دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان حساسیت دندان با روش های طبیعی و خانگی

  • مهلا بستگان
  • ۱۸ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

تقریبا در بین همه بزرگسالان حساسیت دندان وجود دارد. اینکه وقتی خوراکی سردی را گاز می زنیم دندانمان تیر می کشد و یا نوشیدن یک نوشیدنی سرد باعث می شود که دندان ما درد بگیرد، به خاطر حساسیت دندان است که به دلایل مختلف ایجاد شده است. ما در این مقاله از علل و روش های درمان حساسیت دندان گفته ایم.

حساسیت دندان که حساسیت عاج دندان نام دارد، متقاربا بعد از خوردن یک غذا یا هوا و یا نوشیدنی سرد بروز می کند. برای برطرف کردن حساسیت دندان و رها شدن از این عارضه با ما در ادامه این مطلب همراه شوید.


راه های درمان خانگی و طبیعی حساسیت درمان

حساسیت دندان چیست و چرا به وجود می آید؟

در زیر مینای دندان مجرا های ریز و پر از مایعی وجود دارد که به طور مستقیم به مغز دندان راه دارد و شامل گوشتینه و اعصاب حساس دندان می باشد. و وقتی که دندان مینای خود را از دست می دهد، خوردن و نوشیدن و تنفس هوای سرد موجب آن دردی می شود که گاها و یا دائما حس می کنیم. راه طبیعی که باعث از بین رفتن مینای دندان می شود، بزاق دهان است که با رسوب کلسیم بر مینای دندان از باز شدن مجاری آن جلوگیری می کند.

اما مسواک زدن های شدید با مسواک زبر که سبب عقب نشینی لثه می شود، دندان قروچه کردن، خوردن خوراکی های اسیدی، پوشش محافظ دندان را نابود می کند و انتهای مجرا های آن را لخت می کند. و گاهی نیز ترک خوردن دندان و یا افتادن پر شدگی های دندان سبب لخت شدن خود گوشتینه می گردد. به هر حال به هر طریقی که باشد و انتهای این مجراها لخت شود مایع درون آن به شکل سریع به حرکت در می آید و موجب تیر کشیدن و درد دندان می شود. این ها علایم حساسیت دندان به سرما بود. اگر گرمی و گرما باعث این اتفاق در دهان و دندان شما می شود، احتمالا به التهابات لثه (درمان ورم لثه)  دچار شده اید.

حساسیت دندان چکونه به وجود می آید؟

رفع حساسیت دندان با راه و روش های طبیعی و خانگی :

  • آرام مسواک بزنید. چون شدت عمل مسواک زدن با یک مسواک نا مناسب خود باعث از بین رفتن مینای دندان و حساسیت دندان می شود. همچنین اصول صحیح مسواک زدن را یاد بگیرید و به کار ببندید.
  • از خمیر دندان های ضد حساسیت دندان استفاده کنید که سبب پیشگیری حساسیت به عصب دندان می شوند.
  • بعد از مسواک زدن برای محافظت از مینای دندان از دهانشویه های فلوراید، مصرف کنید.
  • از خوردن نوشیدنی و غذاها و خوراکی های اسیدی بپرهیزید و مصرف آنها را به حداقل برسانید.
  • اگر عادت دارید که در خواب دندان قروچه می کنید برای از بین بردن حساسیت دندان از محافظ های دندان استفاده کنید.
    دلیل ایجاد شدن حساسیت دندان چیست؟
  • در هنگام نوشیدن غذا های سرد و گرم اجازه دهید تا کمی از دمای اولیه آنها کاسته شود و بعد میل کنید.
  • مصرف شیر و لبنیات را از یاد نبرید.
  • رفلاکس معده خود را برای بهبود حساسیت دندان، درمان کنید.
  • از خوردن غذاهای پر ادویه بپرهیزید.
  • بعد از صرف غذا، مایعات ننوشید و بلافاصله دراز نکشید.

حساسیت دندان چیست؟

درمانهای طبیعی رفع حساسیت دندان

روغن نارگیل : یک قاشق غذا خوری از روغن نارگیل را در دهان بریزید و حدود ۱۵ تا ۲۰ دقیقه اجازه دهید در دهان و روی دندان ها بماند، سپس آن را بریزید و دندان های خود را مسواک بزنید، انجام روزانه این روش و هر صبح می تواند نتیجه اثربخش داشته باشد.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

شست و شو با آب نمک : برای این منظور نصف قاشق چای خوری نمک را در یک لیوان آب گرم بریزید و به خوبی حل کنید، سپس از این محلول دو بار در روز برای شست و شوی دهان خود استفاده کنید.

بهبود حساسیت دندان

ماست : استفاده از ماست نیز روش دیگری برای رفع حساسیت دندان ها می باشد که برای این منظور به نصف کاسه از ماست نیاز دارید و می توانید به صورت یکبار در روز از آن استفاده کنید.

پیاز : تکه ای پیاز را حدوداً چند دقیقه بر روی دندان آسیب دیده خود قرار دهید و بعد از ده دقیقه آن را بشویید، لازم است یک یا دو بار در روز این کار را تکرار کنید.

برگ گواوا : در ابتدا برگ های گواوا را بشویید و بعد آنها را حدود یک تا دو دقیقه بجوید، سپس دور بیندازید، این کار را باید یک یا دو بار در روز تکرار کنید.

سیر : برای استفاده از این روش، یک حبه سیر، چند قطره آب و مقداری نمک را له کرده و سپس محلول آب و نمک را به آن بیفزایید، اکنون ترکیب بدست آمده را روی دندان هایتان بگذارید و بعد از ۱۰ یا ۱۵ دقیقه آن را بردارید و دهانتان را با آب بشویید، می توانید روزانه یکبار از این روش استفاده کنید.

رفع حساسیت دندان

روغن گل میخک : استفاده از اسانس گل میخک که دارای خواص زیادی است به این صورت است که ۶ قطره روغن گل میخک را با یک قاشق چای خوری روغن نارگیل مخلوط کرده و آن را روی دندان و لثه قرار دهید، ۵ تا ۱۰ دقیقه صبر کنید، سپس دهانتان را بشویید، می توانید یک یا دو بار در روز این کار را تکرار کنید.

برای برطرف کردن حساسیت دندان خود، نزد پزشک متخصص بروید و از او چاره بجویید. شاید این دردها نشانه یک بیماری جدی دندان و دهان و لثه باشد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *