دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

طرز تهیه باقلوا با آموزش مرحله به مرحله و کامل

  • سمانه عقیقی
  • ۲۹ مرداد ۱۳۹۹
  • دیدگاه‌ها برای طرز تهیه باقلوا با آموزش مرحله به مرحله و کامل بسته هستند

طرز تهیه باقلوا با آموزش مراحل کامل که شامل ۴ مرحله تهیه مایه داخل باقلوا، تهیه شربت باقلوا، تهیه خمیر باقلوا، و مرحله نهایی تهیه و آماده سازی شیرینی باقلوا می باشد، در این مطلب آورده شده که برای استفاده شما از این دستورالعمل می باشد.

شیرینی باقلوا از جمله شیرینی های اصیل و با قدمت طولانی می باشد که سالیان سال در جشن ها و شادی ها کام مردم را شیرین نموده است. دستور ساخت باقلوا در شهرهای مختلف ایران با روش های گوناگونی صورت می گیرد. در این میان شیرینی باقلوای اصل مختص استان یزد می باشد. در این دستورالعمل، ساخت باقلوا با آموزش کامل و مرحله به مرحله در اختیار شما عزیزان علاقه مند به شیرینی پزی قرار داده شده و امید است نهایت استفاده از آن را ببرید.

طرز تهیه باقلوا خوشمزه

دستور مرحله به مرحله باقلوا

مواد لازم مایه داخل باقلوا :

پودر پسته یا پودر بادام : ۳۰۰ گرم

پودر قند : ۱۵۰ گرم

هل : نصف قاشق غذاخوری

مواد لازم شربت باقلوا :

شکر : ۵۰۰ گرم

آب : ۲ لیوان

  •  آرون گروپس

گلاب : نصف لیوان

مواد لازم خمیر باقلوا :

زرده تخم مرغ : ۲ عدد

روغن مایع : ۳ قاشق غذاخوری

بکینگ پودر : نصف قاشق مرباخوری

شیر : ۱ استکان

کره : ۱۰۰ گرم

نمک : به مقدار لازم

گلاب : به مقدار لازم

آرد سفید : به مقدار لازم

طرز تهیه باقلوا :

۱ – مرحله اول : تهیه مایه داخل باقلوا

مواد لازم تهیه باقلوا

پودر پسته و یا پودر بادام را همراه پودر قند و هل در ظرفی با هم مخلوط کنید و آن را کنار بگذارید.

۲ – مرحله دوم : تهیه شربت باقلوا

درون قابلمه مناسبی شکر و آب را باهم مخلوط کرده و آن را روی حرارت گذاشته تا به جوش آید و مقداری غلیظ شود. سپس گلاب را به شربت افزوده و پس از چند دقیقه قل زدن شربت، قابلمه را از روی حرارت بردارید. سپس از صافی توری شربت را رد کرده و در کناری نگه دارید.

۳ – مرحله سوم : تهیه خمیر باقلوا

بکینگ پودر و نمک را با هم مخلوط کرده و آن را در شیر حل نمایید. زرده های تخم مرغ و روغن را نیز با هم خوب مخلوط کنید. سپس مخلوط شیر را به مخلوط زرده تخم مرغ و روغن اضافه کرده و آن دو را خوب هم بزنید تا یکدست شوند.

باقلوای اصل یزدی

آرد سفید را چند بار الک کرده و سپس کم کم به مایه مرحله قبل اضافه نمایید تا زمانی که دیگر خمیر به دست آمده به دست شما نچسید. خمیر را در کیسه نایلونی گذاشته و در کناری بگذارید تا به مدت ۱ تا ۲ ساعت استراحت کند.

۴ – مرحله چهارم : تهیه و آماده سازی باقلوا

حجمی از خمیر به اندازه یک نارنگی را بردارید و آن را بر روی سطحی که آرد پاشیده اید، توسط وردنه کاملا نازک پهن کنید. قالب مناسبی انتخاب کرده و خمیر را در کف آن پهن نمایید. لایه خمیر دیگری را به همین روش پهن کرده و روی لایه خمیر اول قرار دهید. سپس مایه داخل باقلوا را که از قبل در مرحله اول آماده کرده بودید را روی لایه خمیر دوم به طور یکنواخت پخش کرده و با دست آن را فشار دهید و مقداری گلاب بر روی لایه دوم بپاشید.

شیرینی باقلوا پرکالری

مجدد یک لایه خمیر دیگر را با وردنه کاملا نازک کرده و روی این لایه قرار دهید. توسط کاردی اضافه های خمیرهای لایه ها را جدا کرده و باقلوا را بصورت لوزی و یا مربع برش بزنید.

مراحل تهیه شیرینی باقلوا

کره را در ظرفی ریخته و بر روی حرارت بگذارید تا داغ شود. سپس آن را بر روی شیرینی باقلوا بریزید تا کاملا جذب آن شود. از ۲۰ دقیقه قبل فر را با درجه ۳۵۰ گرم کرده و قالب را در قسمت پایین فر قرار دهید. سپس شیرینی باقلوا را به طبقه وسط فر به مدت ۱۰ ال ۱۵ دقیقه انتقال داده تا روی آن ها نیز طلایی رنگ گردد. شیرینی باقلوا را از فر خارج کرده و شربت باقلوا را کم کم بر روی آن ریخته تا کاملا جذب شیرینی گردد. برای تزیین روی شیرینی ها می توانید مقداری پودر پسته بپاشید. بعد از سرد شدن شیرینی باقلوا آن ها را در ظرف مناسب سرو بچینید و آن را نوش جان کنید.

طرز تهیه باقوا یزدی

آموزش تهیه باقلوا بدون فر

باقلوا از شیرینی های پرطرفدار در ایران می باشد که همچون شیرینی میکادو و شیرینی نارگیلی بدون فر می توان بدون استفاده از فر آن را به سادگی بر روی اجاق گاز پخت. از این رو در این بخش نحوه تهیه این شیرینی خوشمزه و محبوب را آموزش خواهیم داد به این امید که راحت تر این شیرینی را در منزل تهیه و در کنار خانواده میل نمایید.

مواد لازم:

  • خمیر یوفکا سرد: ۳ ورق
  • پودر شکر یا قند: ۱.۵ قاشق غذاخوری
  • کره: نصف قاشق غذاخوری
  • خامه فرم گرفته: ۱ قاشق غذاخوری
  • پودر بادام زمینی یا پسته: ۲ قاشق غذاخوری
  • پودر قند یا شکر یا پودر پسته: مقداری برای تزیین

طرز تهیه باقلوا بدون فر

دستور پخت:

در ابتدای پخت باقلوا باید خمیر یوفکا را باز کنید و خامه فرم گرفته را روی خمیر خوب بمالید و پخش کنید. سپس پودر قند و پودر پسته بپاشید.

حال باید خمیر را مطابق تصاویر چهار و پنج و شش تا بزنید.

تابه ای را بر روی حرارت ملایم بگذارید و کره را داخل آن بریزد تا ذوب شود. بعد از باز شدن کره، خمیر را داخل کره بگذارید تا یک طرف آن سرخ شود، بعد طرف دیگر خمیر را نیز برگردانید تا طرف دیگر خمیر نیز سرخ شود همانند تصویر هفت و هشت.

در این مرحله روی باقلوای سرخ شده به دلخواه پودر پسته یا پودر بادام یا شکر بپاشید و بعد آن را برش بزنید.

داخل باقلوا را می توانید با پودر پسته یا بادام و یا مخلوطی از هر دو پر کنید و روی باقلوا شربت بریزید(در روش اول با نحوه تهیه شربت باقلوا آشنا شدید).

هر برش از باقلوای سرخ شده را می توانید درون لاینر قرار دهید و بعد سرو نمایید.

نحوه تهیه باقلوا

طرز تهیه باقلوا با انواع خمیر های مختلف آماده در بازار مانند خمیر یوفکا و خمیر فیلو نیز امکان پذیر می باشد. هنگام ریختن شربت بر روی باقلوا، شیرینی ها باید داغ باشند تا شیرینی شهد شربت را به خود بگیرند و عطر و بوی گلاب که در میان شیرینی است با شربت مخلوط شود. در صورت تمایل می توانید بعد از تزیین با پسته مقداری شربت بر روی شیرینی ها بریزید که با این کار مزه شیرین باقلوا بیشتر می شود.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
دیدگاه‌ها برای طرز تهیه باقلوا با آموزش مرحله به مرحله و کامل بسته هستند دیدگاه برای این نوشته