دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دمای بدن نوزاد در حالت نرمال و با قرار دادن دماسنج زیر بغل چقدر است؟

  • مهلا بستگان
  • ۱۳ دی ۱۴۰۰
  • ۰

بانوانی که تازه مادر شده اند هنوز تجربه کافی از نیاز ها و حالت های طبیعی و غیر طبیعی نوزاد خود ندارند به همین خاطر با کوچکترین مسئله ای نگران می شوند و به دنبال علت و درمان می گردند. ما در این مقاله از دمای بدن نوزاد نوشته ایم تا خیال مادران جوان را از این بابت راحت کنیم.

ما در مجله آرگا از دما بدن نوزاد در حالت طبیعی نوشته ایم تا به شما در دست یابی به اطلاعات صحیح در این زمینه و جلوگیری از تب و تشنج کمکی کرده باشیم. لطف کنید و مثل همیشه در ادامه این بحث همراه ما باشید.

دمای بدن نوزاد در چه اندازه عددی نرمال است؟

جالب است بدانید که دما بدن نوزادان در رحم مادر ۳۷.۷ درجه سانتیگراد می باشد، به همین علت پس از تولد به دور او یک پارچه مناسب می پیچند تا بدن نوزاد دچار افت دما و شوک نشود. البته در روز های گرم تابستان خیلی این اتفاق به خاطر گرمای محیط نمی افتد.

دمای بدن نوزاد در رحم مادر چقدر است؟

لازم است بدانید که باید دما بدن نوزادان را بین ۳۶ تا ۳۷ درجه سانتی گراد حفظ کنید. اما نیم درجه بالا تر نیز زیاد فرقی در اصل ماجرا ایجاد نمی کند که باعث نگرانی گردد و یا با تب در کودکان و نوزادان اشتباه گرفته بشود.

در چه درجه ای از دما می توان گفت که نوزاد تب دارد؟

علت اینکه دما بدن نوزادان به ۳۷.۵ می رسد می تواند به خاطر قرار گرفتن در محیط اتاقی که تهویه مناسب ندارد و یا به مدت طولانی درون خودرو بودن و یا لباس زیاد پوشیدن برای نوزادان باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بهترین شکل استفاده از دماسنج برای نوزادان چیست؟

اگر دما بدن نوزادان از حالت طبیعی خارج شد و هر یک از علل گفته شده در پاراگراف بالا را داشت سعی کنید با بر طرف کردن مشکل به بازگشت دما بدن نوزادن به حالت طبیعی کمک کرده باشید.

چرا دمای بدن نوزاد بالا می رود؟

در نظر داشته باشید که نوزادان در دما نرمال و یک سان با بزرگ سالان به یک لایه لباس بیشتر احتیاج دارند.و برای درک گرمی و سردی بدن نوزادان می توانید دستها، پاها و سر او را لمس کنید.

دمای نرمال بدن نوزاد چقدر است؟

شاید ذکر این نکته ضروری باشد که نوزادان بیشترین دما بدن خود را از سر از دست می دهد به همین خاطر توصیه می شود تا پایان یک سالگی یک کلاه بر سر نوزادان قرار داشته باشد.در نوزادان بهترین راه اندازه گیری دما بدن با دما سنج از راه زیر بغل می باشد گرچه دماسنج را دهان نوزادان هم قرار می دهند اما اگر دماسنج در زیر بغل نوزادان قرار بگیرد بسیار بهتر است، چون از راه دهان هم بهداشتی نیست و هم خطرناک است، مخصوصا دماسنج های جیوه ای را به هیچ عنوان در دهان نوزادان قرار ندهید. درج شدن عدد ۳۷ بر روی دماسنج طبیعی بودن دما بدن نوزادان را نشان می دهد.

دمای بدن نوزاد بر روی چه عددی طبیعی است؟

در چه مواقع باید به پرشک مراجعه کرد؟

همانطور که می دانید تب معمولا نشانه چیز خاصی در کودکان نمی باشد بنابراین با بالا رفتن حرارت فرزندان تان شاید نگران باشید اما به خودی خود هیچ آسیبی به دنبال ندارد و حتی می تواند راهی جهت مبارزه با عفونت باشد، در حقیقت تمام تب ها نیاز به درمان ندارند اما تب زیاد منجر به بروز ناراحتی در کودک می شود و مشکلات مانند کم  آب شدن بدن را به همراه دارد اما سوالی که ذهن بسیاری از والدین را در زمان بروز تب در کودکان به خود مشغول می کند این است که در چه صورت باید کودک را نزد پزشک ببرید بنابراین :

۱. اگر کودک به همراه تب علایم بیماری های دیگری مثل التهابات پوستی یا خراش داشته باشد.

۲. اگر دمای بدن نوزادان زیر سه ماهه بالاتر از ۳۸ درجه یا بیشتر باشد.

۳. اگر دمای بدن نوزادان زیر شش ماه بالاتر از ۳۹ درجه یا بیشتر باشد.

تب در کودکان

روش تشخبص تب نوزاد بدون دسترسی به دماسنج

  • خواب آلوگی
  • کمبود اشتها
  • احساس تعریق
  • سرخی گونه ها
  • احساس گرما در ناحیه روی معده، پشت و پیشانی
  • احسس درد ماهیچه و مفصل ها

اقدامات لازم در زمان مشاهده تب در نوزاد

  • گذاشتن پارچه مرطوب روی پیشانی و گردن
  • با تجویز پزشک بر اساس سن و وزنش به او استامینوفن دهید.
  • قرار دادن مایعات و شیر کافی در دسترس کودکان
  • متعادل کردن دمای اتاق نوزاد
  • کم کردن لباس های نوزاد

اقدامات لازم در زمان مشاهده تب در کودکان

نحوه گرفتن دمای صحیح در نوزادان

در صورت استفاده از دماسنج دیجیتال و اطمینان از کیفیت محصول تان به منظور روش صحیح گرفتن دمای بدن نوزادان باید چند نکته را به خاطر داشته باشید زیرا امکان دارد دما به شکل اشتباه نمایش داده شود که این اشتباهات عبارتند از : زیاد بودن لباس تن نوزادان، گرم بودن زیاد اتاق، پیچیدن داخل پتوی گرم، تازه بیرون آوردن نوزادان از حمام، در حال فعالیت بودن نوزادان می باشد در صورت هر یک از این موارد اجازه دهید پس از زمان چند دقیقه  از این شرابط  مجددا دمای نوزادان را اندازه نمایید.

اگر بالا رفتن دما بدن نوزادان به خاطر عفونت نباشد، می تواند به خاطر قرار گرفتن در شرایط نام برده باشد. پس مواظب دمای بدن نوزادان خود باشید تا با سهل انگاری مسبب خطرات جدی نشوید، جهت آشنایی بیشتر با نوزاد می توانید روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *