دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

خواص زردک و فواید مهم و مفید آن

  • مهلا بستگان
  • ۲۳ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

جرز یا زردک همان هویج ایرانی است که فصل برداشت آن زمستان است و در گذشته بسیار بین ایرانیان طرفدار داشته است و فواید بی شماری دارد. ما در این مقاله از خواص زردک برایتان نوشته ایم.

در خواص زردک ذکر شده است که بسیار انرژی زا و مقوی می باشد و پخته آن برای کودکان بسیار مفید می باشد. و طبیعت زردک را در درجه اول گرم و در درجه دوم تر دانسته اند. برای آشنایی بیشتر با فواید دارویی و درمانی زردک در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

ما در مقاله های قبلی از خواص هویج و خواص آب هویج نوشته ایم و در این مقاله از فواید و طرز تهیه زردک برای شما عزیزان نوشته ایم.

خواص زردک را بشناسید:

فواید زردک بسیار فراوان است و ما در ادامه به شرح این موارد پرداخته ایم:

  1. در فواید درمانی زردک آمده است که توانایی باز کردن انسداد های کبدی را دارد.
  2. برای تقویت معده استفاده می شود.
  3. آسان کننده عمل دفع و ملین است.
  4. باعث افزایش میل جنسی در زن و مرد می شود و نعوظ آور است و منی را زیاد می کند.خواص مربای زردک
  5. برای دفع سنگ کلیه از فواید زردک استفاده می شود.
  6. بتاکاروتن موجود در زردک به ویتامین A تبدیل می شود و برای سلامت پوست بسیار مفید است.
  7. مصرف زردک سبب پیشگیری از ابتلا به زخم معده و بیماری های گوارشی می باشد.
  8. زردک بزاق دهان را افزایش می دهد و مواد معدنی اساسی و آنزیم ها و ویتامین هایی که موچب هضم بهتر غذا می شود را برای بدن فراهم می کند.روش های استفاده از زردک
  9. در فواید زردک داشتن عناصر قلیایی ذکر شده است که با تعادل بین نسبت اسیدی و قلیایی بدن باعث احیاء و تصفیه خون می شود.
  10. زردک ها منبع خوب از پتاسیم هستند که به کاهش فشار خون بالا بسیار کمک می کنند.
  11. با مصرف زردک می توان از پوسیگی دندان جلوگیری کرذ.
  12. برای بهبود بخشیدن زخم ها و التهابات می توان از زردک رنده شده و خام استفاده کرد.خواص و فواید بی نظیر زردک
  13. خوردن زردک سبب کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده می شود.
  14. کارتنوئید های موجود در زردک در کنترل قند خون بسیار تاثیر گذار هستند.
  15. مصرف زردک به دلیل داشتن فیبر موجب کاهش کلسترول بد خون و افزایش کلسترول خوب خون در بدن می شود و از لخته شدن خون و بیماری های قلبی پیشگیری می کند.
  16. مواد مغذی موجود در زردک با سم زدایی بدن و سلول سازی جدید سبب سلامت پوست، مو، ناخن و چشم می شود.خواص شگفت انگیز زردک

راه و روش مصرف زردک:

بهترین راه استفاده از فواید زردک تهیه مربا از آن است و بعد از آن می توان از زردک حلوا و ترشی ساخت و از فواید آن بهره مند شد.

طرز تهیه مربای زردک:

زردک را خرد کنید، و کاملا بجوشانید و بعد عسل را به آن اضافه کنید و بجوشانید تا به قوام برسد. به اندازه هر ۵۰۰ گرم از آن ادویه زیر را بکوبید و به آن اضافه کنید. قرنفل، دارچین، زنجبیل، هل، جوزبوا، زرنباد، کبابه، از هر کدام از این ادویه ها مقدار ۲/۵ گرم تهیه کنید.

از این مربا برای تصفیه و باز کردن صدا، پاکسازی ریه، منع ریزش نزله، سرفه، ضعف معده و جگر، بدی هضم و تقویت قوای جنسی استفاده می کنند.

  •  آرون گروپس

طرز تهیه مربای زردک

در نظر داشته باشید که استفاده از زردک خام باعث نفخ می شود و دیر هضم است. برای هضم بهتر سعی کید زردک را پخته کنید.

فواید دیگر زردک

زردک علاوه بر فوایدی که در بالا به آن اشاره کردیم از فواید دیگری نیز بهره مند است که در ادامه مطلب شما عزیزان را با برخی دیگر از فواید آن آشنا خواهیم کرد.

تقویت سیستم ایمنی بدن :

زردک دارای مقادیر فراوانی آنتی اکسیدان و ترکیبات ارگانیک است که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن می شود و در نتیجه از بدن در برابر انواع بیماری هایی مانند سرماخوردگی و آنفولانزا محافظت می کند.

فواید شگفت انگیز زردک

پیشگیری از بیماری تنفسی :

زردک خاصیت ضد التهابی دارد و کمک زیادی به درمان مشکلات تنفسی و عفونت ها از جمله : آسم، خس خس سینه، سینوزیت، تنگی نفس، برونشیت، آمفیزم و دیگر بیماری های تنفسی می کند.

پیشگیری از کم خونی :

کم خونی از مشکلات شایع در بین مردم است که اکثر افراد به خصوص خانم ها از داشتن کم خونی رنج می برند که با کمک زردک می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا، زردک دارای مقادیر فراوانی ویتامین C، آهن و ویتامین B9 است که سبب افزایش جریان خون و پیشگیری از بروز کم خونی به خصوص در خانم ها خواهد شد.

فواید بی نظیر زردک

سلامت دهان دندان :

وجود ویتامین C و فولات در زردک کمک زیادی به پیشگیری از درد دندان، التهاب زبان، بوی بد دهان و… می کند و همچنین باعث داشتن دندان های قوی خواهد شد.

تقویت استخوان ها :

به دلیل اینکه زردک دارای منگنز، روی و کلسیم است کمک شگفت انگیزی به سلامت استخوان ها می کند و همچنین باعث جلوگیری از پوکی استخوان می شود این سبزی، دارای خاصیت ضد التهابی است که سبب کاهش علایم آرتریت نیز می شود.

بررسی خواص زردک

کاهش چین و چروک :

زردک نقش مهمی در سلامت پوست ایفا می کند و از بروز چین و چروک بر روی پوست جلوگیری می کند زیرا، دارای خاصیت آنتی اکسیدانی و غنی از ویتامین C است و همچنین کمک زیادی به ترمیم سلول های آسیب دیده پوست می کند.

در این مقاله قصد داشتیم شما عزیزان را با فواید بی نظیر زردک آشنا کنیم که امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی با دیگر خواص مواد غذایی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *