دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

نکاتی که برای مصرف آموکسی سیلین در بارداری باید بدانید

  • مهلا بستگان
  • ۵ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

آموکسی سیلین یک آنتی بیوتیک برای برطرف کردن انواع عفونت ها است که از آن در بارداری نیز استفاده می شود و ما برای رفع ابهام مصرف آموکسی سیلین در بارداری به نوشتن این مقاله پرداخته ایم.

برای برطرف کردن عفونت گلو، گوش میانی، مجاری ادراری، عفونت های ریوی و سایر عفونت ها از آموکسی سیلین به عنوان یک چرک خشک کن بهره برده می شود و ما در ادامه این مقاله از اینکه آیا مصرف آموکسی سیلین در دوران حاملگی خطری دارد یا نه، بحث کرده ایم.

بیشتر دارو ها بر روی جنین در حال رشد تاثیر گذار هستند و در ماه های مختلف تاثیر گذاری در آن متفاوت است، دارو هایی که در دوران بارداری مصرف می کنید از طریق جفت به جنین انتقال پیدا می کند که برخی دارو اثر مستقیم بر روی جنین گذاشته و سبب اختلال در رشد جنین می شوند و برخی دیگر به شکل غیر مستقیم بر روی جنین اثر می گذارید و در واقع سبب اختلال در انتقال مواد غذایی بین مادر و جنین می شود و همچنین دارو های دیگر عضلات رحم را منقبض کرده و در نتیجه سبب کاهش خون رسانی به جنین خواهد شد، به طور کلی می توان گفت اثرات دارو های مختلف بر روی جنین به مرحله رشد او، دوز دارو و همچنین طول مدت مصرف دارو بستگی دارد و به دلیل اینکه جنین در بازه زمانی ۱۷ تا ۵۷ روز بعد از باروری اندام های اصلی او رشد می کنند بیشتر در معرض بروز نقص های مادرزادی می باشد.

دانستنی های مصرف آموکسی سیلین در بارداری:

هر آنچه لازم است که از تاثیرات مصرف آموکسی سیلین در بارداری بدانید

مصرف آموکسی سیلین در دوران حاملگی بسیار رواج دارد و سبب پیدایش عارضه های حاملگی نمی شود. اگر در حاملگی متوجه عفونت های باکتریایی در خود شدید باید به سرعت برای درمان آن به وسیله آنتی بیوتیک های مناسب اقدام کنید. اگر یک عفونت به طور جدی و حتمی درمان نشود، احتمال دارد که مشکلات جدی برای شما و کودکتان به وجود بیاورد. مصرف آموکسی سیلین شاید بی خطر ترین گزینه برای شما در این دوران باشد که تاثیر سوءی بر سلامت شما و جنین درون شکمتان ندارد.

مصرف آموکسی سیلین چه تاثیری بر مادر و جنین دارد؟

برای دریافت آموکسی سیلین در حاملگی باید تعیین شود که بدن جنین و شما تا چه حد به این آنتی بیوتیک نیاز دارد و در بعضی مواقع اینکه در هفته چندم حاملگی قرار دارید نیز می تواند در استفاده کردن و یا نکردن آموکسی سیلین تاثیر گذار باشد. به یا داشته باشید که در طول دوره بارداری مصرف هر گونه دارو بدون تجویز و نظر پزشک ممنوع می باشد. اگر در گذشته دارویی مصرف می کردید یا نیاز دارید که حتما در دوره حاملگی خود دارویی مصرف کنید، حتما نظر پزشک را در این مورد مطلع شوید. آیا استفاده از آموکسی سیلین در بارداری مجاز است؟

  •  آرون گروپس

بدن جنین و دیگر اعضاء او تا هفته ۱۲ ام دوران حاملگی شکل می گیرد و گاهی مصرف برخی داروها بر روی رشد جنین تاثیر منفی می گذارد. بر اساس شش تحقیقات انجام شده بر روی ۱۶۰۰۰ جنین و کودک ثابت شده است که آموکسی سیلین هیچ تاثیر منفی ای بر روی رشد و سلامت جنین نمی گذارد. و در حال حاضر هیچ ادعایی مبنی بر تاثیر سوء آموکسی سیلین در طول حاملگی بر روی مادر و جنین در دسترس نیست و لازم است تحقیقات بیشتری انجام شود.

از تاثیرات مصرف آموکسی سیلین در بارداری چه می دانید؟

نکات مهم در رابطه با داروی آموکسی سیلین در حاملگی

۱. در صورتی که به مصرف این دارو نیاز دارید حتما با پزشک تان مشورت نمایید.

۲. هر نوع دارویی را در دوران بارداری حتما با اطلاع پزشک مصرف نمایید.

۳. در صورتی که پس از پایان دوره درمان هیچ گونه احساس بهبود در خود مشاهده نکردید حتما با پزشک مشورت نمایید.

۴. اگر مبتلا به بیماری هایی از جمله : بیماری های کبدی و کلیوی، سابقه اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیک ها، تب زرد، منونوکلئوز و هر نوع آلرژی هستید باید از مصرف این خودداری کنید.

۵. دارو را طبق دستور پزشک مصرف نمایید و از قطع ناگهانی آن خودداری نمایید زیرا، سبب مقاومت باکتری ها می شود.

اطلاعات دارویی آموکسی سیلین

عوارض جانبی مصرف آموکسی سیلین در دوران حاملگی

  • زردی
  • تشنج
  • اسهال آبدار یا خونی
  • افزایش خطر ابتلا به عفونت مجاری ادراری
  • اضطراب
  • واکنش های آلرژیک از جمله : مشکل تنفسی که با خارش پوست، کهیر و قرمزی همراه است.

تاکید می شود که هیچ دارویی اعم از ساده ترین آنتی بیوتیک ها و مسکن ها را سر خود در بارداری مصرف ننمایید و قبل استفاده از هر دارویی حتما با پزشک متخصص خود مشورت به عمل آورید. شما می توانید برای اطلاع از مصرف قرص سرماخوردگی در بارداری به این مقاله در نشریه آرگا مراجعه کنید و از نکات مفید و مهم آن بهره مند شوید.

 

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *