دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

خواص توت فرنگی میوه اعجاب انگیز و پر خاصیت

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۳ آبان ۱۴۰۱
  • ۰

توت فرنگی یک از میوه های بسیار خوشمزه است که رنگ بی نظیری دارد. این میوه خاصیت ضد التهابی قوی دارد و از این رو در درمان بسیاری از بیماری ها از قدیم کاربرد داشته است.

توت فرنگی تازه یکی از محبوب ترین, با طراوت ترین و سالم ترین میوه ها در سرتاسر جهان می باشد. توت فرنگی از زمان های دور برای طیف گسترده ایی از اهداف دارویی مانند کاهش التهاب, تب, سنگ کلیه, بوی بد دهان, نقرس و … کاربرد داشته است. برای آشنایی با خواص توت فرنگی در ادامه همراه ما شوید.

مزایای اعجاب انگیز و خواص توت فرنگی

خواص توت فرنگی

توت فرنگی جزء ۱۰ میوه برتر در دخایر آنتی اکسیدان می باشد. این میوه رنگ غنی خود را به واسه ماده ایی به نام فلاونوئید به دست آورده است. مزایای مصرف همه نوع سبزیجات و میوه ها از جمله توت فرنگ بسیار زیاد است. هرچقدر که مصرف مواد غذایی گیاهی بالاتر رود, خطر ابتلا به بیماری های قلبی, دیابت و سرطان کاهش می یابد. همچنین مصرف مقادیر زیاد میوه ها و سبزیجات با سلامتی پوست و مو, افزایش انرژی و کاهش وزن در ارتباط است. این مواد خطر ابتلا به چاقی و به طور کلی مرگ و میر را به طور قابل توجهی کاهش می دهد. توت فرنگی دارای فواید اعجاب انگیزی است که در ادامه با آن ها آشنا می شویم.

۱- خواص توت فرنگی و تاثیر آن بر بیماری های قلبی

یکی از زیر گروه های فلاونوئیدها در توت فرنگی, آنتوسیانین است که مصرف این ماده به طور منظم می تواند خطر ابتلا به حمله قلبی را ۳۲ درصد در زنان جوان و میانسال کاهش دهد. تحقیقات نشان داده است زنانی که حداقل سه بار در هفته توت فرنگی استفاده می کنند می توانند از این خواص توت فرنگی بهره مند شوند.

همچنین کوئرستین فلاونوئیدها موجود در توت فرنگی, ضد التهاب طبیعی می باشد که به نظر می رسد خطر ابتلا به تصلب شریان را کاهش می دهد و از آسیب های ناشی از بالا بودن سطح LDL محافظت می کند. به علاوه تحقیقات نشان داده است این ماده خاصیت ضد سرطانی نیز دارد که در حال حاضر در حال بررسی می باشد. 

پلی فنول موجود در توت فرنگی خطر ابتلا به بیماری های قلبی- عروقی را با جلوگیری از ساخت پلاکت و کاهش فشار خون با مکانیزم ضد التهابی, کاهش می دهد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مطالعات دیگری نشان داده است مصرف توت فرنگی سطح هموسیستئین در خون را کاهش می دهد. این ماده یک اسید آمینه می باشد که با آسیب رساندن به لایه های داخلی شریان ها مرتبط است. به علاوه فیبر و پتاسیم موجود در توت فرنگی, سلامتی قلب را حفظ می کند.

خواص توت فرنگی

۲- کاهش خطر سکته مغزی

آنتی اکسیدان های کوئرستین, کامپفرول و آنتوسیانین موجود در توت فرنگی, تشکیل لخته های خون مضر که با سکته مغزی در ارتباط هستند را کاهش می دهند. به علاوه مقادیر بالای پتاسیم در توت فرنگی, با کاهش خطر سکته مغزی در ارتباط است.

۳- فواید توت فرنگی و سرطان ها

همان طور که بیان شد توت فرنگی سرشار از آنتی اکسیدان های قوی می باشد که رشد تومور را مهار می کنند و التهابات بدن را کاهش می دهند. از این رو این میوه در درمان سرطان ها کمک می کند.

۴- خواص مفید توت فرنگی برای فشار خون بالا

با توجه به مقادیر بالای پتاسیم در توت فرنگی, مصرف این میوه به افرادی که فشار خون بالایی دارند, توصیه می شود. در واقع توت فرنگی اثر سدیم در بدن را خنثی می کند.

۵- تاثیر توت فرنگی بر یبوست

خوردن غذاهایی که سرشار از آب و فیبر هستند مانند: توت فرنگی, انگور, هندوانه و طالبی باعث می شود تا حرکات روده منظم صورت گیرد. فیبر یکی از مواد ضروری برای به حداقل رساندن یبوست و افزایش حجم مدفوع می باشد. بنابراین از فواید توت فرنگی می توان در درمان یبوست استفاده کرد.

۶- بهبود آلرژی و آسم با مصرف توت فرنگی

با توجه به اثرات ضد التهابی کورستین در توت فرنگی, مصرف این میوه می تواند به درمان علائم آلرژی مانند: ابریزش بینی, آبریزش از چشم و کهیر کمک کند. البته هنوز این مطالعه بر روی انسان ها صورت نگرفته است.

۷- نقش مثبت توت فرنگی بر بیماری دیابت

با توجه به مقادیر کم قند و مقادیر بالای فیبر در توت فرنگی, این میوه به تنظیم قند خون کمک می کند و یکی از میوه های توصیه شده به افرادی است که از بیماری دیابت رنج می برند. علاوه بر این توت فرنگی می تواند عوارض دیابت مانند بیماری های کلیوی را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

۸- خواص توت فرنگی در دوران بارداری

مصرف کافی فولیک اسید برای زنان باردار برای محافظت آن ها در برابر نقائص لوله عصبی در نوزادان ضروری است. توت فرنگی حاوی مقادیر زیادی فولیک اسید می باشد.

۹- توت فرنگی و درمان افسردگی

یکی از مواد مفید موجود در توت فرنگی فولات می باشد. این ماده به درمان افسردگی با جلوگیری از تشکیل هموسیستئین در بدن, کمک می کند و از مهمترین فواید توت فرنگی به شمار می رود. در واقع هموسیستئین مانع از رسیدن خون و مواد مغذی به مغز می شود و با تولید هورمون های احساس خوب نظیر سروتونین, دوپامین و نوراپینفرین تداخل داردکه این هورمون ها نه تنها خلق و خو را تنظیم می کنند بلکه خواب و اشتها را نیز منظم می کنند.

۱۰- بهبود بینایی

وجود آنتی اکسیدان در توت فرنگی برای جلوگیری از آب مروارید، ماکولار و دیگر بیماری های چشمی گزینه بسیار مناسبی است و طبق تحقیقات انجام شده ویتامین C موجود در توت فرنگی قادر به افزایش عملکرد و زندگی سلول های شبکیه چشم شده و آن ها را سالم نگه می دارد.

فواید توت فرنگی بر سلامت بدن

۱۱- توت فرنگی برای مردان

آنتی اکسیدن های موجود در توت فرنگی سبب افزایش گردش خون می شود که برای سلامت جنسی از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و همچنین وجود ویتامین C در این میوه خوشمزه به افزایش تعداد اسپرم در مردان کمک می کند.

۱۲- سفیدی دندان ها

توت فرنگی به دلیل داشتن اسید مالیک به سفید کردن دندان کمک شگفت انگیزی می کند بنابراین توت فرنگی ها را له کرده سپس به آن کمی جوش شیرین بیفزایید و حالا خمیر به دست آمده را بر روی دندان ها بمالید و به مدت پنج دقیقه مسواک بزنید و به خوبی دندان هایتان را با آب بشویید.

فواید شگفت انگیز توت فرنگی

۱۳- تقویت سیستم ایمنی بدن

توت فرنگی به دلیل داشتن ویتامین C سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و همچنین به درمان سرماخوردگی و سرفه کمک می کند، فقط یک وعده توت فرنگی دارای ۱۵۰٪ نیاز روزانه‌تان به ویتامین C می باشد.

۱۴- کاهش وزن

بسیاری از افراد از داشتن اضافه وزن رنج می برند و به دنبال روش هایی جهت کاهش هستند که با کمک میوه توت فرنگی می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا توت فرنگی دارای آنتی اکسیدان ها و آنتو سیانین ها است که سبب افزایش متابولیسم بدن شده و به دلیل اینکه دارای مقادیر فراوانی فیبر است باعث کاهش اشتها و در نتیجه لاغری خواهد شد و همچنین خاصیت ضد التهابی بودن توت فرنگی سبب افزایش عملکرد هورمون های کاهش وزن در بدن می شود.

بررسی خواص توت فرنگی

۱۵- کاهش چین و چروک پوست

توت فرنگی نقش مهمی در سلامت پوست ایفا می کند زیرا دارای مقادیر زیادی ویتامین C و آنتی اکسیدان است که سبب افزایش کلاژن پوست شده و در نتیجه به کاهش چین و چروک پوست کمک شگفت انگیزی می کند، می توانید نه عدد توت فرنگی تازه را له کرده سپس به آن یک قاشق غذا خوری روغن زیتون، دو قاشق غذا خوری عسل و چند قطره آب لیمو ترش تازه بیفزایید و بر روی پوست تان بمالید و بعد از زمان پنج دقیقه با آب گم بشویید.

۱۵- رفع جوش و آکنه

با کمک توت فرنگی می توانید از شر جوش و آکنه خلاص شوید و همچنین باعث درمان چربی بیش از حد صورت شده و از بروز جوش بر روی پوست جلوگیری می کند، پنج عدد توت را له کرده سپس بر روی پوست تان بمالید و به خوبی ماساژ دهید، اجازه دهید به مدت بیست دقیقه بماند و در نهایت با آب سرد بشویید.

۱۶- توت فرنگی برای بارداری

این میوه خوشمزه دارای مقدار زیادی فولات است، از یک فنجان توت فرنگی خام می توان مقدار ۴۰ میکروگرم فولات بدست آورد و این مقدار, ده درصد از مصرف روزانه فولات که توصیه شده است را تامین می کند.

خاصیت توت فرنگی

حال با توجه به مطالعات انجام گرفته، مصرف فولات برای بارداری ضروری است و می تواند ضمن از بین بردن نقص های لوله عصبی نوزاد، برای سلامت مادر مفید باشد.

۱۷- درمان پف چشم

توت فرنگی دارای خواص زیادی برای پوست می باشد، استفاده از این میوه می تواند به رفع پف چشم کمک کند، آلفا هیدروکسی اسید موجود در توت فرنگی می تواند موجب جوانی و صاف نگه داشتن پوست شود.

از این رو می توانید یک عدد توت فرنگی را به مدت ۳۰ دقیقه بگذارید تا خنک شود، سپس آن را برش داده و بر روی صورتتان قرار دهید، بعد از حدود ۱۵ دقیقه صورت خود را با آب سرد بشویید، انجام این کار هر شب قبل از رفتن به رختخواب می تواند مفید و نتیجه بخش باشد.

۱۸- خاصیت ضد پیری

آنتی اکسیدان های موجود در توت فرنگی از آسیب اکسیداتیو جلوگیری می کنند و می توانند علائم پیری همچون چین و چروک و خطوط را از بین ببرند.

مزایای توت فرنگی

همچنین این میوه همچون پرتقال و گریپ فروت دارای مقدار زیادی ویتامین C می باشد و مصرف این ماده مغذی می تواند از آسیب به سلولهای سالم جلوگیری کرده و تولید کلاژن را افزایش دهد.

ضمن اینکه این میوه منبعی غنی از لیکوپن است که خاصیت آنتی اکسیدانی دارد و برای رفع نشانه های پیری موثر است. در توت فرنگی ماده ای به نام آنتوسیانین وجود دارد که از استرس اکسیداتیو پوست پیشگیری کرده و روند پیری را کاهش می دهد.

عوارض توت فرنگی در بارداری

در صورتی که توت فرنگی به مقدار متعادل در دوران بارداری و شیردهی مصرف شود، مشکلی ندارد و ایمن می باشد، اما مصرف بیش از اندازه این میوه با عوارضی همراه است، بنابراین باید مراقب باشید.

ارزش غذایی توت فرنگی

توت فرنگی

توت فرنگی سرشار از مواد مغذی ضروری مانند ویتامین C, پتاسیم, اسید فولیک و فیبر است. ارزش غذایی هر ۱۶۶ گرم توت فرنگی, به شرح زیر است.

  • کالری : ۵۰
  • پروتئین : ۱ گرم
  • کربوهیدراتها : ۱۱.۶۵ گرم
  • فیبر غذایی : ۳.۸۱ گرم
  • کلسیم : ۲۳.۲۴ میلی گرم
  • آهن : ۰.۶۳ میلی گرم
  • منیزیم : ۱۶.۶۰ میلی گرم
  • فسفر : ۳۱.۵۴ میلی گرم
  • پتاسیم : ۴۴.۸۲ میلی گرم
  • سلنیوم : ۱.۱۶ میلی گرم
  • ۹۴.۱۲ میلی گرم ویتامین C
  • فولات : ۲۹.۳۸ میکرو گرم
  • ۴۴.۸۲IU ویتامین A

این مواد مغذی سرشار از آنتی اکسیدان های قوی آنتوسیانین , اسید الاجیک, کوئرستین و کامفرول می باشند که خاصیت ضد سرطانی دارند.

فواید درمانی توت فرنگی

بررسی عوارض زیاده روی در مصرف توت فرنگی

هر میوه در کنار خواصی که دارد مصرف بیش از آن با عوارضی نیز همراه است که در ادامه شما را با برخی از عوارض توت فرنگی آشنا خواهیم کرد:

  • زردی
  • اسهال و باد معده
  • بیماری کبد
  • نقرس و ورم مفاصل
  • درد و ورم در دیواره دستگاه تنفسی
  • فشار روانی
  • بیماری های کلیوی و سنگ کلیه
  • تب
  • احتباس آب
  • واکنش های آلرژیک
  • لتارژی ( نوعی حالت خواب آلودگی و گیجی)

عوارض مصرف بیش از حد توت فرنگی

نکته : بهتر است در هر وعده بیشتر از یک فنجان توت فرنگی مصرف نکنید.

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد و به خوبی با فواید شگفت انگیز توت فرنگی آشنا شده باشید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص میوه می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *