دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

تقویت حافظه کوتاه مدت با چند راهکار فوق العاده

  • مهلا بستگان
  • ۸ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

اگر وارد یک اتاق می شوید و بعد یادتان نمی آید که چرا در آنجا هستید؟! از خانه بیرون می آیید و یادتان نمی آید لامپ را خاموش کرده اید یا نه!؟ اگر بعد از خروج از منزل به یاد نمی آورید که درب را قفل نموده اید یا که نه؟! به احتمال قوی حافظه کوتاه مدت شما دارد از بین می رود. برای تقویت حافظه کوتاه مدت راهکارهای ما در این مقاله را مطالعه کنید.

حافظه کوتاه مدت؛ همانند یک رم است و فضای مورد نیاز برای انجام یک سری محاسبات سریع را به ما می دهد چون اطلاعات تصویری فرار به سرعت به حافظه کوتاه منتقل می شوند. برای آشنایی بیشتر با حافظه کوتاه مدت، همچنین عملکرد آن و تقویت حافظه به مطالعه این مقاله بپردازید.

حافظه کوتاه مدت یعنی چه و یا چیست؟

حافظه کوتاه مدت مکانی است که مقادیر کم اطلاعاتی برای پانزده تا سی ثانیه در آن محل ذخیره می شوند که می توان به آن چرک نویس گفت. حافظه کوتاه مدت یک فرایند ذهنی است و جای کاملا معلومی در ذهن ندارد. حافظه کوتاه مدت یک نوع فیلتر است که اطلاعات را بر اساس ارزش آنها دسته بندی می کند و مهمترین ها را به حافظه بلند مدت انتقال می دهد.

حافظه کوتاه مدت چیست؟

ظرفیت حافظه کوتاه مدت چه اندازه است؟

یک حافظه کوتاه مدت به طور معمول و طبیعی تنها قادر است چهار تکه اطلاعات درون خودش ذخیره کند.

آیا اختلالات موجود در حافظه کوتاه مدت, نوعی فراموشی است؟

از دست دادن حافظه کوتاه مدت که اغلب آن را یک مشکل موقتی می دانند, اولین نشانه ورود به آلزایمر می باشد.

راه های تقویتی حافظه کوتاه مدت

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

یک نکته درباره طرز کار حافظه کوتاه مدت:

در دهه ۱۹۶۰ بعد از پیدایش کامپیوتر و تطبیق آن با مغز انسان نوع دیگری حافظه به نام حافظه فعال, معرفی شد که آن را هم تراز با حافظه کوتاه مدت می دانند با این تفاوت که حافظه فعال اطلاعات را دست کاری و دسته بندی می کند. امروزه روانشناسان بر این باورند که نظریه حافظه فعال که درباره دست کاری اطلاعات حرف می زند از نظریه حافظه کوتاه مدت دقیق تر می باشد.

حافظه کوتاه مدت چگونه عمل می کند؟

بهترین گیاهان دارویی برای تقویت حافظه

به کمک روش های طبیعی و دارو های گیاهی می توانید حافظه تان را تقویت کنید، در ادامه چند تا از گیاهان دارویی بسیار مفید و موثر را به شما عزیزان معرفی خواهیم کرد، بنابراین اگر شما نیز به دنبال روش های طبیعی جهت تقویت حافظه تان هستید از روش های زیر می توانید کمک بگیرید.

جعفری و آویشن :

اگر شما نیز از آن دسته افرادی هستید که از حافظه کوتاه مدت، اضطراب، استرس و پارکینسون رنج می برید می توانید از ترکیب گیاه جعفری و آویشن استفاده کنید، تا ارتباط قوی و پر سرعت بین سلول ها در مغز برقرار شود.

مویز :

استفاده از مویز به منظور تقویت حافظه برای نوجوانان و خردسالان بسیار مفید و موثر می باشد حتی برای آن دسته از افرادی که بیماری آلزایمر رنج می برند گزینه بسیار مناسبی است، بنابراین خوردن مویز را در برنامه میان وعده خود بگنجانید.

دارو های گیاهی برای تقویت حافظه

گیاه آویشن :

آویشن به دلیل اینکه دارای طبیعت گرمی است به منظور تحریک سلول های عصبی و مغزی بسیار موثر می باشد به همین خاطر متخصصان طب سنتی استفاده از این دمنوش را جهت تقویت حافظه توصیه می کنند، همچنین به منظور رفع مشکلات تنفسی استفاده از این دم کرده بسیار مفید است.

تقویت حافظه با روش های طبیعی

چای :

به منظور تقویت حافظه کوتاه مدت و همچنین طولانی مدت استفاده از چای از بهترین روش ها می باشد زیرا، دارای خواص آنتی اکسیدانی است و باعث به تاخیر انداختن پیری و در نتیجه سبب پیشگیری از بیماری های آلزایمر و پارکینسون می شود.

رعایت سیک زندگی درست

علاوه بر روش های گیاهی انجام روش های زیر نقش مهمی در بهبود حافظه ایفا می کند.

  • انجام ورزش منظم
  • تغذیه مناسب
  • خودداری از مصرف الکل
  • حفظ وزن مناسب
  • انجام تمرین های ذهنی
  • کاهش مصرف غذا های چرب
  • محدود کردن مصرف شیرینی جات و شکر

راهکارهای تقویت حافظه کوتاه مدت

تقویت حافظه کوتاه مدت با رعایت توصیه و نکات زیر:

  1. چند کار را به طور همزمان و با هم انجام ندهید. مغز باید آن کاری که قرار است بدن انجام دهد را در خود حفظ کند پس با کاهش گزینه ها از فیلتر شدن کاری که قصد انجامش را دارید جلو گیری کنید.
  2. از حواس پرتی جلوگیری کنید. اگر در مسیر رفتن به قصد انجام کاری با چیزی مواجه شوید که حواستان را پرت کند, فراموشتان می شود برای چه به آنجا رفته اید.
  3. تمرکز داشته باشید. روی مسائل و کارهای امروز فکر کنید و تمرکز داشته باشید و از نگرانی برای اتفاقات فردا و بعد از آهن پرهیز کنید.
  4. بلند بلند تکرار کنید. اگر قرار است چیزی را به خاطر بسپارید و فراموش نکنید آن را با صدای بلند برای خودتان بازگو کنید.
  5. برای حافظه خود طعمه بگذارید. اگر مسئله ای است که در انجام کار مربوطه لازم است آن را رعایت کنید, آن نکات را حفظ کنید,اینگونه انگار شما در باره آن موضوع در مغز خود پی ریزی کرده باشید و مغز در این شکل در جذب خاطرات بیشتر در این باره عمل می کند.
  6. هرچه که لازم است به یاد بیاورید را تکه کنید. اطلاعات لازمی که باید به خاطر بسپارید را به قطعه های کوچکتر تبدیل کنید. مثل قطعه قطعه کردن شماره همراه, شماره کارت و …
    تقویت حافظه کوتاه مدت با راه های ساده و کارامد
  7. با قلم بنویسید و به تقویت حافظه کوتاه مدت خود, کمک کنید. نوشتن تاثیر بسیار خوبی در حفظ کردن دارد و بهتر است این کار با مداد و خودکار به جای وسایل الکترونیکی صورت بگیرد.
  8. برای تقویت حافظه کوتاه، قدم بزنید یا به تماشای یک منظره دل انگیز بپردازید.
  9. قهوه بخورید. نوشیدن قهوه به علت داشتن کافئین در تقویت حافظه و زمان واکنش آن مثمر ثمر است. اما در این باره زیادی روی نکنید چون کافئین استرس زا هم می باشد.
  10. غذای سالم بخورید. داشتن یک برنامه غذایی سالم و مفید که غذاهای واقعی بیشتر از غذاهای فراوری شده در آن باشد و از مکمل های مغذی در آن استفاده بشود, به تقویت حافظه کمک می کند.
  11. خواب کافی و ورزش. با بهره مندی از زمان خواب مناسب و ورزش کردن, همچنین بهره مندی از تحریک کننده های ذهنی به تقویت حافظه کوتاه مدت خود کمک کنید.
  12. کاهش استرس. تا آنجایی که می توانید استرس و اضطراب را از خود دور کنید چون استرس قاتل و از بین برنده سلولهای مغز می باشد.

در پیدا کردن بیماری های نهفته در بدن که گاها فقط حس می شوند و ما آنها را نمی بینیم و در درمان آنها بی توجه هستیم, بپردازید. همچنین در مصرف داروهای بیش از اندازه و سر خود خودداری بفرمایید تا به مشکل از دست دادن حافظه کوتاه مدت دچار نشوید, مخصوصا در خوردن قرص های کاهش کلسترول و قرص های خواب آور و آرام بخش که از بدترین تاثیر را بر روی حافظه می گذارند، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه روانشناسی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *