دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

عزت نفس چیست؟ چگونه عزت نفس بالایی داشته باشیم؟

  • سمیه نیک فرجام
  • ۲۵ تیر ۱۳۹۷
  • ۰

عزت نفس یا حرمت نفس در فرد، نگرشی است که او درباره ی خود و ارزش و اعتبار خود دارد و هر قدر این ارزش ها و باورها پایه های قوی تری داشته باشند این عزت نفس نیز قوی تر و محکم تر خواهد بود در این میان افرادی هستند که به دلایل متعددی دچار کمبود عزت نفس می شوند که در این مقاله در رابطه با آن توضیح خواهیم داد.

هیچ چیز مهم تر از این نیست که شما چه تصوری درباره خود دارید. افرادی که می دانند که هستند و چه ارزشی و اعتباری دارند و اساسا دیدی مثبت نسبت به خو دارند افرادی با حرمت نفس بالا می باشند اینگونه افراد با باور کردن خود، خود را به دیگران ثابت می کنند و باید توجه کرد که درست ترین کار همین است که خود را باور کنید و به خود ایمان داشته باشید تا موفق شوید و خود را به دیگران نشان دهید .

عزت نفس در افراد

عواملی که باعث پایین آمدن عزت نفس در فرد می شوند:

حرمت نفس پایین یک مسأله ی سیار مهم است که سلامت روحی و روانی فرد را به خطر می اندازد.می توان گفت ریشه ی وجود عزت نفسی پایین در کودکی است زمانی که کودک با معلمان، دوستان و والدین سرو کار دارد و مراحل اولیه شکل گیری خود را سپری می کند اگر تلقینات و باز خوردهای منفی دریافت کند ناخودآکاه به این باور که فردی کامل و خوب نیست می رسد و این شروع شکل گیری یک شخصیت با اعتمادبه نفس پایین است بنابراین در دوران کودکی نحوه ی برخورد والدین و باوری که نسبت به کودک خود دارند در شگل گیری شخصیتی سالم و متکی به نفس تأثیر گذار خواهد بود.

اتفاقات تلخ و ناگوار در زندگی موجب کاهش حرمت نفس در برخی از افراد می گیرد. کمال گرایی، آرزوهای دور و دراز و منفی نگری از علل دیگر حرمت نفس پایین در افراد می باشند.

ویژگی افراد با متکی به نفس

تأثبرات منفی اعتماد به نفس پایین در افراد:

حرمت نفس پایین بعد از مدتی فرد را به این باور می رساند که توانایی انجام کاری را ندارد و فرد قابلیت های خود را فراموش می کند این تصور موجب می شود فرد از اجتماع دوری کند و به فردی منزوی و ترسو تبدیل شود. اینگونه افراد از تجربه کردن چیزهای تازه خودداری می کنند و افرادی هستند که اهل ریسک نیستند.

  •  آرون گروپس

نداشتن اعتماد به نفس در افراد مشکلات روانی نظیر افسردگی، اضطراب و پریشانی خاطر را  به وجود می آورد. و این مشکلات افراد را به سمت مصرف دخانیات می کشاند.

راه های بالا بردن عزت و حرمت نفس:

برای تقویت اعتماد به نفس نگرش های منفی که درباره خود دارید را شناسایی کنید و سعی کنید آنها را از خود دور کنید. برای این کار قبل از انجام هر کاری افکار منفی که به سراغتان می آید را شناسایی کنید و د از خودتان دلیل این انرژی های منفی را جویا شوید. در این صورت شما فردی با اعتماد به نفس بالا خواهید بود.

مثبت نگری و اعتماد به نفس

– قابلیت ها و مهارت های خود را بشناسید:

همه افراد دارای قابلیت ها و توانایی های مخصوص خود هستند و این توانایی های منحصر به فرد افراد موجب تفاوت آنها می شود. فردی در نقاشی و دیگری در آشپزی مهارت خاص خود را دارد و با پی بردن به این توانایی ها می تواند به شناخت خود برسد و شناخت خود به طبع موجب افزایش اعتماد به نفس در فرد می گردد.

خودتان را دوست بدارید:

زمانی که در مقابل خود جبهه می گیرید و خود رابرای کارهایتان سرزنش می کنید کمی به خود فرصت دهید و با خودتان مهربان تر باشید و طری با خودتان رفتار کنید که با دیگران آن رفتار را داری.

قاطع بودن را یاد بگیرید:

افراد قاطع دارای عزت نفسی بالا هستند به این علت که به راحتی نظرات خود را بیان می کنند و از گفتن چیزی واهمه ندارند این افراد به دلیل اینکه خود را باور دارند اعتماد به نفس بالایی دارند. برای اینکه فردی قاطع باشید به رفتار اینگونه افراد توجه کنید و از آنها الگوبرداری نمایید.

حرمت نفس و نشانه ها ی آن

رابطه ی دوستانه و مثبت داشته باشید:

با دوستان و افرادی که بودن درکنار آنها به شما آرامش خاطر و حس خوب می دهد مراوده کنید و از افرادی که در شما نا امیدی و یأس ایجاد می کنند دوری کنید. داشتن روابط مثبت به شما انگیزه می دهد و اعتماد به نفس شما را بالا می برد.

مهارت نه گفتن را بیاموزید:

افرادی که دارای اعتماد به نفس پایینی هستند در مقابل درخواست های دیگران کوتاه می آیند و کارهایی که بر طبق میلشان نیست را به اجبار انجام می دهند و در این صورت خودشان دچار آسیب خواهند شد. با یادگیری مهارت نه گفتن افراد از فشاری که قرار است تحمل کنند خود را دور می کنند.

گاهی در زندگی به دنبال ریسک کردن و به چالش کشیدن باشید:

افرادی که اعتماد به نفس ندارند ترجیح می دهند زندگی راکد و آرامی  داشته باشند و زا روبه رو شدن با ترس ها فرار می کنند بالعکس افراد متکی به نفس سعی دارند با ترس هایشان مقابله کنند و به دنبال پیروز شدن و چیره شدن بر ترس ها هستند.

اعتماد به نفس و باور خود

مراجعه به مشاور:

با مشاوره کردن و صحبت کردن با دیگران شما خود به نقاط ضعف و قوت خود پی خواهید برد. بسیاری از  روان شناسان با رفتار درمانی شناختی به بهبود اینگونه افراد کمک می کنند.

از الفاظ مثبت درباره خود استفاده کنید:

زمانی که با خود صحبت می کنید از الفاظ مثبت استفاده کنید و به جای فکر کردن به جنبه های منفی، به نقاط قوت خود و ویژگی های مثبتتان فکر کنید. این موضوع در باور و تصوری که نسبت به خود دارید مؤثر می باشد.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *