دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

پایین آوردن فشار خون با روش های طبیعی در منزل

  • افسانه شمشیری
  • ۳۰ دی ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب به معرفی روش های درمانی خانگی و طبیعی جهت پایین آوردن فشار خون خواهیم پرداخت. این بیماری که قاتل خاموش نامیده می شود اگر کنترل نگردد، منجر به بروز بیماری های خطرناک دیگری برای شخص می شود.

بهتر است برای پایین آوردن فشار خون مصرف داروهای گیاهی را در رژیم غذایی خود قرار دهید و کمتر به سراغ داروهای شیمیایی بروید. در ادامه مطلب با روش های طبیعی و خانگی جهت کاهش فشارخون آشنا خواهید شد.

علت ابتلا به فشار خون

خون برای گردش در عروق و رگ های بدن از نیرو و فشاری استفاده کرده و بدین ترتیب به تمام اعضای بدن خونرسانی می شود. اگر خون با فشار بیشتری منتقل گردد به اعضای بدن صدمه رسانده و ممکن است باعث پاره شدن عروق خونی، از کار افتادن کلیه ها، قلب و مغز شود. معمولا اگر فشار خون از ۱۴۰/۹۰ میلی متر جیوه، بیشتر شود به آن افزایش فشار خون گویند.

فشار خون یک بیماری بدون علامت است و منجر به بروز سکته قلبی و مغزی می شود به همین خاطر به این بیماری قاتل خاموش هم گفته می شود. فشار خون بالا در افراد سالمند شایع تر می باشد. زیرا با افزایش سن حواسی مثل حس چشایی کاهش یافته و شخص از خوردن غذا لذت نمی برد لذا برای افزایش طعم غذا، چاشنی های بیشتری به آن اضافه می کنند.

درمان خانگی پایین آوردن فشار خون

عوامل دیگری مثل ژنتیک، نژاد (سفید پوستان نسبت به سایر نژادها به فشارخون بالا مبتلا می شوند.) و عوامل محیطی مثل مصرف مشروبات الکلی، نمک زیاد، افزایش وزن، استرس و اضطراب نیز در پیدایش این بیماری موثر هستند.

همچنین عوامل دیگری مثل بیماری های کلیوی، بیماری های غدد مانند سندروم کوشینگ، مصرف بعضی از داروها مانند اریتروپوئیتین و سیکلوسپورین، مصرف قرص های ضدبارداری و مواد مخدر نیز منجر به بروز فشار خون بالا می شوند. افزایش یافتن فشار خون نیز منجر به بروز بیماری های دیگری مثل چربی خون، خون دماغ شدن ناگهانی و… می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

معرفی روش های طبیعی جهت پایین آوردن فشار خون

در ادامه به معرفی روش های طبیعی و خانگی که موجب پایین آمدن فشار خون می شوند، می پردازیم.

گیاه پنجه گربه

از این گیاه در طب سنتی چینی برای کاهش فشار خون و درمان بیماری های عصبی استفاده می شود. گیاه پنجه گربه بر کلسیمی که وارد سلول ها می شود، اثر گذاشته و بدین ترتیب به پایین آوردن فشار خون کمک می کند.

 

تخم کرفس

تحقیقات نشان داده که تخم کرفس در کاهش فشار خون موثر می باشد. بدین منظور می توان از آن به عنوان طعم دهنده غذا استفاده کرد. مصرف کرفس در سالاد و یا آب کرفس نیز موجب کاهش یافتن فشار خون بالا می شوند.

تخم کرفس درمان کننده فشار خون بالا

 

زالزالک

بهترین درمان جهت کاهش دادن فشار خون، مصرف زالزالک می باشد و سالیان بسیار از این روش در طب سنتی استفاده می شود. مصرف زالزالک به حفظ سلامتی قلب، جلوگیری از لخته شدن خون در عروق و رگ ها و همچنین باعث افزایش فشار خون می شود. مصرف مکمل های زالزالک مثل شربت، قرص و چای نیز مفید است.

هل

از این ادویه هندی در غذاها مثل نان، کیک و سوپ استفاده کنید تا فشار خون شما تنظیم شده و در صورت بالا بودن، کاهش یابد.

ریحان

از این سبزی خوش طعم که دارای خاصیت بی شماری است که می توان از آن برای تنظیم و کنترل فشار خون  در کنار وعده های غذایی استفاده کرد.

مواد غذایی برای پایین آمدن فشار خون

دارچین

این ادویه بی نظیر و خوش طعم نیز فشار خون بالا را کاهش می دهد. به طور روزانه از دارچین استفاده نمایید و آن را به چای و غذاها برای خوش طعم شدنشان، بیفزایید.

برگ زیتون

برگ زیتون شامل موادی مثل کلسیم، فسفر، مواد قندی و منیزیم می باشد و دم کرده و یا جوشانده این برگ برای پایین آوردن فشار خون مفید است.

سیاه دانه

نصف لیوان سرکه انگور، یک لیوان سیاه دانه و سه لیوان عسل را باهم ترکیب کنید. از این ترکیب روزانه ۲ قاشق مرباخوری، صبح به صورت ناشتا و شب قبل از خواب میل کنید.

سیر

از زمان های قدیم برای درمان افزایش فشار خون از سیر استفاده می کردند. دو حبه سیر را له کرده و به ۱ لیوان آب و صد گرم شکر اضافه نمایید. ترکیب را جوشانده تا غلیظ شود. روزانه دو قاشق سوپ خوری از این محلول را مصرف کنید.

سیر پایین آورنده فشار خون

بذر کتان:

مطابق با تحقیقات صورت گرفته این بذر به دلیل داشتن ترکیبات موثری همچون آنتی اکسیدان، فیبر و امگا ۳ می تواند نقش موثری در جلوگیری از ابتلا به بیماری های قلبی عروقی، دیابت و همچنین انواع سرطان داشته باشد. با مصرف پودر شده یا خردشده بذر کتان مواد مغذی بیشتری جذب بدن خواهد شد، چرا که استفاده کامل از بذر کتان به حالت سالم و خرد نشده نمی تواند از سیستم گوارشی عبور کند و در نتیجه جذب بدن گردد. استفاده از روغن بذر کتان نیز مفید می باشد که از آن می توان به عنوان مکمل استفاده نمود و یا در کنار غذاهای که به پخت کمتری نیاز دارد مورد مصرف قرار گیرد.

چغندر:

یکی دیگر از  انواع درمان خانگی فشارخون بالا استفاده از چغندر می باشد و بر اساس تحقیقی که انجام شده است مصرف روزانه آب چغندر به میزان یک فنجان می تواند موجب پایین آوردن فشار خون به اندازه ۵ نمره شود. البته دقت داشته باشید که به دلیل طعم نامطلوب چغندر ممکن است برای بسیاری نوشیدن آن دشوار باشد. همچنین در این تحقیق، محققان معتقدند که مصرف خود چغندر به همان مقدار نیز می تواند جهت کاهش فشار خون موثر باشد. گیاهانی که برگ های سبزی دارند و حاوی نیترات می باشند کمک کننده به کاهش فشار خون هستند و برگ های چغندر به دلیل داشتن نیترات و همچنین منبع عالی از آنتی اکسیدان ها و پتاسیم می تواند تاثیر مثبتی بر کاهش فشار داشته باشد.

کاهش فشار خون با چغندر

زردچوبه:

این ادویه که یکی از پرکاربرد ترین ادویه ها برای درمان خانگی بسیاری از بیماری ها می باشد و در ترکیب ادویه کاری نیز وجود دارد به دلیل وجود کورکومین می تواند در سیستم عروقی، گیرنده های آنژیوتانسین را مهار کند و مانع از بسته شدن شریان ها و رگ های خونی گردد و همچنین فشار روی قلب را کاهش می دهد. طریقه مصرف آن نیز بسیار ساده است و می توانید در غذاهای سالم مورد استفاده قرار دهید و از فواید بی شمار آن بهره مند گردید.

سایر مواد غذایی موثر در کاهش فشار خون

  • روزانه ۳ عدد خیار به هنگام ناشتا، عصر و قبل از خواب شبانه، میل نمایید.
  • برای طبخ غذا از روغن کنجد که غیر اشباع می باشد، استفاده کنید. این روغن برای کاهش کلسترول بد خون هم مفید است. کره کنجد نیز خواص بسیاری دارد و فشارخون را هم کاهش می دهد اما هضم آن سنگین می باشد. بنابراین افرادی که معده ضعیفی دارند بهتر است آن را با عسل میل نمایند.
  • به مدت ۱۰ روز، به اندازه ۱ مثقال تخم خیار دم کرده و به هنگام عصر مصرف کنید.
  • مقداری عناب جوشانده سپس آب آن را میل نمایید و یا بعد از هر وعده غذایی یک قاشق مرباخوری زرشک و یا دو عدد عناب استفاده کنید.
  • در طبخ غذاهای خود مثل انواع سوپ، آش و کوکو از تخم شنبلیله استفاده نمایید که در افت فشار خون بالا بسیار موثر است.
  • ناشتا گریپ فروت میل نمایید.
  • روزانه یک لیوان از دم کرده سنبل الطیب بنوشید.
  • در موارد اورژانسی مصرف مواد غذایی ترش مثل آب لیموترش تازه، آب نارنج، سرکه و آبغوره مناسب بوده و به پایین آوردن سریع فشار خون بالا کمک می کنند.

درمان سنتی و گیاهی کاهش فشار خون

  • فندق، گلابی، نارنج، سیب، پرتغال و خیار چنبر را در برنامه غذایی خود قرار دهید.
  • صبح و عصر انگور میل نمایید.
  • دم کرده چای ترش، گل گاوزبان به همراه لیمو عمانی، آلبالو، زرشک، میوه نسترن و چای سبز نیز در پایین آوردن فشار خون بسیار موثر هستند.
  • آب چغندر قرمز برای افراد مبتلا به فشار خون بالا بسیار مفید است. روزانه مقدار کمی از آن را بنوشید.
  • کاکائوی تلخ را جایگزین قند و شکر کنید. زیرا حاوی فلانوئید می باشد و برای باز شدن عروق گرفته بسیار خوب است. از شکلات هایی که ۷۰ درصد و یا بیشتر کاکائو دارند، استفاده کنید.
  • مواد غذایی حاوی پتاسیم مصرف نمایید. انواع میوه ها و سبزیجات مثل گوجه فرنگی، سیب زمینی، موز، کشمش و نخود فرنگی منابع خوبی از پتاسیم هستند. مصرف سدیم یا نمک را هم به حداقل برسانید.

نکات پایانی

مراقبت از خود و اصلاح کردن شیوه زندگی مثل ورزش کردن یا پیاده روی تند، نداشتن استرس و اضطراب، عدم مصرف دخانیات و مشروبات الکلی، استفاده از رژیم غذایی سالم و کنترل برای داشتن فشار خون نرمال در صورت بالا بودن فشار خون، از روش های درمانی گفته شده در این مطلب استفاده نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *