دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

مهمترین خواص لبو , بررسی تمام فواید و خاصیت های لبو

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۳۱ تیر ۱۳۹۹
  • ۰

لبو یکی از سالم ترین مواد غذایی سرشار از ویتامین ها و آنتی اکسیدان ها است. این ماده غذایی تصفیه کننده خون می باشد و تاثیرات فوق العاده ایی بر روی دستگاه گوارش می گذارد. با مصرف لبو می توان از ابتلا به بسیاری از بیماری ها پیشگیری کرد.

لبو یکی از قدیمی ترین مواد غذایی است که در ابتدا تنها از برگ آن استفاده می شد سپس از این ماده قند طبیعی تولید شد. با وجود قند موجود در این ماده غذایی, لبو یکی از سالم ترین مواد غذایی محسوب می شود که طعم خوشمزه ایی نیز دارد. در این مطلب با مهمترین مواد ارزشمند موجود در لبو و فواید هر یک آشنا می شویم.

خواص لبو و مهمترین مزایای آن

لبو از فواید شگفت انگیزی بهره مند است که شاید برخی از افراد از فایده های بی نظیر آن اطلاعی ندارد، در ادامه شما عزیزان را با فواید باورنکردنی این خوراکی خوشمزه آشنا خواهیم کرد.

۱- کاهش فشار خون

یکی از فواید لبو, این است که می تواند ظرف چند ساعت فشار خون را پایین آورد. توصیه می شود برای این منظور از آب لبو استفاده شود. این خاصیت لبو به احتمال زیاد ناشی از وجود نیترات های طبیعی در آن است که در بدن به اسید نیتریک تبدیل می شوند. اسید نیتریک به ریلکس شدن و گشاد شدن عروق خونی, بهبود جریان خون و کاهش فشار خون کمک می کند.

خواص لبو

۲- افزایش استقامت بدن

یکی دیگر از خواص لبو, تقویت قوای بدن است به همین دلیل می تواند در بهبود عملکرد تمرینات ورزشی تاثیرات مثبتی داشته باشد. تحقیقات نشان داده است افرادی که قبل از تمرینات ورزشی آب لبو استفاده کرده اند به میزان ۱۶ درصد توانایی انجام تمرینات ورزشی در آن ها افزایش یافته است. این خاصیت تصور می شود به دلیل نیترات تبدیل شده به اسید نیتریک در بدن باشد.

۳- مبارزه با التهابات

لبو یکی از منابع منحصر به فرد از بتائین است. این ماده ارزشمند از استرس های محیطی, پروتئین ها, آنزیم ها و سلول های بدن محافظت می کند. همچنین به عنوان ماده کمک کننده جهت مبارزه با تورم شناخته شده است و از اندام های داخلی محافظت می کند و فاکتورهای خطر ابتلا به بیماری های عروقی را کاهش می دهد و عملکرد عروق را افزایش می دهد. به همین دلیل احتمال ابتلا به بیماری های مزمن را کاهش می دهد و در پیشگیری از سکته مغزی موثر است که جزء مهمترین فواید لبو به شمار می رود.

  •  آرون گروپس

۴- خواص ضد سرطانی لبو

ماده غذایی گیاهی قدرتمندی که به لبو رنگ قرمز را می بخشد، به دفع سرطان کمک می کند. تحقیقات نشان داده است عصاره لبو می تواند از تشکیل تومورهای سرطانی در چند ارگان از بدن نقش بسزایی اعمال کند و از تشکیل ان ها جلوگیری کند. از جمله این سرطان ها عبارت اند از: سرطان سینه, سرطان پروستات و سرطان لوزالمعده.

مزایای استفاده از لبو

۵- لبو غنی از فیبر

لبو یکی از مواد غذایی است که سرشار از موادی است که سیستم ایمنی بدن را تقویت می کند. از جمله این مواد ویتامین C, فیبر و مواد معدنی ضروری مثل پتاسیم که برای سلامتی اعصاب و عملکرد عضلات و منگنز که برای سلامتی استخوان ها, کبد, کلیه و لوزالمعده ضروری است. همچنین لبو حاوی ویتامین B بنام فولات می باشد که ۲۷ درصد از نیاز روزانه به این ویتامین را تامین می کند و خطر ابتلا به بیماری های مادر زادی را در طول دوران جنینی کاهش می دهد. ویتامین C موجود در لبو, بدن را از وجود رادیکال های آزاد که سبب توسعه تومورها می شوند, پاک می کند.

۶- پشتیبانی از سم زدایی

رنگدانه بتالین در لبو, از فرآیند سم زدایی در بدن حمایت می کند. این فواید لبو، سبب می شود تا خون و کبد تصفیه شود. همچنین این ماده غذایی حاوی کالری کمی می باشد و در هر ۱۰۰ گرم از آن تنها ۴۵ کیلو کالری دارد و سرشار از آنتی اکسیدان های قوی گیاهی است.

خواص لبو

۷- پیشگیری از کم خونی از خواص لبو

یکی از موثرترین فواید لبو, کمک به ساخت گلبول های قرمز خون است. به علاوه لبو خاصیت تمیزکنندگی خون را دارد و چون سرشار از اسید فولیک و مقادیر فراوانی از آهن است می تواند برای درمان کم خونی موثر باشد و مصرف آن به دختران و خانم های باردار توصیه می شود.

۸- درمان یبوست, التهاب مثانه و بواسیر

لبو ادرار آور, ملین و نرم کننده است از این رو در درمان بیماری هایی نظیر یبوست بسیار موثر است و التهابات مثانه را کاهش می دهد و در درمان بواسیر کاربرد دارد. 

۹- بهبود عملکرد دستگاه گوارش

لبو به دلیل داشتن مقادیر فراوانی فیبر به عنوان یکی از خوراکی مفید و موثر در بهبود گوارش می باشد و همچنین از بروز یبوست پیشگیری کرده و سبب بهبود عملکرد دستگاه گوارش می شود.

خاصیت لبو بر بدن

۱۰- کاهش وزن

لبو دارای شیرینی طبیعی است به همین خاطر می توانید این سبزیجات خوشمزه را جایگزین شیرین کننده های مصنوعی کنید زیرا، همانطور که می دانید مصرف رژیم غذایی دارای شکر به افزایش وزن منجر می شوند

۱۱- زنان باردار و جنین

وجود فولات در لبو از نقص لوله های عصبی در جنین و نقص مادرزادی قلب پیشگیری می کند و همچنین اسید فولیک موجود در آن در دوران بارداری سبب افزایش انرژی و بهبود خلق و خو می شود.

فواید شگفت انگیز لبو

۱۲- سلامت کبد

لبو دارای آهن، ویتامین های B، آنتی اکسیدان و بتائین است به همین دلیل به عنوان یکی از موثرترین خوراکی ها برای سلامت کبد محسوب می شود، علاوه بر این لبو سبب رقیق شدن صفرا شده و در نتیجه به راحتی در روده و کبد جریان داشته و به بهبود سلامت کبد کمک شگفت انگیزی می کند.

۱۳- درمان آرتریت

یکی از بیماری های مفصلی آرتریت می باشد که سبب درد در مفاصل و ورم آن می شود و زمانی این بیماری در فرد به وجود می آید که غضروف ما بین مفصل ها سائیده شده که در نهایت سبب درد و التهاب می شود که با کمک لبو می توانید این مشکل را برطرف کنید زیرا، لبو دارای خاصیت ضد التهابی است و به تسکین درد مفاصل کمک می کند.

فواید بی نظیر لبو

۱۴- تقویت قوای جنسی

ماده معدنی موجود در لبو به نام بورون سبب افزایش هورمون های جنسی شده در نتیجه این امر به افزایش میل جنسی و تقویت باروری منجر خواهد شد.

۱۵- تقویت سیستم ایمنی بدن

همانطور که می دانید لبو دارای ویتامین سی، ویتامین بی کمپلکس و آنتی اکسیدان‌های قوی می باشد که سبب تقویت سیستم ایمنی بدن شده و از سرماخوردگی، تب و احساس خستگی جلوگیری می کند.

خواص درمانی لبو

موارد احتیاط در مصرف لبو

۱. مصرف لبو امکان دارد سبب قرمز شدن رنگ ادرار و مدفوع تان شود که بروز این وضعیت برای بدن خطری ندارد.

۲. در صورتی که از فشار خون پایین رنج می برید مصرف منظم آب لبو باعث کاهش فشار خون تا حد خطرناکی می شود بنابراین بهتر است به صورت منظم فشار خون تان را کنترل نمایید.

۳. اگر در معرض ابتلا به بیماری سنگ کلیه هستید از نوشیدن آب لبو خودداری ننمایید زیرا لبو دارای گزالات به مقدار فراوان است که سبب ایجاد سنگ کلیه می شود.

فواید لبو بر سلامت بدن

سخن پایانی

لبو یک منبع عالی از کاروتنوئیدها و آنتی اکسیدان های فلاونوئید و ویتامین A است. ویتامین A موجود در آن به منظور حفظ غشاهای مخاطی و پوست سالم مورد نیاز است و برای بینایی ضروری می باشد. اثر سبزی طبیعی سرشار از فلاونوئیدها از سرطان ریه و حفره دهان محافظت می کند. همچنین وجود مواد معدنی بی نظیر در لبو با اثرات مخرب سدیم در بدن مبارزه می کند. شایان ذکر است که این ماده غذایی اشتها آور می باشد، به منظور آشنایی با دیگر خواص سبزیجات بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *