دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

اطلاعات دارویی پیروکسیکام و کاربردهای اشکال دارویی مختلف آن

  • مهلا بستگان
  • ۷ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

پیروکسیکام یک داروی ضد درد است که به اشکال مختلف مورد استفاده قرار می گیرد و برای تسکین دردهای موضعی و دیگر دردهای آرتروزی از آن استفاده می شود.

پیروکسیکام، یک داروی مسکن برای دردهای آرتروزی و موضعی می باشد که در اشکال مختلف از آن استفاده می شود، در ادامه مطلب اطلاعاتی از این دارو را در اختیار شما عزیزان قرار خواهیم داد بنابراین پیشنهاد می کنیم تا پایان مطلب همراه ما باشید تا در مورد این دارو اطلاعات کافی به دست آورید.

کاربردهای داروی پیروکسیکام:

piroxicam که در رده داروهای ضد التهابی غیر استروئیدی قرار می گیرد, به اشکال مختلف کپسول, آمپول و ژل و شیاف در دسترس عموم مردم قرار دارد. این دارو همانند قرص ایندومتاسین, یک مسکن است و در کم کردن و از بین بردن دردهای قوی موثر است. در بیماری های آرتروزی داروی این دارو تاثیرات ضد التهابی دارد. از این دارو برای درمان بسیاری از بیماری ها همچون سر درد و دندان درد, پا درد و … استفاده می شود.

این دارو با کنترل کردن سیکلواکسیژناز تولید شدن پروستاگلاندین ها را کم می کند و به این شکل تاثیر خود را در کم کردن و از بین بردن درد به نمایش می گذارد. از این دارو در تسکین دردهای مفصلی و استخوانی و عضلانی نیز بهره می برند. حتی از این دارو در مهار بیماری نقرس و دردهای پریودی نیز استفاده می شود. این دارو به مقدار زیادی به پروتئین پیوند خورده و در کبد متابولیزه شده و بعد از طریق ادرار دافع می شود.

کپسول پیروکسیکام و عوارض جانبی آن

عوارض جانبی مصرف این دارو:

مصرف هر یک از داروهای شیمیایی ممکن است عوارضی نیز به همراه داشته باشد عوارض جانبی این دارو که ممکن است بعد از مصرف این دارو دچار آن شوید را در چند دسته طبقه بندی کرده ایم:

عوارض گوارشی داروی شامل

  1. تهوع پیدا کردن
  2. بی اشتها شدن
  3. به وجود آمدن اسهال
  4. به وجود آمدن یبوست
  5. دچار زردی شدن
  6. نفخ
  7. خشک شدن دهان
  8. و زخم پیتیک می باشد.

عارضه های کلیوی و قلبی و عروقی همانند

  1. تاکیکاردی
  2. ادم محیطی
  3. پیدا کردن تپش قلب
  4. و مسمومیت کلیوی, است.

عوارض و واکنش های حساسیتی و آلرژیک مثل

  1. پورپورا
  2. راش
  3. خارش

کم خونی و دیر منعقد شدن خون و خواب آلودگی بر روی اعصاب مرکزی و همچنین وز وز گوش و مختل شدن شنوایی از دیگر عارضه های این دارو می باشد. خوب است بدانید که مصرف مداوم کپسول آن, شخص را مستعد دچار شدن به عارضه پوستی TEN و سندروم استیون جانسون می نماید.

  •  آرون گروپس

موارد مصرف ژل پیروکسیکام

طریقه مصرف اشکال مختلف این دارو

  • کپسول را بعد از خوردن غذا با یک لیوان آب مصرف کنید و حداقل تا ده دقیقه از دراز کشیدن بپرهیزید.
  • در مصرف ژل پیروکسیکام از ژل به اندازه یک سطح نازک بر روی پوست خود بمالید و بعد از ماساژ همان نقطه, دستانتان را با آب و صابون بشویید.
  • از آمپول این دارو به همان اندازه که دکتر تجویز کرده است تزریق شود.
  • از شیاف پیروکسیکام روزانه یک عدد برای تسکین درد استفاده می شود.اطلاعات دارویی آمپول پیروکسیکام
    موارد مصرف شیاف پیروکسیکام

طریقه نگهداری

این دارو را باید درون جعبه مخصوص آن و به دور از تابش مستقیم نور خورشید و در جای خشک و خنک و در دمای کمتر از سی درجه سانتی گراد, نگهداری کنید به علاوه اینکه از دسترس کودکان دور گذاشته شود.

موارد منع مصرف این دارو

  1. تزریق این دارو در افراد زیر پانزده سال ممنوع است.
  2. مصرف این دارو در افرادی که استفاده از دیگر داروهای ضد التهابی در آنان حساسیت به وجود می آورد باید با مشورت پزشک صورت بگیرد.
  3. مصرف این دارو در شیردهی و اشخاص سالمند و بیماران مبتلا به هایپرتانسیون, باید با تجویز و مشورت پزشک صورت بگیرد.
  4. اشخاصی که سابقه زخم های گوارشی و بیماری قلبی و کلیوی دارند باید در مصرف این دارو احتیاط کنند.موارد مصرف و عوارض جانبی ژل پیروکسیکام
    کپسول پیروکسیکام و موارد مصرف آن

امکان دارد تاثیرات این دارو تا دو هفته بعد از شروع آن خود را نشان دهد در استفاده از این دارو دستورات پزشک را جدی بگیرید و در صورت بروز هر گونه علایمی که ذکر گردیده است با پزشک معالج خود مشورت به عمل بیاورید.

نکاتی که در مورد این دارو باید بدانید

۱. در صورتی که به این دارو یا دیگر دارو های مشابه آن حساسیت دارید موضوع را به پزشک اطلاع دهید.

۲. پیش از مصرف دارو در مورد سوابق پزشکی تان با پزشک مشورت نمایید.

۳. قبل از استفاده از این دارو لیستی از تمام دارو هایی که مصرف می کنید را تهیه و در اختیار پزشک تان بگذارید زیرا، ممکن است این دارو با دیگر دارو هایی که مصرف می کنید تداخل داشته باشد.

۴. دارو را طبق دستور پزشک مصرف نمایید و به منظور تاثیر گذاری بیشتر دارو آن را در یک زمان مشخص استفاده کنید.

۵. اگر مصرف یک نوبت از دارو را فراموش کرده اید به محض به یاد آمدن آن را مصرف کنید اما اگر زمان نوبت بعدی نزدیک است دوز فراموش شده را مصرف نکنید و همچنین از دو برابر کردن دوز دارو نیز پرهیز کنید.

نکاتی در مورد داروی PIROXICAM

۶. در زمان استفاده از این دارو از قرار گرفتن در معرض نور مستقیم خورشید پرهیز کرده و همچنین از کرم های ضد آفتاب و عینک آفتابی استفاده نمایید.

۷. قبل از استفاده از این دارو در صورتی که در دوران بارداری به سر می برید و یا قصد باردار شدن دارید حتما موضوع را با پزشک تان در جریان بگذارید.

۸. در صورت مصرف بیش از حد از این دارو حتما با اورژانس تماس حاصل نمایید.

۹. پیش از انجام هر گونه عمل جراحی پزشک تان را در جریان استفاده پیروکسیکام قرار دهید.

۱۰. این دارو نباید بیشتر از مقدار تجویز شده مصرف شود.

اطلاعاتی در مورد این دارو

ضمن سپاس از همراهی شما عزیزان، امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید و در مورد این دارو اطلاعات کافی به دست آورده باشید، جهت دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه دارو های دیگر می توانید بر روی اطلاعات دارویی کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *