دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

کاربرد قرص دیفنوکسیلات و اطلاعات دارویی آن

  • مهلا بستگان
  • ۱۲ مهر ۱۳۹۹
  • ۰

ما در بخش سلامت نشریه اینترنتی آرگا از اطلاعات دارویی قرص دیفنوکسیلات که در درمان اسهال های ویروسی مورد استفاده قرار می گیرد، نوشته ایم.

 ما در این مقاله برای آشنایی بیشتر شما عزیزان در زمینه اطلاعات دارویی مانند هر بار به توضیح یک نوع دارو پرداخته ایم. این دارو دیفنوکسیلات می باشد که برای درمان اسهال از آن کمک می گیرند.

موارد مورد استفاده از قرص دیفنوکسیلات:

Diphenoxylate در رده درمانی داروی ضد اسهال و به شکل قرص در بازار موجود می باشد. از این قرص برای کمک در درمان بیماری اسهال مزمن، حاد و ویروسی و کولیت اسلرز مزمن و خفیف استفاده می کنند.

اثرات این قرص:

دیفنوکسیلات که از ترکیبات اپیوئیدی تشکیل شده است، به نظر می رسد از راه موضعی و مرکزی دودی روده را مهار می کند.

مکانسیم اثر قرص دیفنوکسیلات

مدت اثر و دفع دارو:

متابولیسم این دارو کبدی می باشد و متابولیت اصلی آن نیز به همان شیوه دارو اصلی عمل می کند. نیمه عمر آن دو و نیم ساعت و نیمه عمر متابولیت این دارو ۱۲ ساعت می باشد. زمانی که نیاز دارد این دارو اثر کند یک ساعت و مدت تاثیر آن تا ۴۳ ساعت است. قرص دیفنوکسیلات از طریق کلیه ها و مدفوع دفع می گردد.

موارد استفاده از قرص دیفنوکسیلات

  •  آرون گروپس

عارضه های جانبی این قرص:

عوارض این دارو در تاری دید، مشکل در دفع ادرار، خشکی دهان و پست و تب خلاصه می شود.

تصیه های مهم در مورد مصرف قرص دیفنوکسیلات

توصیه های مهم در مصرف این دارو:

از این قرص در کولیت اولسراتیو نباید استفاده کرد. از این قرص برای کودکان فقط و فقط با تجویز و دستور پزشک حق مصرف دارید و در کودکان زیر دو سال این دارو منع مصرف دارد. اگر بارداری هستید و یا بچه شیر می دهید قبل از استفاده از این قرص با پزشک مشورت کنید. خوب است بدانید که این دارو یک شبه مخدر است و اشخاص معتاد در صورتی که به مواد مخدر دسترسی نداشته باشند به این قرص پناه می برند و ترک یک باره آن در فرد معتاد سبب خماری می شود. در صورتی که از اسهال خونی رنج می برید از این قرص نخورید. این دارو را با داروهای ضد افسردگی و شل کننده عضلات، داروهای خواب آور و ضد درد مخدری و داروهایی که برای پایین آوردن فشار خون می خورید، به طور همزمان مصرف نکنید. اگر دچار اختلالات کبد و کلیه، ریوی،کولیت و مصرف مشروبات هستید قبل از شروع به مصرف این قرص با پزشک مشورت کنید.

عوارض جانبی قرص دیفنوکسیلات

هیچ دارویی را سر خود و بدون مشورت با پزشک مصرف ننمایید و اگر دچار بیماری اعتیاد هستید بدانید که این قرص پیشنهاد مناسبی برای این اتفاق نمی باشد.

نکاتی که در مورد این دارو باید بدانید

۱. در صورتی که به این دارو یا دیگر دارو های مشابه آن حساسیت دارید قبل از مصرف دارو حتما به پزشک تان اطلاع دهید.

۲. پیش از مصرف دارو در مورد سوابق پزشکی تان با پزشک مشورت نمایید.

۳. مصرف این دارو در افراد سالمند با عوارض جانبی جدی تری همراه است بنابراین مصرف آن در این دسته از افراد باید با احتیاط مصرف شود.

۴. به دلیل داشتن عوارض جانبی جدی این دارو در کودکان زیر شش سال توصیه نمی شود.

۵. از قطع ناگهانی این دارو خودداری نمایید.

۶. به دلیل اینکه مصرف این دارو دچار خواب آلودگی و سرگیجه در شما می شود لذا از انجام کارهایی که نیاز به دقت و هوشیاری دارد خودداری نمایید مانند : رانندگی، کار با ماشین آلات و…

اطلاعات دارویی Diphenoxylate

۷. اگر مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و همچنین از دو برابر کردن دوز دارو نیز خودداری نمایید.

۸. دارو را طبق دستور پزشک مصرف کنید و دوز دارو را تغییر ندهید.

۹. از اشتراک گذاشتن این دارو با دیگران پرهیز نمایید.

۱۰. در صورتی که پس از گذشت چهل و هشت ساعت هیچ گونه علایم بهبودی در خود مشاهده نکردید به پزشک تان اطلاع دهید.

۱۱. پیش از انجام هر کونه عمل جراحی پزشک تان در جریان استفاده از این دارو قرار دهید.

۱۲. در صورت مصرف بیش از حد آن در کودکان بلافاصله با اورژانس تماس حاصل نمایید لذا ممکن است فرد دچار مشکلات تنفسی و آسیب مغزی شود.

۱۳. پیش از استفاده از دارو لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان قرار دهید زیرا ممکن است این دارو با دیگر دارو هایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

۱۴. دارو را در دمای پانزده تا سی درجه سانتی گراد و همچنین دور از دسترس کودکان و حیوانات خانگی نگهداری نمایید.

نکاتی در مورد Diphenoxylate

در این مطلب قصد داشتیم شما را با این دارو بیشتر آشنا کنیم تا در مورد آن اطلاعات کافی بده دست آورید به منظور آشنایی با دیگر دارو ها می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *