دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه دسر شب یلدا با تزئین زیبا و ایده آل

  • مرضیه نوروزیان
  • ۲۹ آذر ۱۴۰۱
  • ۰

دسرها جزء پیش غذاهای عالی محسوب می شوند و اشتها آور هستند. دسر شب یلدا از جمله دسرهای با طعم و تزیین عالی می باشد. در این مطلب، طرز تهیه دسر شب یلدا را به شما علاقه مندان به هنر آشپزی و تهیه دسر آموزش داده ایم.

 ژله انار، دسر پاناکوتا انار، دسر هندوانه، دسر لبو و … از جمله دسرهای مخصوص شب یلداست. دسر یک عامل تزیینی فوق العاده در چیدمان و تزیین میز شب یلداست. از این رو در این مطلب، آموزش طرز تهیه دسر مخصوص شب یلدا را به شما پیشنهاد می کنیم.

مواد لازم

  • ژله آلوئه ورا: یک بسته
  • ژله انار: یک بسته
  • خامه: ۲۰۰ گرم
  • انار دانه شده: یک لیوان

طرز تهیه دسر شب یلدا با تزیین عالی

ابتدا هر بسته ژله را در یک و یک چهارم لیوان آب داغ حل کنید. آن گاه روی حرارت مستقیم قرار دهید و ژله را بهم بزنید تا کاملا در آب حل شود. آن را کنار گذاشته تا به دمای محیط برسد.

انار دانه شده جهت تهیه دسر انار شب یلدا

یک قاشق از خامه را به ژله انار اضافه کنید و بقیه خامه را به ژله آلوئه ورا هم دمای محیط اضافه کنید و بعد از هم زدن ژله ها را از صافی ریز عبور دهید تا صاف و یک دست شود.

یک کاسه برای قالب ژله انتخاب کنید و مقداری از ژله انار را در کاسه ریخته و یک کاسه دیگر را داخل کاسه ای که ژله انار دارد، بگذارید تا ژله انار بالا بیاید و شکل کاسه به خود بگیرد.

در مرحله بعدی طرز تهیه دسر شب یلدا، درون کاسه دوم را با یخ پر کنید و کاسه ها را به مدت ۷ تا ۱۰ دقیقه قرار دهید تا نیم بند شود. ژله را از فریزر خارج کرده و یخ ها را از روی آن برداشته و داخل کاسه را به جای یخ از آب داغ پر کنید تا راحت از ژله جدا شود. بعد داخل ژله انار را که به صورت کاسه شکل گرفته با مقداری از ژله آلوئه ورا و خامه پر کنید. دوباره کاسه را روی ژله قرار دهید تا ژله سفید بالا بیاید. آن گاه کاسه های ژله را داخل فریزر قرار دهید تا لایه سفید رنگ شکل بگیرد و نیم بند شود.

دسر کرم انار مخصوص شب یلدا

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بعد از ۷ الی ۱۰ دقیقه کاسه ها را از فریزر خارج کرده و کاسه روی آن را با آب داغ پر کنید تا راحت از ژله سفید جدا شود.

حالا شما دو کاسه از جنس ژله دارید که داخل هم هستند. یکی با ژله قرمز و دیگری با ژله سفید است. داخل این کاسه سفید ژله ای را با دانه های انار پر کنید و روی انارها را با مقداری از ژله سفید پر کنید. بعد از اینکه کاسه ژله را از دانه های انار پر کردید، آن گاه مابقی ژله سفید را بریزید. کاسه را به مدت ۶ ساعت در یخچال قرار دهید تا ژله کاملا بسته و آماده برش شود.

بعد از ۶ ساعت کاسه را در آب داغ نگه داریدتا ژله از کاسه جدا شود. یک بشقاب را کمی خیس کنید، ژله را در آن برگردانید و با یک چاقوی تیز برش بزنید و در ظرف بچینید.

طرز تهیه دسر شب یلدا

دستور تهیه دسر ژله هندوانه

شب یلدا یکی از جشن های اصیل ایرانیان است که از قدیم رسم بوده است و امروزه با تشریفات بیشتری برگزار می شود، اصلی ترین بخش این مراسم، سنت شب نشینی و گرد هم آمدن خانواده ها و اقوام در کنار هم می باشد، در این شب خوراکی های مختلفی سرو می شود، دسر های یلدایی از انواع این خوراکی های خوشمزه می باشند که در اینجا قصد داریم شما را با دستور تهیه ژله هندوانه شب یلدا آشنا نماییم.

مواد لازم

  • خامه صبحانه/ ۱۰۰ گرم
  • پودر ژله آلبالو/ یک بسته
  • پودر ژله آلوئه ورا/ یک بسته
  • چوب بستنی/ به میزان لازم
  • چیپس شکلاتی/ به میزان لازم

روش تهیه دسر شب یلدا

روش تهیه ژله هندوانه

ژله آلبالو را با یک و نیم لیوان پیمانه آب جوش مخلوط کنید و هم بزنید تا در هم حل شوند، سپس دو قاشق سوپ خوری از این ژله را به همراه یک قاشق مربا خوری خامه صبحانه مخلوط کنید و بعد آن را در همه ژله آلبالو ترکیب کنید، با انجام اینکار ژله از حالت شفافی خارج شده و رنگی مات به خودش می گیرد، سپس ژله آلبالو را در یخچال بگذارید تا کمی خودش را بگیرد، بعد از مدتی ژله نیم بند را از یخچال بیرون آورید و هم بزنید.

اکنون مقداری چیپس شکلاتی را به مخلوط قبلی اضافه کنید و آن را داخل قالب مورد نظرتان بریزید، سپس دوباره در یخچال بگذارید.

در مرحله بعدی طرز تهیه دسر هندوانه شب یلدا، ژله آلوئه ورا را با یک پیمانه آب جوش مخلوط کنید و بعد از حل شدن اجازه دهید تا کمی خنک شود و بعد کمی خامه به آن بیفزایید، سپس هم بزنید تا یکدست شود، اکنون قالب حاوی ژله آلبالو که هنوز نیم بند است و سفت نشده را از یخچال درآورید و نصف ژله آلوئه ورا مخلوط شده با خامه را به آرامی و با قاشق روی آن بریزید، دوباره قالب را به یخچال برگردانید، بعد از اینکه لایه جدید بسته شد، چوب بستنی ها را در فاصله هایی منظم در ژله فرو کنید و باقی ژله آلوئه ورا مخلوط شده با خامه را با مقداری رنگ سبز خوراکی مخلوط کنید، سپس آن را روی قالب ژله بریزید و در یخچال بگذارید تا به طور کامل سفت شده و ببندد.

به هنگام سرو ژله هندوانه، قالب حاوی آن را از یخچال بیرون آورید و دور تا دور آن را با چاقو برش بزنید، برای راحت خارج شدن ژله, قالب را حدوداً ۳۰ ثانیه در داخل مقداری آب گرم بگذارید و بعد برش بزنید، سپس ژله هندوانه را در ظرف مورد نظرتان سرو کرده و نوش جان کنید. دستور تهیه دسر شب یلدا

روش تهیه دسر پارافه انار

یک بسته ساقه طلایی و بتی بور را خرد کرده و داخل یک ظرف بریزید، سپس ۵۰ گرم کره نرم را به آن بیفزایید و مخلوط کنید تا به حالت خرده نان درآید، اکنون کمی از این ترکیب را در ته لیوان بریزید.

برای تهیه کرم این دسر نیز دو لیوان ماست خامه ای را با سه چهارم لیوان شیر عسلی غلیظ مخلوط کنید، البته می توانید از کرم های دیگر و یا پودینگ وانیلی و یا حتی فرنی بر روی بیسکویت ها استفاده کنید، سپس کمی دانه انار بریزید و مجدداً مراحل بالا را تکرار کنید، این دسر را بعد از آماده شدن به مدت یک ساعت داخل یخچال بگذارید، سپس سرو نمایید.  روش تهیه دسر شب چله

روش تهیه شیرینی بادامی هندوانه

برای تهیه این دسر در ابتدا ۵۰ گرم کره بادام را داخل آب جوش بریزید و درب آن ببندید تا بتوانید به راحتی پوست آنها را جدا کنید، بعد از حدود ۱۵ دقیقه می توانید حرارت را خاموش کرده و بادام ها را پوست بگیرید.

اکنون بادام های پوست کنده را آسیاب کرده تا به حالت نرم و خمیر درآید و بعد ۵۰ گرم پودر قند اضافه کنید و به خوبی مخلوط نمایید، به این مواد یک قاشق چای خوری عسل افزوده و دوباره هم بزنید.، در صورتی که خمیر چسبندگی کافی را ندارد، می توانید به شکل قطره ای کمی گلاب بیفزایید تا یکدست و منسجم شود.

در مرحله بعدی تهیه این دسر، مقداری رنگ خوراکی سبز را به این خمیر بیفزایید و به مقدار یک گردو از آن بردارید و گرد کنید، سپس با قلمو چند خط به رنگ سبز تیره در اطراف آن رسم کنید.

آموزش تهیه دسر شب یلدا

روش تهیه شکلات شب یلدا

برای طرز تهیه دسر شکلات شب یلدا با تزئین گل رز شکلاتی؛ شکلات سفید را به روش بن ماری ذوب کنید و چند قطره رنگ خوراکی قرمز به آن اضافه کنید.

سپس آن را داخل قالب شکلات طرح رز بریزید و بعد شکلات تیره که به روش بن ماری ذوب کرده اید را داخل کپسول کاغذی بریزید، اکنون گل ها را روی شکلات قرار دهید و با خلال پسته و دانه های انار تزئین کنید.

نحوه تهیه دسر شب یلدا

از اینکه در ارائه طرز تهیه دسر شب یلدا همراه ما بودید، سپاس گذاریم و امیدواریم مطالب ما در این زمینه مورد توجه شما قرار گرفته باشد. در صورت تمایل برای دیدن انواع دسر کلیک بفرمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *