دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دلیل سفت شدن شکم در بارداری چیست؟

  • مهلا بستگان
  • ۸ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

به علت تغییرات هورمونی که در طول بارداری اتفاق می افتد، مادر باردار همواره در چندین مرحله از حاملگی خود سفت شدن شکم در بارداری را تجربه می کند که دلایل متعددی دارد.

بارداری؛ دوره ای حساس و شیرین در طول زندگی هر بانویی می باشد که نیاز به مراقبت های فراوان روحی و جسمی دارد. در این دوره چون بدن دستخوش تغییرات می شود، دگرگونی های زیادی هم از لحاظ روحی و جسمی مادر را تحت شعاع قرار می دهد که لازم است بسیار به آنها توجه شود و اگر طبیعی نبود به فکر درمان افتاد تا خطری مادر و جنین را تهدید نکند، سفت شدن شکم در بارداری، یکی از این تغییرات می باشد که ما در ادامه این مقاله به دلایل آن اشاره می کنیم بنابراین اگر شما نیز در مورد این دوران از زندگی تان اطلاعات کافی ندارید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید.

سفتی شکم در بارداری

همانطور که می دانید یکی از دوران حساس و شگفت انگیز در زندگی دوران بارداری است که با وجود لذت بخش بودنش در برخی موارد سبب بروز شرایطی می شود که فرد را آزار می دهد که این شرایط ناراحت کننده عبارتند از : یبوست، بیماری صبحگاهی، گرفتگی بینی در بارداری و… می باشد و از دیگر عوارض بارداری سفت شدن شکم است که معمولاً درد در قسمت پایین شکم و ناحیه پشت به وجود می آید که بنا به دلیل مختلفی این مشکل ایجاد می شود و به روش های مختلفی قابل درمان است.

سفت شدن شکم در بارداری:

با تغییرات هورمونی بدن و تغییر مرکز ثقل، درد در مفاصل و درد در تاندوم ها و جریان خون اتفاق می افتد که گاهی سفت شدن شکم را با گرفتگی عضلات اشتباه می گیرند. هرچه به هفته های باردارری اضافه می شود، رحم احساسی را تجربه می کند که باعث فشار به پوست می شود. خانم هایی که اضافه وزن دارند، این حس را کمتر از خانم های لاغر درک می کنند. چون وزن اضافه می شود و پوست کش می آید این سفت شدن ها که اشتباها انقباض تلقی می شود، رخ می دهد. بعضی مواقع این دردها با دردهای براکستون هیکس که دردهایی برای آمادگی پیدا کردن درد های زایمان است، اشتباه گرفته می شود.

سفت شدن شکم در دوران حاملگی

در این حالت احساس می کنید در فاصله های نامنظمی معده تان سفت می شود و تصور می کنید انقباضات است که این سفتی شکم خیلی به طول نمی انجامد که در برخی خانم ها تقریبا به مدت پنج دقیقه طول می کشد و در بیشتر موارد به همراه اضافه وزن می باشد زیرا زیاد شدن وزن سبب کشیدگی پوست و انقباضات براکستون هیکس می شود که با درد زایمان اشتباه گرفته می شود و در واقع این نوع انقباضات به آماده شدن بدن به منظور درد درست زایمان کمک خواهد کرد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

علت سفت شدن شکم در ماه های آخر بارداری چیست؟

دلیل سفتی شکم در اوایل حاملگی:

در اوایل حاملگی کشیدگی رباط ها باعث سفت شدن شکم و احساس درد می شود. با افزایش رشد جنین، رحم شروع به کش آمدن می کند و سبب فشار بر اندام ها و سفت شدن شکم و درد می شود. درد رباط گرد، یبوست (درمان یبوست در بارداری)، نفخ شکم، زیاده روی در خورد غذا نیز از دلایلی هسند که در ابتدای این راه باعث سفت شدن شکم در حاملگی می شوند.

آیا سفت شدن شکم در بارداری خطرناک است؟

علت سفتی شکم در انتهای بارداری:

در اواخر بارداری، شکم به خاطر حرکات جنین سفت می شود. با رشد جنین شکم بزرگ می شود و فضای داخلی شکم علاوه بر اندام ها، جای جنین نیز می باشد و این سفت شدن به وضوح دیده می شود و در ماه های آخر تقریبا دائمی می شود. وقتی در دوران حاملگی وزن اضافه می کنید این افزایش وزن با سفت شدن شکم در بارداری همراه می شود، زیرا چربی های تجمع یافته در زیر پوست به سفت شدن و کشیدگی دیواره شکم می انجامد. گاهی دردهای معده نیز باعث سفت شدن شکم در بارداری می شود. اما اگر این سفتی زیادی ادامه پیدا کرد، مطلع باشید که می تواند نشانه زایمان زودرس باشد.

هر آنچه باید از علت و درمان سفت شدن شکم در بارداری بدانید

دلایل دیگری که سبب سفتی شکم در بارداری می شوند:

علاوه بر آنچه از دلایل سفت شدن شکم در اوایل و اواخر حاملگی بیان کردیم، علت های دیگری نیز می تواند باعث این مسئله شوند که در ادامه به شرح آن پرداخته ایم:

  • انقباضات براکستون هیکس: این انقاباضات که در سه ماهه دوم و سوم حاملگی اتفاق می افتند، بدن را برای درد زایمان آماده می کند و سبب سفت شدن شکم می گردد. آگاه باشید که درد زایمان به طور منظم و ریتمیک در دفعات مرتب رخ می دهد و اگر دچار هر گونه گرفتگی شدید، تعداد و مرتبه آن را در فاصله زمانی معین یادداشت کنید و پزشک بدهید تا تشخیص بهتری داشته باشد.
  • جدا شدن جفت: جفت در رحم به دیواره رحم چسبیده است و کار غذا رسانی به جنین را به عهده دارد که بسیار هم مهم و حیاتی می باشد. گاهی این جفت از دیواره رحم جدا شده و به قسمت پایین رحم حرکت می کند که سبب سفت شدن شکم و خونریزی می شود و این سفتی موقتی نبوده و این حالت برای مادر و جنین بسیار خطرناک می باشد.
  • وعده های غذایی سنگین: معده به جنین و رحم فشار وارد می کند و اگر غذای سنگین هم میل کرده باشید این فشار افزایش پیدا کرده و باغث سفت شدن شکم در حاملگی می شود.
  • یبوست: خانم های باردار معمولا دچار یبوست می شوند و این اتفاق که به تجمع گاز و مدفوع می انجامد، سفتی شکم و دل درد در بارداری را به دنبال دارد.

آیا سفت شدن شکم در بارداری نشانه زایمان زودرس می باشد؟

در کدام حالت از سفتی شکم در بارداری نیاز است به پزشک مراجعه شود؟

در هر کدام از شرایط ذکر شده اگر سفتی شکم به بیش از یک ساعت به طول انجامید، و در موارد زیر، حتما برای جلوگیری از به خطر افتادن حاملگی خود نزد پزشک بروید:

  • اگر در یک ساعت بیشتر از چهار بار سفت شدن شکم در حاملگی را احساس کردید.
  • اگر سفتی شکم بعد از چند دقیقه محو نشد و ادامه پیدا کرد.
  • اگر سفتی شکم باعث تنگی نفس در شما شده باشد.
  • اگر به همراه سفتی شکم، احساس درد هم کردید.

راه های درمانی سفت شدن شکم در حاملگی:

درمان این مسئله به علت آن وابسته است و برای موارد زیر به شکل زیر عمل می شود:

  • اگر سفت شدن شکم در بارداری، به علت انقباضات براکستون هیکس باشد با تغییر حالت بدن می توانید از آن رهایی یابید. به طور مثال اگر نشسته اید، بلند شوید راه بروید و یا دراز بکشید.
  • اگر علت سفت شدن شکم، انقباضات رحم و حرکات جنین باشد به درمان نیاز ندارد.
  • اگر سفتی شکم به طول انجامید می تواند نشانه زایمان زود رس باشد پس به پزشک مراجعه کنید.
  • تمرین های تنفسی تحت نظر پزشک برای رفع سفتی شکم انجام دهید.
  • تا می توانید مایعات بخورید.
  • استراحت و خواب کافی داشته باشید.

دلیل سفت شدن شکم در بارداری در اوایل بارداری را بشناسید

تفاوت بارز درد زایمان و انقباضات براکستون هیکس:

درد زایمان ناگهانی و بسیار شدید، رخ می دهد اما درد براکستون هیکس بسیار نادر است و به سمت پشت می رود. درد زایمان به طور منظم می گیرد و شدت پیدا می کند و با تغییر حالت و خوردن و نوشیدن تسکین نمی یابد. احساس می کنید که جنین به سمت پایین رحم آمده است و ترشحات خونی و آبکی واژن نیز شدت می یابد و در صورت درد زیاد کیسه آب پاره می شود و توانایی راه رفتن و حرف زدن را از شما می گیرد.

سفت شدن شکم در بارداری چه دلایلی دارد؟

سخن پایانی

سفت شدن شکم در بارداری را جدی بگیرید و برای حفظ سلامت مادر و جنین همواره تحت نظر پزشک باشید و توصیه های مهم را در بارداری رعایت کنید همچنین با وجود حساس بودن دوران بارداری وجود عارضه ای در این دوران می تواند هشداری به منظور پیشگیری از خطرات احتمالی باشد بنابراین بهتر است در مورد این دوران حساس زندگی اطلاعات کافی به دست آورید و البته به خاطر داشته باشید که با به وجود آمدن هر عامل کوچکی آرامش تان را حفظ کرده و خودتان را نگران نکنید زیرا در این دوران استرس و نگرانی خود یکی از بد ترین موارد می باشد که با عوارض زیادی همراه می شود، به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه بارداری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *