دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

میگرن چیست؟ نشانه ها، علائم و درمان میگرن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۴ شهریور ۱۳۹۹
  • ۰

میگرن یکی از بیماری های شایع محسوب می شود که بیشتر زنان به آن مبتلا می شوند. سردردهای شدید از علائم بارز این بیماری به شمار می رود. میگرن درمان قطعی ندارد ولی با اقداماتی می توان علائم آن را کنترل و درد را بهبود بخشید.

سردرد یکی از مسائلی است که اغلب افراد آن را تجربه می کنند. علت ایجاد سردرد متفاوت و برخی سردرد ها نشانه وجود بیماری به نام میگرن می باشد. علت دقیق سردردهای میگرنی ناشناخته است. با این حال تصور می شود به علت فعالیت های غیرطبیعی مغز رخ می دهد که باعث تغییرات موقت در سیگنال های عصبی و جریان خون در مغز می شود. در این مطلب با علائم و درمان میگرن بیشتر آشنا می شویم.

میگرن چیست و روش های درمان میگرن

بیماری میگرن

میگرن سردرد ضربان داری است که اغلب در یک سمت سر رخ می دهد و فعالیت های جسمی ممکن است درد این بیماری را تشدید کنند. نشانه های میگرن می تواند از فردی به فرد دیگر متفاوت باشد و به علاوه حملات میگرنی در یک شخص ممکن است با یکدیگر متفاوت باشند. این بیماری در زنان شایع تر می باشد. برخی از افرادی که از میگرن رنج می برند توانسته اند محرک ها و یا عواملی که باعث تشدید سردردهای میگرنی می شود را شناسایی کنند با این وجود برخی از مبتلایان به این بیماری هنوز نتوانسته اند این محرک ها را تشخیص دهند. برخی از این محرک های پنهایی عبارت اند از:

  • آلرژی و واکنش های آلرژیک
  • نور چراغ, صدای بلند, دود اتاق, تغییر دما, بوی شدید و یا بوی خاص و بوی عطر
  • استرس های جسمی یا عاطفی, تنش, اظطراب, افسردگی, هیجان
  • محرک های جسمی مانند خستگی, ورزش
  • دیگر غذاها مانند: شکلات, آجیل, کره بادام زمینی, آووکادو, موز , مرکبات , پیاز , محصولات لبنی, خیارشور

درمان میگرن

  • تغییرات در الگوهای خواب و یا خواب نامنظم
  • سیگار کشیدن یا مواجه شدن با دود
  • روزه گرفتن که باعث کاهش قند خون شود
  • کاهش آب بدن
  • محرک های هورمونی مانند نوسانات چرخه قاعدگی, قرص های ضد بارداری, یائسگی
  • غذاهای حاوی تیرامین (پنیر, ماهی دودی, جگر مرغ, انجیر و برخی دانه ها), منو سدیم گلوتامات و نیترات (گوشت, هات داگ و کالباس)
  • داروهایی مانند: قرص خواب, قرص ضد بارداری

علائم میگرن

درمان میگرن

علائم و نشانه های میگرن می تواند قبل از سردرد, در طی سردرد و پس از سردرد رخ دهد. اگرچه این علائم در افراد یکسان نیستند برخی از این علائم عبارت اند از:

  •  آرون گروپس
  • دردهای متوسط تا شدید, معمولا محدود به یک طرف سر در یک حمله می باشد, با این حال این سردردها ممکن است در دو طرف سر آغاز شود.
  • درد میگرن معمولا شدید, ضربان دار و پالسی است.
  • درد میگرن اغلب با فعالیت های جسمی تشدید می شود.
  • در میگرن به دلیل درد, ناتوانی در فعالیت های معمول ایجاد می شود.
  • فرد مبتلا به میگرن احساس مریضی و بیماری جسمی می کند.
  • افزایش حساسیت به نور و صدا
  • برخی از افراد مبتلا به میگرن دارای علائمی نظیر عرق کردن, تغییرات دمایی و شکم درد و اسهال هستند.

راه های درمان سردرد های میگرنی

درمان میگرن

در حال حاضر هیچ گونه درمانی برای میگرن کشف نشده است و روش های درمانی برای این بیماری با هدف جلوگیری از حملات میگرنی و بهبود علائم صورت می گیرند. هر فرد مبتلا به این بیماری, یه روش درمانی خاصی پاسخ می دهد. به عقیده برخی از پزشکان برخی تغییرات در شیوه زندگی ممکن است به کاهش فرکانس های میگرنی کمک کند که شامل موارد زیر می باشد.

  • خواب کافی
  • کاهش استرس
  • نوشیدن مقدار زیادی آب
  • اجتناب از خوردن غذاهای خاص
  • ورزش منظم

درمان و پیشگیری از میگرن بر اجتناب از محرک ها, کنترل و کاهش علائم و مصرف دارو تمرکز می کند. برخی از داروها جهت تسکین درد میگرن تجویز می شوند و اثر ضد دردی دارند. استفاده بیش از حد از این داروها نظیر ناپروکسن, ایبوپروفن, استامینوفن و مسکن های دیگر مانند آسپیرین اغلب در اولین اقدامات درمانی برای از بین بردن سردرد بی نتیجه است. داروهای ضد استفراغ نظیر متوکلوپرامید نیز ممکن است برای کنترل علائم مانند تهوع و استفراغ مورد استفاده قرار گیرد.

از جمله روش های درمانی دیگر که می تواند برای درمان میگرن موثر باشد, طب سوزنی است. همچنین استراحت, فیزیوتراپی و ماساژ در پیشگیری از سردردهای میگرنی تاثیرات زیادی دارد.

 از دیگر درمان ها می توان به جراحی اشاره کرد که در مواقعی استفاده می شود که مصرف داروها برای کاهش علائم و نشانه های میگرن بی تاثیر بوده است. روش جراحی میگرن شامل برداشتن فشار از عصب‌های خاص اطراف سر و گردن است.

مصرف برخی از مواد غذایی از جمله زنجبیل در پیشگیری و بهبود علائم میگرن تاثیر زیادی دارد. برای استفاده می توان به اندازه نخود پودر زنجبیل را با ماست مخلوط کرده و روزانه از این مخلوط استفاده کرد تا از بروز میگرن پیشگیری شود.

درمان سردرد های میگرنی با روش های طبیعی

با کمک راهکارهای طبیعی و خانگی می توانید سردرد های میگرنی را درمان کنید در ادامه چند روش مفید و موثر را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد.

کمپرس گرم :

در صورتی که از سردرد تنشی رنج می برید یک پد گرمکن را بر روی گردن با پشت سر خود بگذارید و در صورتی که سردرد تنشی دارید پارچه ای گرم را در محلی که درد دارید بگذارید و البته دوش آب گرم نیز می توانید به درمان این مشکل کمک کند.

راهکار های طبیعی جهت رفع سردرد های میگرنی

کم کردن چراغ ها :

از دیگر دلایلی که باعث سردرد های میگرنی می شود سوسو زدن یا نور زیاد می باشد بنابراین در طول روز پنجره هایتان را با پرده پوشانده و در فضای باز از عینک آفتابی استفاده کنید و همچنین صفحه های ضد تابش را به رایانه خود اضافه کرده و در چراغ های خود از لامپ های فلورسنت طیف روز استفاده کنید.

ماساژ :

از دیگر راهکارهایی که به کاهش سردرد تنشی کمک شگفت انگیزی می کند ماساژ است بنابراین گردن و شقیقه ها را به مدت چند دقیقه ماساژ دهید.

رهایی از سردرد های میگرنی با روش های طبیعی

نوشیدن مقادیر فراوانی آب :

به منظور درمان سردردهای میگرنی نوشیدن آب نقش مهمی را ایفا می کند بنابراین هر روز مقادیر فراوانی آب بنوشید تا باعث جلوگیری از کمبود آب در بدن شود، نوشیدن آب در طول روز و حفظ رژیم غذایی سالم برای هیدراته بدن بسیار مناسب است.

آویشن :

می توانید به منظور درمان سردرد میگرنی از آویشن کمک بگیرید فقط کافی است یک یا دو قطره از رزماری یا آویشن را بر روی پیشانی یا شقیقه هایتان بمالید سپس آن را به آرامی ماساژ دهید و به مدت چند دقیقه با آرامش بنشیند تا اثر آن را مشاهده کنید.

درمان سردردهای میگرنی با راهکارهای طبیعی

استراحت :

نداشتن خواب با کیفیت و همچنین خواب زیاد از دیگر دلایل سردرد های میگرنی می باشد بنابراین به منظور رفع این نوع سردرد ها باید هر شب هفت تا هشت ساعت بخوابید زیرا خواب آرامش بخش کمک زیادی به کاهش استرس و پیشگیری از میگرن می کند.

سیر :

سیر به درمان سردرد های ضربه ای کمک شگفت انگیزی می کند، چند حبه سیر له شده را داخل یک دستمال تمیز یا کیسه ای کوچک بگذارید و هر زمانی که احساس سردرد شدید کردید عطر سیر های له شده را استشمام کنید، همچنین می توانید دو قطره از روغن سیر را با یک قاشق غذا خوری روغن نارگیل و کمی نمک دریایی ترکیب کنید و با ترکیب به دست آمده پیشانی و شقیقه هایتان را ماساژ دهید.

درمان میگرن با روش های طبیعی

دارچین :

این ادویه علاوه بر آشپزی در علم پزشکی نیز کاربرد فراوان دارد و برای درمان سردرد های شدید و میگرنی گزینه بسیار مناسبی است فقط کافی است چند چوب دارچین را آسیاب کرده تا به شکل پودر در آیند و کمی آب به آن بیفزایید سپس خمیر به دست آمده از آن را بر روی شقیقه ها و پیشانی بمالید و بعد از نیم ساعت دراز کشیدن آن را با آب ولرم بشویید.

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد و با خوبی با میگرن آشنا شده باشید، به منظور آشنایی بیشتر با این نوع سردرد می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *