران ها از آنچه که فکر می کنید کوچک تر هستند:

همیشه در اخبار و روزنامه ها اخبار فراوانی از بحران ها را مطالعه می کنید که افراد زیادی با آن درگیر بوده اند پس این بحران ها فقط برای شما نیست اما هر فردی راه های مختلفی برای حل این بحران ها اتخاذ می کند. انسان ها در زندگی حوادث گوناگونی نظیر:سیل، تصادف، دزدی و جرایم مختلف را تجربه می کنند. بحران ها قسمتی از زندگی هستند و ما با پذیرفتن و روبه رو شدن با آن می توانیم به مدیریت این مشکلات بپردازیم.

به دنبال راه حل های ساده نباشید:

برای روبه رویی با بحران ها باید آن را ریشه یابی کرد اما گاهی ریشه یابی برخی بحران ها دشوار است و از عهده ی انسان خارج می باشد زملنی که کسی را از دست می دهید به دنبال ریشه و علت این بحران نگردید بعضی اتفاقات از عهده و اختیار انسان خارج است و در عوض به دنبال راه حل های درست و عقلانی برای مقابله با آن باشید.

مدیریت بحران ها خانواده

  •  آرون گروپس

بحران در هر دوره از زندگی وجود دارد:

در تمام سنین و دوره های زندگی انسان درگیر بحران هایی می شود که فقط شکل و راه های مقابله با آن تغییر می کند. بزرگی و کوچکی بحران ها از نظر افراد گوناگون متفاوت است و هر کس با دیدگاه خود با بحران ها مواجه می شود. صدمه هایی که به علت بحران بر افراد وارد می شود با توجه به شخصیت، نوع فرهنگ، میزان تحصیلات، تربیت خانوادگی، سن، و جنس متفاوت می باشد. هر قدر فرد دارای بلوغ فکری و عقلانی باشد صدمات وارده کمتر خواهد بود و بهتر با بحران مقابله خواهد کرد.

 برای مدیریت بحران در خانواده وضعیت بحرانی را بدتر نکنید:

با استفاده از راه حل های غیرمنطقی وضعیت را بدتر نکنید. بعضی افراد در شرایط بحرانی با افراد کم تجربه و غیرمنطقی مشورت می کنند این امر موجب شکست آن ها و بدتر شدن وضعیت می شود ولی در مقابل افرادی هستند که در مواجهه با مشکل و بحران از افرادی که قبلا تجربه رویارویی با ابن بحران را داشته اند کمک و مشورت می گیرند.

راه های مدیریت بحران خانواده

در بحران های سخت از دیگران کمک بگیرید:

برای مدیریت بحران در خانواده، از دیگران کمک بگیرید. بسیاری از مشکلات به تنهایی قابل حل می باشند اما بعضی مشکلات بزرگ تر نیاز به کمک دیگران دارد با این کار هم از تجربه و هم از حمایت ها عاطفی آنان استفاده خواهید کرد.

به بحران های زندگی خود اهمیت بدهید نه جامعه:

یکی از راه های مدیریت بحران در خانواده این است که اگر در زمان رویارویی با بحران خانوادگی و شخصی همزمان دچار بحران های اجتماعی تورم، سبل، زلزله و… شدید در درجه اول به زندگی خودتان اهمیت بدهید برای این کار باید یاد بگیرید احساسات و هیجانات خود را کنترل و مدیریت کنید. و زمانی که بتوانید مشکلات زندگی خود را حل کنید به دیگران هم می توانید کمک کنید.

مدیریت بحران و سلامت خانواده

 برای مدیریت بحران در خانواده اعتماد به نفس خود را حفظ کنید:

همه افراد در برخورد با چالش ها دچار اضطراب، افسردگی و نگرانی می شوند شما در مواقع  بحرانی باید تلاش کنید تا روحیه خود را حفظ کنید و قوی باشید به خاطر بسپارید که مشکلات و بحران ها انسان را به تجربه های جدید و ارزشمندی می رسانند.

بحران ها همیشگی نیستند:

به خودتان بگویید که این بحران نیز حل می شود و همانطور که خوشی ها گذرا هستند بحران ها هم می گذرند با این کار دیگر پریشان خاطر نخواهید بود و انگیزه ی بیشتری برای مقابله با بحران پیدا می کنید.

نحوه ی مدیریت کردن مشکلات

با بروز مشکل نقاط ضعف شما آشکار می شود:

در شرایط بحرانی ترس ها و نگرانی های پنهان افراد آشکار می شود در این مواقع شما به ضعف های درون خود پی می برید اگر بتوانید این ترس را مدیریت کنید شما فردی قوی تر خواهید شد و در غیر این صورت این ترس هم به بحران های شما اضافه خواهد شد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *