دسته ها
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳

موارد مصرف قرص لونژیل و عوارض آن

  • مهلا بستگان
  • ۸ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

قرص لونژیل یا قرص اورژانسی قرصی است که بلافاصله بعد از یک نزدیکی مشکوک برای جلوگیری از بارداری استفاده می شود. ما در این مقاله از کاربرد و موارد مصرف این قرص نوشته ایم.

این قرص یک هورمن جنسی می باشد که به هورمن پروژسترون در زنان شبیه است. این قرص با ترشح گونادوتروپین از سیکل تخمک گذاری جلوگیری می کند. به این صورت که دهانه رحم را ضخیم تر نموده تا اسپرم به راحتی نتواند از آن عبور کند و به این شکل مانع وقوع حاملگی می شود. برای کسب اطلاعت بیشتر در مورد این قرص در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

داروهای اورژانسی به منظور پیشگیری از بارداری ناخواسته می باشد که لونژیل یا اووسیز از همین دسته دارو ها می باشد که به نسبت دیگر دارو های اورژانسی عوارض جانبی کمتری داشته و درصد موفقیت آن نیز بالاتر می باشد، این دارو تنها در صورتی مصرف می شود که دیگر راهکارهای پیشگیری از بارداری موثر نبوده است مانند : برقراری یک رابطه محافظت نشده، پاره شدن کاندوم در زمان برقراری رابطه جنسی و یا رابطه جنسی در زمان تخمک گذاری که در واقع موثرترین دارو جهت جلوگیری از حاملگی لوونرژسترول با نام تجاری لونژیل می باشد.

اطلاعات دارویی قرص لونژیل:

قرص لونژیل یک داروی ضد بارداری اورژانسی است که بعد از نزدیکی های مشکوک به بارداری بلافاصله از این قرص استفاده می شود. همانگونه که از اسم این قرص مشخص است بهتر است که فقط در موارد اورژانسی از آن استفاده شود و به شکل مداوم و معمول و به جای قرص ال دی کاربرد ندارد. در صورتی که از روش پیشگیری خود مطمئن نیستید و یا امکان می دهید که پیشگیری شما در رابطه زناشویی کاملا جدی نبوده می توانید از این قرص هر از گاهی استفاده کنید. اگر نزدیک به زمان سیکل پریودی شما است، مصرف این قرص ها باعث به تاخیر افتادن عادت ماهانه می شود. ذکر این نکته ضروری است که استفاده از قرص لونژیل یک روش دائمی برای پیشگیری از بارداری محسوب نمی شود. البته ذکر این نکته که این روش احتمال ده درصدی خطا هم دارد لازم است. تا ۷۲ ساعت بعد از نردیکی مشکوک شما می توانید از این قرص استفاده نمایید.

روش مصرف قرص لونژیل

روش استفاده از قرص اورژانسی :

اولین قرص را در ۴۸ ساعت اول بعد از نزدیکی و قرص بعدی را ۱۲ ساعت بعد استفاده کنید. یا اینکه می توانید هر دو قرص را در اولین ۴۸ ساعت گذشته از مقاربت مصرف کنید. گفته شده است که مصرف این قرص تا ۵ روز بعد از نزدیکی هم تاثیر گذار است اما بهترین و موثر ترین زمان مصرف این قرص ها همان ۴۸ ساعت اول می باشد. سعی بر این داشته باشید که اولین قرص را بلافاصله بعد از رابطه جنسی بخورید و مصرف قرص بعدی را به ۱۲ ساعت بعد موکول کنید، معمولا یک هفته بعد از مصرف آخرین قرص پریودی اتفاق می افتاد. در این زمان تا جایی که امکانش است از نزدیکی و مقاربت بپرهیزید و اگر در صدد انجام رابطه جنسی هستید حتما از یک روش مطمئن بهره بگیرید. این خونریزی به مدت سه تا ده روز بعد از مصرف آخرین قرص به منظور عدم بارداری اتفاق می افتد اما اگر از یک هفته تا ده روز گذشت و خونریزی مشاهده نشد حتما به آزمایشگاه بروید و آزمایش بدهید.

نکات و هشدار های استفاده از قرص لونژیل

  •  آرون گروپس

نکات مهم در مصرف قرص ضد بارداری لونژیل:

برای استفاده از این قرص بهتر است نکات ذکر شده در ادامه این مطالب را جدی بگیرید:

  • این قرص را با شکم خالی میل نکنید.
  • اگر تا دو ساعت بعد از خوردن قرص اورژانسی استفراغ کردید، مجددا از قرص استفاده کنید.
  • بیشتر از یک بار در دوره پریودی از این روش ضد بارداری استفاده نفرمایید.
  • خوب است بدانید مصرف بعضی دارو ها مانند فنی توئین و ریفامپین اثر این قرص ها را کم می کنند، پس اگر به طور همزمان از این داروها استفاده می کنید باید دوز مصرفی قرص را دو برابر کنید.
  • خونریزی به طور معمول یک هفته تا ده روز بعد از مصرف این قرص ها اتفاق می افتد در غیر این صورت باید مسئله بارداری را مد نظر قرار داد و اقدام به انجام آزمایش بفرمایید.
  • احتمال ۹۷ تا ۹۹ درصد این روش از بارداری جلوگیری می کند اما هیچ روش صد در صدی و مطمئنی وجود ندارد که بشود ۱۰۰ در ۱۰۰ روی آن حساب کرد.
  • این قرص برای جنین خطری ندارد، پس اگر متوجه حاملگی خود شدید نیازی به سقط جنین و ختم بارداری نمی باشد.

عوارض جانبی قرص لونژیل

منعیات مصرف این قرص:

اگر در هر یک از شرایط زیر به سر می برید از مصرف قرص لونژیل بپرهیزید:

  • حاملگی
  • بیماری های شدید و جدی شریانی
  • آدنومای کبدی
  • پروفیری
  • سرطان پستان یا سینه
  • سرطان دستگاه تناسلی

هشدار های ضروری در استفاده از این دارو:

اگر به بیماری قلبی، سابقه بارداری یا بارداری های نا به جا، سندروم های سو جذب، کیست های فعال تخمدانی، بیماری فعال کبدی، یرقان انسدادی عود کننده و یرقان در دوران حاملگی دچار هستید و یا در آنها سابقه قبلی دارید، حتما قبل از استفاده از این دارو با پزشک مشورت کنید.

عارضه های جانبی این قرص:

این دارو نیز همانند دیگر دارو ها در کنار تاثیرات مثبت یک سری عوارض جانبی دارد که در ادامه این بحث به ذکر آن پرداخته ایم:

  • بهم خوردن تنظیم سیکل پریودی
  • حالت تهوع
  • استفراغ
  • احساس سر درد
  • پیدایش ناراحتی در سینه ها
  • افسردگی
  • اختلالات و عارضه های پوستی
  • تغییرات در وزن بدن

نکاتی که در رابطه با این دارو باید بدانید

۱. اگر قرص اورژانسی را با داروی ریفامپین به طور همزمان مصرف می کنید باید به دنبال یک روش پیشگیری دیگری مانند کاندوم هم باشید.

۲. در طول دوره مصرف این قرص فشار خون شخص باید به طور مداوم کنترل شود.

۳. هیچ دارویی را سر خود و بدون مشورت پزشک مصرف نفرمایید. و بدانید که هیچ کدام از روش های ضد بارداری به طور صد در صد مطمئن نیستند.

اطلاعات دارویی قرص لونژیل

۴. در صورتی که در در دوران بارداری یا شیردهی به سر می برید پیش از مصرف دارو با پزشک مشورت نمایید.

۵. در صورت داشتن سابقه پزشکی از جمله اختلالات کبدی، آسم، بارداری خارج از رحم، اختلالات گوارشی، اختلال خونی پورفیری ، اختلال قلبی و عروقی، مشکل در انعقاد خون، سابقه ابتلا به سرطان رحم یا پستان و.. پزشک تان را در جریان بگذارید.

۶. اگر به این دارو یا دیگر داروهای مشابه آن حساسیت دارید به پزشک تان اطلاع دهید.

۷. لیستی از تمام داروهایی که مصرف می کنید را تهیه در اختیار پزشک قرار دهید زیرا امکان دارید این دارو با دیگر دارو هایی که مصرف می کنید تداخل دارد.

اطلاعات دارویی لونژیل

۸. این دارو برای افراد زیر ۱۷ سال تجویز نمی شود.

۹. بعد از استفاده از این دارو لکه بینی امری طبیعی است اما اگر دوره پریودی بعدی شما قطع شد احتمال اینکه باردار هستید وجود دارد در این صورت بلافاصله به پزشک تان مراجعه کنید.

۱۰. دارو را دور از دسترس کودکان و در دمای اتاق نگهداری کنید.

۱۱. از مصرف داروی تاریخ گذشته خودداری نمایید.

نکاتی در مورد داروی لونژیل

در این مطلب قصد داشتیم شما عزیزان را با این دارو بیشتر آشنا کنیم تا در مورد آن اطلاعات کافی به دست آورید، به منظور آشنایی با دیگر دارو می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *