دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

11 روش خانگی برای کاهش افسردگی

  • زهره امامی
  • ۱۶ دی ۱۳۹۶
  • ۱

سروتونین یکی از انواع هورمون های شادی بخش می باشد. این ماده‌ی شیمیایی انتقال‌ دهنده‌ی مهمی در مغز ماست که خواب، خلق‌وخو، روابط زناشویی و… را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. روش‌هایی وجود دارد که به شما کمک می‌کنند میزان این ماده را در بدن خود افزایش دهید.

افزایش ترشح هورمون سروتونین سبب کاهش افسرگی می شود. حال چه کنیم تا این هورمون بیشتر ترشح شود؟ در ادامه این مطلب به روش هایی ساده و قابل دسترس تر اشاره می کنیم. امید است بتوانید با انجام این روش ها مغز و روان خود را ایمن سازید.

1. تقویت مثبت‌ اندیشی

برای تقویت مثبت اندیشی باید بتوانید رویکردهای خود در زندگی را تغییر دهید. ببینید که چه کارهایی حس و حال بهتری را در شما ایجاد می‌کنند. مثلا می‌توانید معاشرت‌های دل‌نشین با دیگران را افزایش بدهید، کتاب و مجله بخوانید، تفریحات و سرگرمی‌های جالب برای خود تدارک ببینید و… .

11 روش ایجاد شادمانی

2. ماساژ بدن

مطالعات مختلف نشان می‌دهد که بعد از یک جلسه ماساژ، میزان سروتونین در بدن افزایش پیدا می‌ یابد. علت این امر کاهش کورتیزول و استرس در بدن می باشد.

3. دریافت تریپتوفان بیشتر

تریپتوفان نوعی اسیدآمینه است که وجودش برای تولید سروتونین ضروری است. افزایش این ماده در رژیم غذایی‌ سبب می‌شود، مقدار ترشح سروتونین در بدن زیاد شود. این ماده در گوشت بدون چربی، تخم مرغ و لبنیات یافت می‌شود. اگر گیاه‌خوار هستید نیز نگران نباشید چون آجیل و دانه‌ها نیز حاوی ماده‌ی تریپتوفان می باشند.

11 روش ایجاد شادمانی

4. مصرف بیشتر ویتامین B

برای افزایش ترشح میزان سروتونین، ویتامین B6 و ویتامین B12 غوغا می‌کنند. تحقیقات نشان می‌دهد که مصرف ویتامین B، به درمان افسردگیِ کهن‌سالان هم کمک می‌کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

5. ورزش کردن

انجام حرکات ورزشی به ترشح بیشتر سروتونین کمک می‌کند. در واقع هر فعالیتی که ضربان قلب تان را بالا ببرد، باعث ترشح بیشتر هورمون سروتونین می‌شود. این خود موجب کاهش و از بین رفتن افسردگی می باشد.

11 روش ایجاد شادمانی

6. مصرف بیشتر منیزیم

منیزیم در افزایش ترشح سروتونین بسیار موثر است. این ماده فقط سبب افزایش سروتونین نمی‌شود بلکه به ایجاد تعادل در فشار خود و بهبود عملکرد اعصاب نیز کمک می‌کند. منیزیم در سبزیجات با رنگ سبز تیره، ماهی، موز و حبوبات یافت می شود.

7. یاد گرفتن خودمراقبتی

وجود ماده‌ی کورتیزول در بدن، موجب افزایش استرس‌ می‌شود، و از ترشح سروتونین ممانعت می‌کند. همین موضوع نشان می‌دهد که برای داشتن اوقاتی خوب و حال و هوایی مثبت و شاد باید به دنبال راه‌کارهایی باشید که موجب کاهش استرس‌ شوند. سعی کنید برای خود زمانی قائل باشید، فشارهای کاری‌ تان را کمتر کنید و بیشتر به خودتان و سلامتی‌ تان اهمیت بدهید.

11 روش ایجاد شادمانی

8. کاهش مصرف قند

متأسفانه با وجود ضرورت وجود قند برای تولید سروتونین، مصرف بیش از حد آن موجب اثرات منفی بر خلق‌وخو می‌شود.

9. انجام مدیتیشن

حرکات مدیتیشن سبب می‌شوند تا اسید ۵-هیدروکسی‌ ایندولیستیک، که از مواد لازم برای تولید سروتونین است در بدن ترشح شود. علاوه بر این ها، مدیتیشن به کم شدن اثرات هورمون استرس نیز کمک موثر می‌کند.

10. دریافت نور خورشید

اشعه‌ها و نور خورشید به شادتر شدن شما کمک می‌کند. روزانه حداقل ۲۰ تا ۳۰ دقیقه را در صبح‌ها یا بعدازظهر، بیرون از منزل باشید. قدم بزنید، پیاده روی کنید و سعی کنید در هوای تازه از نور مستقیم یا غیرمستقیم خورشید بهره ببرید.

11 روش ایجاد شادمانی

11. مصرف ویتامین C

ویتامین C تا حد زیادی به افزایش روحیه و بهبود خلق‌ و خو کمک می‌کند. مطالعات نشان می‌دهد که ویتامین C خواصی ضدافسردگی دارد. ویتامین C در سبزیجات با برگ‌های سبز تیره، گوجه فرنگی، پرتقال و فلفل دلمه‌ای به وفور یافت می‌شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۱ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *