دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

راه های درمان تبخال بینی و علل ایجاد آن

  • مهلا بستگان
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۹
  • دیدگاه‌ها برای راه های درمان تبخال بینی و علل ایجاد آن بسته هستند

تبخال بینی نیز مانند تبخال در لب ناشی از ویروس هرپس است و خطری ندارد و همانند دیگر تبخال ها به راحتی شیوع پیدا می کند و مسری است. ما در این مقاله از درمان تبخال بینی به روش های خانگی نوشته ایم.

تبخال بینی یک نوع تبخال است که در اطراف بینی به ایجاد زخم و تاول می پردازد و وجود این تبخال ها نشان دهنده عفونت است و در ظاهر و زیبایی فرد هم تاثیر گذار است. گرچه تبخال بینی عموما بعد از دو هفته درمان می شوند و اثری از آن ها بر روی پوست باقی نمی ماند. زخم های تبخال بینی اگر عفونی شوند باعث به وجود آوردن زخم های عمیق در اطراف بینی می گردند.

این تبخال ها به علت ضعف سیستم ایمنی بدن بروز می کنند و قرار گرفتن در استرس و اضطراب، دوران قاعدگی، تب، خستگی های روحی و جسمی و طولانی مدت در معرض نور آفتاب باعث پیدایش و تشدید آن می شود.

درمان تبخال بینی با روش های خانگی و سنتی:

برای رهایی از عارضه تبخال بینی با ما روش های از بین بردن تبخال بینی در منزل را تجربه کنید، البته می توانید از پماد تبخال نیز برای از بین بردن تبخال های خود استفاده نمایید:

  • استفاده از عسل: از خواص عسل به عنوان یک ضد باکتری می توان در جهت از بین بردن تبخال بینی استفاده نمود. فقط کاهی است به وسیله یک گوش پاک کن تمیز کمی عسل را بر روی تاول های خود قرار دهید و این عمل را سه تا چهار بار در روز تا از بین رفتن کامل تبخال انجام دهید.
  • استفاده از گیاه اکیناسه: هر گاه احساس سوزش و خارش در ناحیه لب و بینی خود کردید از عصاره ریشه گیاه اکیناسه بر روی همون اطراف بمالید تا باعث کشتن ویروس تبخال شود.

درمان خانگی تبخال بینی

  • استفاده از کرم ویتامینC: خوردن ویتامین C می تواند علائم تبخال را کمتر کند و ذکر شده است که استفاده موضعی از کرم ویتامین C در جهت رفع تبخال بینی می تواند موثر واقع شود. شما برای تهیه کرم به راحتی می توانید پودر ویتامین C را با کمی آب مخلوط کنید تا خمیری شکل شود و دو تا سه بار در روز بر روی زخم تبخال های خود قرار دهید و تا بهبود کامل این عمل را هر روز تکرار کنید.

درمان تبخال بینی با روش های خانگی

  • استفاده از روغن درخت چای: تحقیقات نشان داده است که روغن درخت چای می تواند به از بین بردن عفونت های باکتریایی و ویروسی و التیام و خشک و نرم کردن زخم های تبخال کمک کند.
  • استفاده از روغن اکالیپتوس: بر اساس مطالعات انجام شده خواص اکالیپتوس را نیز همانند روغن درخت چای دانسته اند و ذکر نموده اند که مصرف این روغن طبیعی هم در از بین بردن تبخال بینی تاثیر گذار است.

روش های درمان خانگی تبخال بینی

  •  آرون گروپس
  • استفاده از روغن نعناع: گفته اند از خواص روغن نعناع برای التیام تمام انواع زخم های تبخال می توان استفاده کرد. و مصرف موضعی این روغن بر روی زخم تبخال می تواند به عنوان یک درمان مکرر برای عفونت های دایمی استفاده کرد.
  • استفاده از روغن چوب صندل: یک تا دو قطره از روغن نارگیل را با یک قاشق غذاخوری روغن چوب صندل مخلوط کنید و در روز سه تا چهار بار با از این محلول برای کاهش عفونت بر روی زخم خود بزنید. از این روش  درمانی تبخال بینی تا زمانی که تمام آثار تبخال از اطراف بینی شما محو شود، استفاده کنید.

دانستی های مفید در مورد درمان تبخال بینی در منزل

  • استفاده از ال_لزین: ال_لیزین یک ماده موجود در گوشت بوقلمون، ماهی و مرغ است و شما در برنامه غذایی خود باید به اندازه کافی از این ماده استفاده کنید و همچنین می تواند برای درمان تبخال از کرم این ماده به شکل موضعی بهره ببرید.
    با این مواد طبیعی تبخال بینی را درمان کنید

درمان خانگی تب خال لب

علاوه بر تبخال بینی، تبخال لب نیز بسیار آزاد دهنده است اما جای نگرانی نمی باشد و با کمک راهکارهای طبیعی و مفید می توانید آن را برطرف کنید، در ادامه چند تا از روش های طبیعی جهت رفع تبخال لب را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

شیر سرد :

شیر بعد از اینکه توسط پوست جذب شود باعث مهار کردن ویروس ایجاد کننده تبخال می شود همچنین، دمای پایین شیر کمک زیادی به کاهش درد های تبخال می کند بنابراین، یک تکه پنبه را به شیر سرد آغشته کرده سپس بر روی منطقه آسیب دیده قرار دهید و اجازه دهید به مدت ده دقیقه بماند و در نهایت با آب بشویید به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه روزی دو بار از این روش کمک بگیرید، همچنین می توانید شیر خالص بنوشید زیرا، دارای لیزین است.

درمان خانگی تبخال لب

یخ :

استفاده از یخ به منظور درمان تبخال لب گزینه بسیار مناسبی است زیرا، سبب کاهش ورم، قرمزی و درد تبخال می شود از این رو، یک تکه یخ بر روی دستمال بگذارید و اجازه دهید به مدت ده تا پانزده دقیقه روی تبخال بماند، از این روش هر سه تا چهار ساعت یک بار کمک بگیرید تا به نتیجه دلخواه برسد.

سیر :

سیر دارای خاصیت ضد ویروسی، ضد باکتری و ضد قارچی است و به عنوان یک روش عالی برای درمان تبخال لب محسوب می شود، همچنین سیر به خاطر داشتن خاصیت ضد التهابی سبب کاهش ورم و التهاب تبخال نیز می شود، می توانید سیر را نصف کرده سپس برای ده تا پانزده دقیقه بر روی تبخال قرار دهید، به منظور رسیدن به نتیجه مطلوب روزی سه تا پنج بار از این روش استفاده کنید.

درمان تبخال لب با راهکارهای طبیعی

نکته : در زمان استفاده از سیر امکان دارد کمی احساس سوزش داشته باشید که کاملاً طبیعی است و به زودی برطرف می شود.

بادرنجبویه :

به منظور درمان تبخال لب می توانید از بادرنجبویه کمک بگیرید زیرا، سبب کاهش احساس سوزش و جلوگیری از گسترش عفونت می شود، به یک لیتر آب داغ یک تا دو قاشق چای خوری از برگ های خشک بادرنجبویه بیفزایید و بگذارید به مدت ده دقیقه دم بکشد سپس آن را بنوشید، روزانه از این دمنوش سه تا چهار لیوان استفاده کنید.

درمان های خانگی تبخال را تا زمانی که بهبودی کامل حاصل نشده است، به کار ببندید و اگر زخم تبخال شما رو به بهبودی نرفت و عمیق و شدید بود، حتما به پزشک مراجعه نمایید. همچنین با مراجعه به این مقاله می توانید از درمان سریع تبخال لب نیز آگاه شوید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
دیدگاه‌ها برای راه های درمان تبخال بینی و علل ایجاد آن بسته هستند دیدگاه برای این نوشته