دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

علائم سکته خفیف قلبی و نشانه هایی که باید جدی بگیرید

  • مهلا بستگان
  • ۱ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

حملات و سکته های قلبی که به یک باره باعث مرگ می شوند، شاید سال ها باشد که بدن با علائم سکته خفیف دارد به شما آلارم می دهد اما بی توجهی و سهل انگاری به این نشانه موجب بروز اتفاقات جبران ناپذیری می شود.

با توجه به بالا رفتن آمار حملات و سکته های خفیف و شدید قلبی که بسیار هم خطرناک بوده و باعث بروز اتفاقات ناخوشایند از جمله مرگ هم می شود ما در این مقاله برای آگاهی همراهان همیشگی مجله آرگا از علائم سکته خفیف نوشته ایم، در ادامه مطلب شما عزیزان را با علایم سکته خفیف آشنا خواهیم کرد بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید.

نشانه ها و علائم سکته خفیف قلبی را بهتر بشناسید

علائم سکته خفیف قلبی را بشناسید:

همانطور که می دانید هر بیماری دارای نشانه هایی می باشد و سکته خفیفت نیز علامتی دارد که در ادامه مطلب شما دوستان عزیز را با علائم سکته خفیف قلبی آشما خواهیم کرد تا در صورت بروز هر یک از نشانه های زیر به پزشک مراجعه نمایید.

عرق کردن های سرد مداوم :

عرق کردن های بیش از اندازه و نا طبیعی که به عرق سرد مشهور است از جمله علایم سکته قلبی خفیف است. البته در خانم هایی که یائسه شده اند این حالت و گرگرفتگی به علت قطع پریودی می باشد.

حالت تهوع های شدید:

حالت تهوع و استفراغ های ناگهانی را به بهم ریختن معده ربط ندهید و جدی بگیرید، حالت تهوع و استفراغ در هنگام بروز سکته قلبی در خانم ها دو برابر آقایان می باشد.

درد های شدید معده:

در بسیاری از موارد این نشانه سکته خفیف با درد های معده اشتباه گرفته می شود و بی توجه از آن رد می شوند در حالی که بسیار خطرناک می باشد و بیمار باید فورا به مراکز درمانی رفته و تحت مراقبت و پذیرش پزشک قرار بگیرد. افرادی که دیابت دارند این حالت بیشتر برایشان رخ می دهد که سکته قلبی دردش در معده ظهور پیدا می کند.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

درد سینه پشت جناق و یا استخوان وسط سینه:

این حالت یکی از علائم سکته خفیف قلبی به شکل عمده می باشد که در بعضی افراد مخصوصا افراد مسن بسیار ناچیز است و کاملا سرسری از آن رد می شوند که به حمله خاموش قلبی نیز نامگذاری شده است، درد از ناحیه سینه به بازو و یا شانه، گردن، دندان ها و فک، شکم و یا پشت: دردی که در این نواحی و یا یکی از این ناحیه ها خود را نشان می دهد ناشی از همان درد استخوان وسط سینه و یا پشت جناق می باشد.

سرگیجه، احساس سبکی سر و غش کردن:

در بیشتر موارد در هنگام بروز سکته قلبی فرد از هوش نمی رود بلکه احساس گیجی و سبکی دارد و در یک حالت منگی قرار می گیرد و بی حال است.

تنگی نفس:

در حالی که فعالیت بدنی اندکی دارید و یا اصلا به استراحت مشغول هستید ناگهان احساس تنگی نفس می کنید و به سختی برای نفس کشیدن تلاش می کنید هم می تواند در بعضی مواقع با درد قفسه سینه همراه شود و گاهی هم خود این علامت به تنهای نشانه سکته قلبی باشد.

توصیه های مهم و ضروری در مورد سکته خفیف قلبی

احساس اضطراب و دلواپسی:

به یک باره احساس اضطراب و دلواپسی به شما دست می دهد و کاملا یک دفعه ای خود را مضطر و ناآرام می بینید که در این حالت باید فورا با اورژانس تماس بگیرید.

احساس سنگینی و فشار غیر طبیعی بر روی قفسه سینه:

در این حالت در قفسه سینه احساس درد شدیدی می کنید که گاها فقط بر سمت چپ بدن چیره شده است و گاهی تمام قفسه سینه را در بر می گیرد که همانند سوزش سردل و یا سوءهاضمه هم تشبیه می شود. این درد بیش از چند دقیقه طول می کشد و بعد از تسکین دوباره بروز می کند.

احساس خستگی غیر عادی و شدید:

این حالت یکی از علائم سکته خفیفی قلبی در خانم ها هنگام سکته است که بیشتر رخ می دهد. فرد به طور ناگهانی در طی چند روز بی حال می شود و احساس خستگی شدید دارد و با کاهش انرژی مواجه است که اغلب هم جدی گرفته نمی شود و سرسری از کنار این نشانه مهم می گذرند.

تورم اندام ها:

وقتی که قلب به درستی کار نمی کند فضولات از طریق بافت خون دفع نشده و باعث تورم در اندام ها که از کف و قوزک پا شروع شده و گاهی با درد نیز همراه می شود.

خر و پف کردن:

 از دیگر علایم سکته خفیف خ رو پف می باشد که داشتن خر و پف های بلند در خواب نیز یکی از علائم سکته خفیف قلبی می باشد که لازم است جدی گرفته شود.

ریتم نامنظم ضربان قلب:

گر بدون داشتن فعالیت و حرکت سنگین به ضربان قلب نامنظم دچار شدید حتما به پزشک خود اطلاع دهید زیرا امکان دارد بروز این مشکل از نشانه های سکته خفیف باشد.

سرفه های ادامه دار :

از دیگر نشانه های سکته قلبی خفیف سرفه های ادامه دار و مداوم می باشد زیرا، در زمان بروز این مشکل فشار خون فرد کاهش پیدا کرده و سبب بازگشت خون به ریه ها می شود در نتیجه منجر به سرفه های مداوم و ایجاد مخاطی صورتی و سفید خواهد شد.

سکته قلبی خفیف با چه نشانه هایی همراه است؟

متورم شدن مچ پا :

یکی از وظایف قلب پمپ کردن خون در پا ها و بازگرداندن آن می باشد و در صورتی این کار به صورت صحیح انجام نشود سبب تجمع خون و تورم پا ها می شود که یکی از نشانه های سکته خفیف می باشد.

درد فک :

فک در طول روز فعالیت زیادی مانند غذا خوردن و گفت و گو را بر عهده دارد و بسته به مقدار فعالیتی که فرد در طول روز دارد ممکن است دچار درد در این قسمت از بدن شود که بلافاصله این درد برطرف می شود، اما طولانی شدن درد فک می تواند از سکته خفیف در فرد خبر دهد.

نشانه های سکته خفیف

نکته : گاهی سکته قلبی بدون هیچ علامتی در ظاهر اتفاق می افتد.

چه مشکلات و عواملی باعث بروز سکته قلبی می شوند؟

قبل از اینکه به دنبال نشانه های سکته در خودتان بگردید باید بدانید که علت اتفاق افتادن این امر چیست و چرا دچار شدن به این بیماری در جامعه امروز به این اندازه افزایش یافته است. گاهی لازم است علایم بیماری قلبی و نارسایی قلبی را بدانید و اگر به این بیماری ها دچار هستید قبل از بروز سکته به فکر درمان باشید و عادت های بد غذایی و دارویی خود را رفع کنید.

  • بیماری پسوریازیس
  • روابط خانوادگی آشفته
  • کاهش کلسترول مفید خون
  • مشکلات و بیماری های کلیوی
  • قطع ناگهانی مصرف قرص آسپرین
  • روش های هورمنی درمان پروستات
  • مصرف آنتی بیوتیک
  • مصرف مکمل های کلسیم
  • عفونت
  • افسردگی
  • بیماری های لثه
  • بیماری دیابت
  • فشار های بالای کاری
  • شهرنشینی
  • اعتیاد و مصرف سیگار
  • عدم تحرک
  • اضافه وزن

با ترک سیگار و ورزش کردن خطر ابتلا به حمله قلبی نصف می شود.

چه عواملی باعث بروز سکته قلبی می شوند؟

راه های پیشگیری از ابتلا به سکته و حملات قلبی:

اگر به فکر سلامت خود هستید و می خواهید از حملات قلبی دور بمانید سعی کنید یک برنامه و رژیم غذایی سالم و مقوی داشته باشید که در آن دریافت مواد معدنی و مغذی و ویتامین های لازم بدن به اندازه باشد. روزانه حداقل سی دقیقه ورزش کنید و از یک جا نشینی و بی تحرکی بپرهیزید. استعمال دخانیات از جمله سیگار را ترک کنید و این عادت را کنار بگذارید.

اقدامکات لازم در هنگام بروز نشانه های سکته قلبی را بشناسید

اقداماتی که باید در هنگام سکته قلبی انجام داد:

اگر خود شما و یا اطرافیانتان دچار علائم سکته خفیف و یا شدید قلبی شدید به روش های زیر عمل کنید و آگاه باشید:

  • همیشه شماره تلفن بیمارستان هایی که بخش قلب دارند را همراه داشته باشید.
  • اگر درد قلب و یا هر یک از علائم گفته شده بیش از دو دقیقه به طول انجامید فورا با اورژانس تماس بگیرید.
  • تا جایی که امکان دارد هرچه سریع تر بیمار را به مراکز درمانی برسانید.
  • کمک کنید بیمار در حالتی قرار بگیرد که درد کمتری را احساس کند.
  • لباس های تن او را کم کنید و لباس هایی که در اطراف کردن وی قرار دارند را از او جدا کنید.راه های پیشگیری از سکته خفیف قلبی چیست؟

در چه موقع باید به پزشک مراجعه کرد؟

همانطور که گفته شده سکته قلبی یک نوع مشکل جدی می باشذ که در صورت مشاهده هر یک از نشانه های آن باید بلافاصله به پزشک مراجعه نمایید تا پزشک اقدامات لازم را در این زمینه برای شما انجام دهد.

نکات قابل ذکر در این مقوله:

اگر یک ساعت بعد از شروع علائم سکته خفیف و یا شدید درمان آغاز شود، موثر تر می باشد. حتی اگر تمام نشانه ها و علائم سکته بعد از گذشت پنج دقیقه از بین رفتند بازهم به دکتر مراجعه کنید. قبل از هر عمل دیگری اگر شاهد بروز این علائم و نشانه ها بودید اورژانس را با خبر کنید. به یاد داشته باشید گاهی سکته قلبی بدون هیچ علامتی رخ می دهد و اگر شما یک بار این اتفاق را پشت سر گذاشته اید، احتمال بروز دوباره آن بسیار بالا می باشد.

علائم و نشانه های گفته شده در این مقاله را در کنار توصیه های مهم و ضروری آن به خاطر بسپارید و در مواقع لزوم از آن بهره مند شوید. در ضمن دردهای شدید معده و بی حالی و خستگی های ناگهانی خود را جدی گرفته و برای رفع آن به پزشک مراجعه کنید. ورزش کنید و سیگار نکشید. سلامت شما آرزوی ماست، در صورت تمایل بر روی بیماری ها لینک نمایید تا با بیماری های مختلفی آشنا شوید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *