دسته ها
پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳

پماد یا کرم درموفیکس را بهتر بشناسید

  • مهلا بستگان
  • ۱۱ دی ۱۳۹۹
  • ۰

کرم درموفیکس یک داروی ضد قارچ موضعی می باشد که ما در این مقاله به بحث در مورد اطلاعات دارویی این کرم پرداخته ایم. و شما را با کاربردها و عوارض احتمالی مصرف این کرم آشنا می نماییم.

از پماد درموفیکس برای درمان عفونت های قارچی استفاده می شود. این کرم ضد قارچ است و برای برطرف کردن عارضه های پوستی مورد استفاده قرار می گیرد. برای آشنایی با این دارو و دست یابی به اطلاعات مهم مصرف و تاثیر گذاری آن با ما در ادامه این مقاله همراه شوید.

کرم درموفیکس چیست؟

(sertaconazol) سرتاکونازول با نام تجاری (Dermofix cream) یک ضد قارچ آزول که با مسدود کردن تشکیل دیواره سلولی قارچ باعث تغییر نفوذ پذیری غشای سلولی گشته و موجب مرگ قارچ می گردد، می باشد.

اطلاعات دارویی:

 این پماد نیز مانند سایر محصولات دارویی شناسنامه مربوط به خود را دارد که در ادامه به ذکر این مسئله پرداخته ایم:

  • نام علمی: سرتاکونازول
  • نام تجاری: کرم درموفیکس، ارتاکزو
  • شکل دارویی: کرم یا پماد
  • کلاس درمانی: ضد قارچ
  • کلاس شیمی: از خانواده ایمیدازول
  • فرمول شیمیایی: C20 H15–Cl3-N2-O-S
  • وزن مولکولی: ۴۳۷طریقه مصرف کرم درموفیکس در بارداری و شیردهی چگونه است؟

اثرات فارماکولوژیک:

سرتاکونازول یک داروی ضد قارچ موضعی قوی با تاثیرات آنتی فانگال می باشد. که بر دامنه گسترده ای از قارچ ها بیماری زا من جمله: کاندیدیــا آلبیکانس، کاندیدیــا تروپیکالیس و پیتیروســپوروم اوربیکــولار، درماتوفیت هایی ماننــد مایکروســپوروم، تریکوفیتــون و اپیدرموفیتون و به علاوه این ها بر روی میکروارگانسیم های دیگری که موجب عفونت پوست و غشای مخاطی می شوند، تاثیر گذار می باشد.

چگونه از کرم درموفیکس باید استفاده کرد؟

موارد مصرف :

این کرم را بــرای درمــان عفونت های قارچی موضعی ماننـد درماتوفیتوز، تینه آ پدیس (عفونــت پای ورزشــکاران)، تینه آ کروریس (اگزمای هبرا)، تینه آ پورپوریس (هرپس سیرســیناتوس)، تینه آ باربرا (قارچ ریش و سیبیل آقایان)، تینه آ مانوس، انــواع گونه های کاندیدیا و پتیریازیس ورسیکالر تجویز می کنند.

  •  آرون گروپس

عوارض جانبی کرم درموفیکس

مقدار مجاز مصرف از این دارو:

از  کرم درموفیکس باید در روز یک تا دو مرتبه بر روی محل آسیب دیده زده شود. برای اینکه مطمئن شوید که کرم به تمام نقاط دچار عارضه مالیده شده است، اطراف آن نقطه را تا طول یک سانتی متر از کرم بزنید. طول درمان این دارو برای عارضه های پوستی متفاوت متغیر می باشد اما زمان معمول استفاده از این کرم دو تا چهار هفته بسته به نوع بیماری می باشد.

 

درموفیکس چیست؟

عوارض جانبی دارو:

استفاده از کرم درموفیکس به طور معمول حساسیت زا نیست اما در موارد نادری دیده شده است که واکنش های التهابی و آلرژی به نور خورشید را باعث شده است. گاهی اوقات هم موجب اریتماتوز موضعی در روزهای اول شده است اما به قدری زیاد نمی باشد که نیاز به قطع مصرف دارو شود.

موارد مصرف کرم درموفیکس

طریقه مصرف در دوران شیر دهی و بارداری:

در دوران حاملگی و شیر دهی بهتر این است که برای استفاده از این کرم با پزشک مشورت شود تا درصد سود و ضرر آن نسبت به شرایط خانم بارداری برای مصرف سنجیده شود.

نکاتی که در استفاده از  این پماد باید بدانید:

این توصیه ها را قبل از مصرف پماد رعایت کنید:

  • از این کرم برای عارضه های پوستی دور چشم و عفونت چشم نباید استفاده کرد.
  • اگر به این دارو یا یکی از داروهای این خانواده حساسیت یا آلرژی دارید، از استفاده این دارو پرهیز کنید.
  • مصرف همزمان این دارو با دیگر دارو ها تداخلی ندارد.
  • از مصرف خوراکی این دارو جدا و حتما خودداری کنید.
  • این دارو را در دمای ۳۰ درجه سانتی گراد بیرون از یخچال نگهداری کنید.اطلاعات علمی کرم درموفیکس

ویژگی پماد موضعی درموفیکس ۲ درصد فرر

این نوع کرم یا پماد حاوی ۲۰ میلی گرم سرتاکونازول نیترات است که به شکل موضعی استفاده شده و برای درمان عفونت های قارچی پوست و یا عفون های واژن از نوع قارچی کاربرد دارد. از جمله ویژگی های کرم موضعی درموفیکس ۲ درصد فرر می توان به موارد زیر اشاره کرد :

  • روند درمان عفونت قارچی واژن را تسریع می بخشد.
  • دارای ۲۰ میلی گرم ماد موثر سرتاکونازول نیترات است.
  • برای بهبود مشکلات قارچی پوست مناسب است.
  • علائمی مثل التهاب پوست و خارش را بهبود می بخشد.

دلیل و درمان عفونت واژن (واژنیت زنان)

معمولا همه خانوم ها در طول زندگی خود این بیماری را حداقل یکبار تجربه کرده اند، این نوع عفونت اغلب در سنین باروری (از سن بلوغ تا یائسگی) شایع می باشد، اما پوشش سطحی سیستم تناسلی کودکان خردسالان و زنان یائسه به گونه ای است که میکروب ها نمی توانند در آن به خوبی رشد داشته باشند، از این رو این مشکل در آنها دیده نمی شود یا اینکه ممکن است خیلی نادر باشد.

پماد درموفیکس+عکس

معمولا دو نوع میکروب به طور طبیعی در واژن زنان وجود دارند؛ میکروب های بیماری زا و میکروب های غیر بیماری زا (دفاعی)، حال میکروب های دفاعی می توانند از دستگاه تناسلی در برابر میکروب های بیماری زا دفاع کنند و این میکروب ها به طور عادی در بدن زندگی می کنند.

بنابراین در صورتی که میکروب های دفاعی به درستی وظیفه شان را انجام دهند فرد به بیماری مبتلا نمی شود، اما در صورت ضعیف شدن و یا کاهش تعداد میکروب های دفاعی، دچار عفونت خواهند شد.

علائم عفونت های میکروبی واژن

این بیماری در برخی مواقع هیچگونه علائمی ندارند، اما گاهی می توانند سبب افزایش ترشح واژن خواهند شد که اغلب حالت روان دارد و رنگ آن نیز معمولا زرد کمرنگ یا پررنگ می باشد و گاهی دارای بوی بدی است که به آن fishy smell گفته می شود، بیماران معمولا این بو را بعد از نزدیکی با همسر حس می کنند و معمولا با سوزش و خارش همراه است. روش تشخیص این نوع عفونت ها نیز از طریق مراجعه به پزشک و گرفتن ازمایش ادرار می باشد، سپس وی براساس نتایج آزمایشات می تواند تجویز دارو مناسب برای درمان عفونت واژن نماید.

پماد درموفیکس

بنابراین  توجه داشته باشید، قبل از استفاده از این کرم حتما نزد پزشک بروید تا نوع عفونت و حساسیت پوستی شما را تشخیص دهد و در صورت لزوم، به تجویز این کرم برای شما بپردازد. برای مشاهده اطلاعات دارویی پماد تاکرولیموس و پماد بتامتازون به این مقالات مراجعه بفرمایید. ممنون که همراه ما هستید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *