دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مهترین خواص تخم شربتی , تمام فواید و ویژگی های تخم شربتی

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱ مهر ۱۳۹۴
  • ۰

تخ شربتی یکی از گیاهان قدیمی می باشد که ارزش غذایی بالایی دارد. وجود آنتی اکسیدان ها در این گیاه باعث شده در درمان برخی از بیماری ها از جمله سرطان ها موثر باشد. این گیاه یکی از منابع فیبر و کلسیم می باشد.

تخم شربتی یکی از سالم ترین مواد غذایی به شمار می رود. تخم شربتی حاوی مواد مغذی است که این مواد مغذی مزایای مهمی برای بدن و از جمله مغز دارند. به منظور بهره مند شدن از خواص تخم شربتی می توان آن را در ماست مخلوط و به وعده های غذایی اضافه کرد.

تمام فواید و خواص تخم شربتی

خواص تخم شربتی

حدود 30 گرم تخم شربتی یا دو قاشق غذا خوری از این تخم, حاوی میزان 136 کالری, 4.6 گرم پروتئین, 11.8 گرم کربوهیدرات و 8.6 گرم چربی, 11 گرم فیبر, کلسیم 18 درصد, منگنز 30درصد, منیزیم 30 درصد و فسفر 27 درصد است که تقریبا همه ی چربی های آن سالم و اشباع نشده است. همچنین تخم شربتی حاوی مقدار قابل توجهی روی, ویتامین B3, پتاسیم, ویتامین B1, B2 می باشد.

مصرف یک قاشق غذا خوری تخم شربتی معادل و جایگزین یک تخم مرغ پخته شده است. یکی از خواص تخم شربتی بالا بودن سطح فیبر در آن است به طوری که دو قاشق تخم شربتی حدود 9.6 گرم یا 38 درصد از نیاز روزانه به فیبرها را تامین می کند. مصرف میزان توصیه شده فیبر در رژیم غذایی, ممکن است به کاهش خطر ابتلا به یبوست, کلسترول بالا, بیماری های قلبی و چاقی و کنترل سطح قند خون کمک کند.

مطالعات نشان داده است که افرادی که از نان حاوی تخم شربتی استفاده می کنند, دارای سطح قند خون پایین تری می باشند و اشتهای آن ها کم می شود. در ادامه 10 ویژگی تخم شربتی را به همراه فواید و خواص آن بیان می کنیم.

10 ویژگی مهم خواص تخم شربتی :

خاصیت اول تخم شربتی :

تخم شربتی مقدار زیادی مواد مغذی کم کالری را برای بدن فراهم می کند و جزء غلات های کامل به شمار می رود که به طور طبیعی پرورش می یابد و عاری از ماده گلوتن است.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

خاصیت دوم تخم شربتی :

تخم شربتی حاوی آنتی اکسیدان ها است. این آنتی اکسیدان ها از چربی های حساس در دانه به منظور جلوگیری از فاسد شدن, محافظت می کنند. مهمتر از این مسئله, آنتی اکسیدان های می توانند از تولید رادیکال های آزاد در بدن مقابله کنند که این رادیکال های آزاد سبب آسیب به سلول ها شده و به روند پیری کمک کرده و باعث ابتلا به بیماری هایی نظیر سرطان ها می شوند.

تخم شربتی

سومین ویژگی خواص تخم شربتی :

تقریبا تمام کربوهیدرات های موجود در تخم شربتی, فیبر هستند. فیبرها مواد ضروری برای بدن به شمار می روند که در هضم غذا به بدن کمک می کنند. فیبر موجود در تخم شربتی باعث احساس پری شکم شده و به فرد احساس سیری می دهد. همچنین باکتری های مفید روده از طریق فیبرها تغذیه می کنند تا بتوانند اشکال روده را به خوبی حفظ کنند. تخم شربتی حاوی 40 درصد فیبر می باشد به همین دلیل این ماده غذایی به یکی از منابع فیبر در جهان تبدیل شده است.

چهارمین خاصیت تخم شربتی :

تخم شربتی حاوی سطح بالایی از پروتئین با کیفیت می باشد. وجود 14 درصد پروتئین در این گیاه باعث شده که این گیاه به نسبت سایر گیاهان از پروتئین بالاتری برخوردار باشد. پروتئین های موجود در تخم شربتی حاوی اسیدهای آمینه ضروری است که برای بدن و به ویژه مغز بسیار مفید است.

خاصیت پنجم تخم شربتی :

کاهش وزن. از دیگر خواص تخم شربتی می توان به تاثیر آن در وزن اشاره کرد. بسیاری از محققان بر این باورند که این گیاه می تواند در کاهش وزن کمک کند. فیبرها مقادیر زیادی آب بدن را جذب کرده و ان را در معده گسترش می دهد و منجر به افزایش احساس پری شکم می شود و سرعت جذب مواد غذایی را کاهش می دهد. اگرچه مصرف تنهای این گیاه ممکن است اضافه وزن را درمان نکند, اما مصرف آن در رژیم لاغری برای کاهش وزن موثر است.

ششمین ویژگی خواص تخم شربتی :

تخم شربتی حاوی سطح بالایی از اسیدهای چرب امگا 3 است. این گیاه به نسبت ماهی قزل آلا دارای اسیدهای چرب بیشتری است. بدن و به ویژه مغز به این ماده مهم, نیاز دارد.

هفتمین خاصیت تخم شربتی :

تخم شربتی می تواند برخی از علائم مربوط به فشار خون را بهبود دهد که این مسئله موجب کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی می شود و در درمان دیابت نوع دوم موثر است. از آن جایی که تخم شربتی حاوی مقادیر بالایی از فیبر و پروتئین و امگا 3 می باشد, می تواند سلامت متابولیک بدن را بهبود بخشد. در مطالعات صورت گرفته نشان داده شده است که تخم شربتی سطح کلسترول LDL و تری گلیسیرید را کاهش می دهد, در حالی که سطح کلسترول HDL را افزایش داده و موجب کاهش التهابات می شود.

تاثیرات درمانی تخم شربتی

هشتمین ویژگی خواص تخم شربتی :

تخم شربتی حاوی سطح بالا و مهمی از مواد مغذی استخوان ها می باشد. تخم شربتی سرشار از مواد مغذی می باشد که برای سلامتی استخوان ها بسیار مفید می باشند. این مواد شامل کلسیم, فسفر, منیزیم و پروتئین است. وجود 18 درصد کلسیم در این گیاه باید موثر بودن آن در استخوان ها شده است. میزان این مواد مغذی به نسبت محصولات لبنی بیشتر است و تخم شربتی یکی از منابع کلسیم محسوب می شود.

نهمین ویژگی خواص تخم شربتی :

تخم شربتی دیابت نوع 2 را به طور عمده بهبود می دهد. از دیگر خواص تخم شربتی می توان به ناثیر آن در بیماران دیابتی اشاره کرد. از آن جایی که تخم شربتی تاثیر مثبتی بر سطح فشار خون و قند خون می گذارد می تواند در درمان دیابت نوع 2 موثر واقع شود.

دهمین ویژگی خواص تخم شربتی :

تخم شربتی می تواند به اندازه نوشیدنی های ورزشی, عملکرد ورزشی را بهبود ببخشد. مطالعات نشان داده است که مصرف این گیاه در ورزش های استقامتی به ورزشکاران کمک زیادی می کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *