دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

تقویت حافظه برای درس خواندن و افزایش یادگیری

  • مهلا بستگان
  • ۲۸ آبان ۱۳۹۶
  • ۰

درس خواندن نیاز به تمرکز و تقویت حافظه دارد. اگر با حواس جمع سر درس بنشینید حتما بهتر مطالب را می آموزید. ما در این مقاله از تقویت حافظه برای درس خواندن نوشته ایم.

اگر درسی را بارها و بارها می خوانید و نتیجه خوبی نمی گیرید، اگر مدام در حال مطالعه هستید و در آخر نتیجه باب میلتان نیست، تنها یک علت دارد و آن هم این است که شما راه های تقویت حافظه برای مطالعه درسی را بلد نیستید. برای آشنایی با روش های صحیح مطالعه در ادامه این مبحث همراه ما باشید.

فوت و فن تقویت حافظه برای درس خواندن:

برای اینکه در مطالعه موفق باشید و در آخر نتیجه دل خواهی را که منتظر آن هستید به دست آورید، این راه حل ها را در تقویت حافظه برای درس خواندن امتحان کنید و راه های تقویت حافظه کوتاه مدت را هم، بیاموزید:

  • قبل از اینکه سر جلسه امتحان بروید، پیاده روی کنید. بیست دقیقه ورزش کردن قبل از مطالعه و امتحان موجب تقویت حافظه هنگام درس خواندن و عملکرد بهتر ذهن می شود.
  • مطالبی را که قرار است فرا بگیرید با صدای بلند بخوانید. وقتی مطلبی را با صدای بلند می خوانید موجب می شود تا ذهن آن را بیشتر و بهتر به یاد بسپارد. حتما این کار را امتحان کنید حتی اگر به نظر دیگران دیوانه به نظر بیایید. البته هر جایی به غیر از کتابخانه ها.فوت و فن های تقویت حافظه برای درس خواندن
  • برای خود جایزه در نظر بگیرید. وقتی به خود قول یک خوراکی خوشمزه بعد از یک تایم مطالعه را می دهید در شما برای به انجام رساندن آن کار انگیزه ایجاد می شود و یاد گیری باز خورد بهتری دارد.
  • معلم بازی کنید. شاید خنده دار به نظر بیاید اما برای اینکه مطمئن شوید یک مطلب را به خوبی یاد گرفته اید یا نه، آن را به دیگرانم آموزش بدهید و اگر کسی را پیدا نکردی که پای درس شما بنشیند، تعدادی عروسک رو به روی خود بگذارید و برای آنها مطلب را آموزش دهید و یا در خیال خود یک کلاس پر از شاگرد را تصور کنید و به توضیح مبحث مورد مطالعه خود بپردازید و مدام از خود سوال بپرسید و جوابش را هم بدهید.با این روش ها حافظه خود را برای درس خواندن تقویت کنید
  • بین مطالب ارتباط بر قرار کنید. برقراری ارتباط بین مطالب علاوه بر اینکه یک راه برای یاد گیری و به یاد آوری مطالب است، یک نوع خلاقیت در درس خواندن هم می باشد.
  • اشکال را رسم کنید. یکی از راه های تقویت حافظه برای درس خواندن ترسیم کردن اشکالی است که توصیف آنها سخت می باشد. با رسم کردن حافظه بصری خود را تقویت می کنید و موقعی که به آن تصویر یا نمودار نیاز دارید، حافظه بصری شما در به یاد آوری آن بسیار کمکتان می کند.روش های تقویت حافظه برای درس خواندن
  • اگر با استفاده از رایانه درس می خوانید از فونت هایی استفاده کنید که راحت خوانده می شود. فونت های فانتزی و نستعلیق که به سختی خوانده می شوند برای یاد گیری مناسب نیستند.
  • در هنگام استفاده از رایانه و اینترنت، سایت هایی که حواس شما را پرت می کنند را مسدود کنید و با تمرکز کامل بر روی مبحث به مطالعه و یاد گیری آن بپردازید.
  • تا جایی که امکان دارد از فیلم های مستند در مورد موضوع مورد مطالعه خود استفاده بفرمایید و به تماشای آنها بنشینید.راه حل های موثر برای تقویت حافظه در درس خواندن
  • برای خود فلش کارت تهیه کنید. فلش کارت ها که مطالب مهم و ضروری هر مبحثی را در خود دارند در تقویت حافظه برای درس خواندن بسیار مفید می باشند. شما می توانید با یادداشت کردن مطالب مهم هر قسمت از درس بر روی تکه کاغذ های به هم پیوسته و کوچک برای خود یک باکس فلش کارت آماده کنید که بسیار به یاد گیری کمک می کند.
  • تایم مناسب برای درس خواندن و استراحت داشته باشید. یکی از راه های مفید و موثر در یاد گیری داشتن مدت زمان مناسب استراحت بین هر تایم درسی می باشد که به ذهن در جا به جایی و طبقه بندی اطلاعات کمک می کند. بعد از ۴۵ تا ۵۰ دقیقه مطالعه یک ربع تا بیست دقیقه به خود استراحت بدهید. بیشتر از یک ساعت و نیم درس خواندن تاثیر مثبتی بر یاد گیری ندارد.نکات کلیدی در تقویت حافظه برای درس خواندن
  • در هنگام مطالعه و یا قبل از شروع به مطالعه به موسیقی و موزیک های آرام و باب میلتان گوش کنید تا تمرکز شما را بالا ببرد و نتیجه بهتری از عملکرد خود ببینید.
  • تمرین فراوان را فراموش نکنید. تمرین کردن یکی از راه های بسیار مثمر ثمر در تقویت حافظه برای درس خواندن می باشد که به ذهن کمک می کند با قرار گرفتن در شرایط سوالات آزمون های قبلی برای امتحان آمادگی پیدا کند.نکاتی که در تقویت حافظه برای درس خواندن باید رعایت کنید
  • خواب کافی و مناسب داشته باشید. شب قبل از امتحان بیدار نمانید و به خود استراحت دهید تا مغز اطلاعاتی که دریافت کرده است را وقت کند دسته بندی و جذب کند تا سر جلسه امتحان آن ها را راحت در اختیار شما بگذارد.
  • به دنبال کشف راه های تازه برای تقویت حافظه خود در هنگام مطالعه باشید و ببینید چه روشی تاثیر بیشتری بر روی شما دارد و باز خورد بهتری را در شما ایجاد می کند. مثلا از نرم افزار های آموزشی کمک بگیرید و یا به مشاهده کنفرانس های درسی بپردازید و …نقشه ذهنی و تاثیر آن بر تقویت حافظه برای درس خواندن
  • برای اینکه حافظه خود را به کار بیندازید در هنگام مطالعه از یک عطر خاص و یا یک آدامس با طعم متفاوت استفاده کنید و همان عطر یا آدامس را موقع امتحان به کار بگیرید تا مغز با استشمام رایحه آن فعال شود.
  • گروهی درس بخوانید و از تجربیات و اطلاعات هم گروهی های خود استفاده و اطلاعات خود را با آنان در ارتباط بگذارید. درس خواندن به شکل گروهی و تعامل اطلاعات با دیگران در یک گروه به شما در تقویت حافظه هنگام مطالعه کمک فراوانی می کند.هر آنچه که لازم است از راه های تقویت حافظه برای درس خواندن بدانید
  • داشتن انگیزه را از یاد نبرید. هدف و انگیزه داشتن به شما کمک می کند که برای رسیدن به آنچه که می خواهید تمام تلاش خود را بکنید.
  • تغذیه را در امر از یاد نبرید. داشتن یک برنامه غذایی سالم و پر انرژی که سرشار از مواد خوراکی ای که مقوی مغز هستند در این راه یک عامل اصلی در نظر گرفته می شود.با این نکات حافظه خود را برای درس خواندن تقویت کنید

با یاد گیری راه های صحیح مطالعه و انجام اموری که به شما در یاد گیری بیشتر کمک می کنند، از درس خواند لذت ببرید. موفق باشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *