دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

سرطان پوست, علل, درمان و علائم سرطان پوست

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱ مهر ۱۳۹۴
  • ۰

یکی دیگر از سرطان ها, سرطان پوست می باشد که سلول های پوست را درگیر می سازد. اشعه ماوراء بنفش خورشید و اقداماتی نظیر برنزه کردن پوست در پیشرفت این بیماری تاثیر گذار هستند.

سرطان پوست در درجه اول در نواحی از پوست که در معرض آفتاب هستند, ایجاد می شود و سپس می تواند به نواحی از پوست که به ندرت نور به انجا می رسد, سرایت کند. انواع مختلفی از سرطان پوست وجود دارد که هریک از آن ها نشانه ها و علائم خاص خود را دارند.

انواع سرطان پوست و همه علائم آن

نواحی سرطانی پوست

سرطان پوست در درجه اول در پوست صورت, لب, پوست سر, گوش, گردن, قفسه سینه, بازوها و دست ها که بیشتر در معرض نور خورشید قرار دارند ایجاد می شود و سپس می تواند به پوست نواحی دیگر بدن مانند کف دستان, زیر ناخن ها و پوست ناحیه تناسلی سرایت کند. سرطان پوست ممکن است بر روی هر نوع رنگ پوست ایجاد شود.

نشانه ها و علائم اساسی سرطان سلول پوست

سرطان پوست

سرطان سلول های پوست معمولا در نواحی از پوست که بیشتر در معرض نور خورشید هستند, مانند گردن و صورت, رخ می دهد که ممکن است با علائم زیر ظاهر شود.

  •  آرون گروپس
  • برآمدگی مروارید وار روی پوست
  • یک زخم صاف به رنگ گوشت یا زخمی قهوه ای مانند

نشانه ها و علائم سرطان سلول های پوست پولک پولک

سرطان پوست

در اغلب مواد سرطان پوست پولک پولک در نواحی از بدن که در معرض نور خورشید هستند, رخ می دهد. افرادی که پوست تیره تری دارند, در صورتی که در معرض نور خورشید قرار داشته باشند, احتمال ابتلا به این بیماری در آن ها بیشتر است که معمولا با علائم زیر بروز می کند.

  • برآمادگی های سفت و قرمز روی پوست
  • یک زخم مسطح پوسته پوسته شده

نشنه ها و علائم ملانوما (تومور سیاه رنگی در اعماق پوست)

سرطان ها

ملانوما می تواند در هر ناحیه روی پوست رخ دهد. این بیماری در مردان اغلب صورت و بدن آن ها را تحت تاثیر قرار می دهد و در زنان این نوع سرطان پوست معمولا در پایین پاها ظاهر می شود. در هر گروه از زنان و مردان این بیماری می تواند در نواحی از بدن که در معرض نور خورشید نیز نیستند, ایجاد شود. همچنین این بیماری به رنگ پوست ارتباطی ندارد و ممکن است افراد با هر رنگ پوستی به این بیماری مبتلا شوند. نشانه ها و علائم این بیماری عبارت اند از :

  • یک نقطه بزرگ قهوه ایی مانند که در آن لکه های تاریکی وجود داشته باشد.
  • یک خال گوشتی که در اندازه, رنگ, احساس و خونریزی مدام در حال تغییر است.
  • یک زخم کوچک با مرز نامنظم و بخش هایی که به نظر قرمز, سفید, آبی یا آبی تیره می رسد.
  • وجود زخم های تیره روی کف دستان, کف پاها, نوک انگشت های دست و پا, روی غشای مخاطی پوشاننده دهان و بینی و واژن و مقعد

علل ایجاد سرطان پوست

سرطان پوست

سرطان پوست زمانی رخ می دهد که اشتباهاتی در DNA سلول های پوست اتفاق بیفتد. جهش های رخ داده در سلول ها باعث می شوند که سلول ها به صورت کنترل نشده رشد کنند و به شکل یک توده سلول های سرطانی تبدیل شوند.

سلول های درگیر در سرطان پوست

سرطان پوست در لایه بالای پوست که اپیدرم نام دارد، شروع می شود. نوع مشکل این لایه تعیین می کند که درمان سرطان پوست به چه شکل باید انجام شود. تحقیقات نشان داده است که  اشعه ماوراء بنفش خورشید و دیگر عوامل احتمالی نظیر نورهای مخصوص برنزه کردن پوست باعث پیشرفت این بیماری می شوند اما به تنهایی نمی توانند سبب ابتلا به این بیماری شوند و دلایل مهمتر دیگری وجود دارد که سیستم ایمنی بدن را در این بیماری ضعیف می کند.

درمان سرطان پوست

بیماری های پوستی

گزینه های درمان سرطان پوست و زخم های مستعد پوستی با توجه به اندازه, نوع, عمق و محل ایجاد شده متفاوت می باشد. سرطان پوست کوچک که به سطح پوست محدود شده, ممکن است به درمان توسط نمونه برداری و حذف زخم نیاز نداشته باشد. اگه درمان بیشتری برای سرطان پوست نیاز باشد. گزینه های درمانی زیر ممکن است انتخاب شود.

  • انجماد . یکی از اقدامات درمانی در اوایل ابتلا به سرطان پوست، انجماد می باشد و متخصص با نیتروژن مایع, عامل های مخرب را منجمد و  از بین می برد. بافت های مرده زمانی که دوباره گرم شوند, از بین می روند.
  • جراحی برداشتن زخم . این نوع درمان می تواند برای هر نوع سرطان پوستی مناسب باشد. متخصص بافت های سرطانی و کمی بافت های سالم اطراف آن را با جراحی بر می دارد. در برخی موارد ممکن است بخش گسترده ایی از پوست برداشته شود.
  • جراحی Mohs . این روش درمانی در صورتی که زخم ها مجددا تکرار و بزرگتر شود استفاده می شود و برای درمان سرطان پوست پایه و سرطان پوست پولک پولک کاربرد دارد. در این روش جراحی به صورت انجام می شود که تنها آن نقطه از پوست که دچار سرطان شده است برداشته می شود و بافت های سالم برداشته نمی شوند.

دیگر درمان های موجود عبارت اند از: کورتاژ و الکتریکی و یا کرایوتراپی, اشعه درمانی, شیمی درمانی, درمان با فتودینامیک و درمان بیولوژیک که هر یک از این درمان ها با توجه به شدت سرطان پوست انجام می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *