دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

راهنمای تغذیه در ماه اول بارداری, چی بخوریم و چی نخوریم

  • مهلا بستگان
  • ۳۰ دی ۱۳۹۹
  • ۰

در بارداری ماه اول بسیار اهمیت دارد چون تشکیل قلب جنین در این ماه رخ میدهد. و تمایزات سلولی در این ماه اتفاق می افتد. اینکه مادر بداند چه چیزهایی برای او و جنینش اهمیت دارد و ضروری است از توجه بالایی برخوردار است. تغذیه در ماه اول بارداری بسیار مهم و رعایت نکات آن ضروری است.

بسیاری از اتفاقات ناخوشایندی که امروزه در دوران حاملگی رخ می دهد به علت تغذیه نامناسب مادر در این دوران می باشد. با توجه به تغییرات عظیمی که بدن متحمل می شود اینکه بدانیم چه چیزی برای مادر و جنین لازم و ضروری و چه چیزی خطرناک می باشد بسیار اهمیت دارد. یکی از نکات مهم در بارداری، رعایت تغذیه و رژیم غذایی است. ما در این مقاله از تغذیه در ماه اول بارداری می گوییم، برای به دست آوردن اطلاعات غذایی در دوران حاملگی با ما همگام شوید.

بایدها و نبایدهای تغذیه در ماه اول بارداری, با ذکر دلیل:

  • اسفناج بخورید. سبزیجات برگ تیره از جمله اسفناج دارای املاح و پروتئین های غنی می باشد که برای مادر ضروری است. اسفناج سرشار از آهن و اسید فولیک می باشد که برای تکامل سیستم عصبی نوزاد مخصوصا در ماه اول بارداری بسیار اهمیت دارد و خستگی مادر در این دوران را کم می کند.
  • عدس بخورید. عدس منبع سر شاری از پروتئین و فیبر می باشد که به تکامل ماهیچه ها و بافت های جنین کمک می کند, همچنین سبب عدم یبوست در مادر می شود.
  • مرکبات بخورید. مصرف پرتقال و گریپ فروت که سرشار از ویتامین ث است برای ساخت استخوانها و عروق خونی جنین بسیار مفید است و علاوه بر این مقاومت بدن مادر را نیز بالا می برد. خوب است که بدانید اسید فولیک موجود در مرکبات موجب جلوگیری از نقص سیستم عصبی و اسپیدنا می گردد.
  • بادام و گردو بخورید. مصرف بادام در این دوره بخاطر داشتن ویتامین و آنتی اکسیدان های موجود در آن, سوخت و ساز و اشتهای مادر را زیاد می کند و در تکمیل شدن بدن جنین نیز موثر است. خوب است که بدانید امگا۳ ای که در گردو موجود است برای تشکیل مغز جنین نقش حیاتی به عهده دارد. در نتیجه این دو ماده غذایی با ارزش را در تغذیه سه ماه اول بارداری فراموش نکنید.

هر آنچه لازم است از تغذیه در ماه اول بارداری بدانید

  • پنیر بخورید. پنیر منبع مهمی از پروتئین و کلسیم می باشد, که این دو عنصر نقش مهمی در تشکیل و ساخت استخوانها و عضلات دارند.
  • مارچوبه بخورید. مارچوبه به رفع کمبود ویتامین D در مادران کمک می کند و همچنین در بالا رفتن محکمی استخوان های جنین تاثیر گذار است.
  • تخم مرغ بخورید. تخم مرغ حاوی پروتئین, کلسیم, ویتامین D و امگا۳ می باشد که در تکامل مغز و قدرت بینایی جنین بسیار مهم و تاثیر گذار است.
  • کلم بروکلی بخورید. کلم بروکلی داری اسید فولیک و کلسیم برای مادر و آنتی اکسیدان و فیبر مورد نیاز جنین می باشد. همچنین ویتامین C موجود در این سبزی اگر به همراه غلات صرف شود به جذب بیشتر آهن بسیار کمک می کند.

بایدها و نبادهای خوردنی ها در ماه اول بارداری

  • لوبیا قرمز بخورید. لوبیای قرمز علاوه بر برطرف کردن کم خونی به افزایش هموگلوبین خون نیز کمک می کند.
  • شیر و ماست بخورید. لبنیات سرشار از کلسیم و ویتامین D می باشد که به تکمیل شدن استخوان های جنین کمک می کند و پروبیوتیک موجود در ماست خستگی و بی حالی مادر را از بین می برد.
  • بامیه بخورید. بامیه منبع مهمی در تامین ویتامینA, B, C  و روی کلسیم می باشد و فیبر و اسید فولیک در آن از یبوست مادر جلوگیری میکند.
  • ماهی سالمون بخورید. این ماهی منبع مهمی از امگا۳ است که برای تشکیل مغز و سیستم عصبی جنین اهمیت دارد, اما تغذیه در ماه اولحاملگی از این ماهی تنها هفته ای یک بار و به اندازه سیصد و شصت گرم مجاز می باشد.

تغذیه در ماه اول بارداری و ارتباط آن با سلامت جنین

  • گوشت بخورید. گوشت منبع اصلی و مهم تامین ویتامین B12 می باشد.
  • در تغذیه ماه اول بارداری؛ مصرف چای, شکلات و قهوه حذف کنید.
  • از مصرف پنیرهای پاستوریزه و ماهی هایی مثل کوسه ماهی و شمشیر ماهی و ماهی خال مخالی که مقدار زیادی جیوه دارند خودداری کنید.
  • از مصرف تنقلاتی مثل چیپس و پفک و غذاهای فراوری شده مثل سوسیس و کالباس اجتناب کنید.

رژیم غذایی در ماه اول بارداری

  • سیگار و قلیان را ترک کنید و سر خود و بدون تجویز پزشک دارو مصرف نکنید.
  • در تغذیه در ماه اول بارداری؛ ماهی و گوشت های فراوری و نمک سود شده, بادام زمینی, شیر غیر پاستوریزه, تخم مرغ خام و عسلی و غذاهای سرد و نپخته نخورید.

شکل هفته به هفته جنین در رحم مادر

  •  آرون گروپس

نکات و توصیه های غذایی در اولین ماه حاملگی

۱- مصرف مایعات باید در ماه اول بارداری به میزان کافی باشد و خانم های باردار باید پیش از احساس تشنگی آب یا مایعات بنوشند، زیرا آخرین اخطار نسبت به کمبود آب در بدن تشنگی می باشد.

۲- در رژیم غذایی ماده اول بارداری باید ویتامین های ضروری بدن گنجانده و مورد استفاده قرار گیرد.

۳- باید به کمیت و کیفیت وعده های غذایی افزوده شود و به طور منظم مورد استفاده قرار گیرد، اما در مقابل باید از حجم غذای مصرفی در تمامی وعده ها کاسته شود و غذاها با حجم کمتری مصرف شوند.

۴- به منظور پیشگیری از سوزش سر دل در دوران بارداری باید از مصرف غذاهای تند و پرچرب اجتناب گردد.

۵– در طی دوران بارداری باید مصرف انواع هله هوله کنار گذاشته شود و یا به میزان قابل توجه ای کاسته شود، زیرا بر اساس مطالعات انجام شده استفاده از این نوع غذاها می تواند باعث بروز مشکلاتی همچون پیش فعالی، اضطراب، افسردگی و چاقی در کودک متولد شده گردد.

رژیم های غذایی در ماه اول بارداری

۶- آغاز هر نوع رژیم غذایی باید با مشورت پزشک صورت پذیرد چرا که مواد غذایی مختلف تاثیر زیادی بر رشد جنین خواهند داشت.

۷- در طی دوره بارداری و بخصوص سه ماه اول باید مصرف بسیاری از مواد غذایی محدود گردد. به عنوان مثال کافئین تاثیر مستقیمی بر عملکرد مغز و سیستم عصبی دارد و مصرف بیش از اندازه آن می تواند موجب عصبانیت و بی خوابی گردد و حتی خطر سقط جنین را افزایش دهد.

۸- سبزیجات و میوه های سالم در رژیم غذایی دوران بارداری گنجانده شود.

۹- خانم های باردار برای رشد جنین خود تنها به ۳۰۰ کالری انرژی احتیاج دارند، بنابراین مصرف بیش از معمول مواد غذایی شیرین همچون انواع شیرینی ها موجب ابتلا به دیابت بارداری و بالا رفتن وزن بدن می گردد.

۱۰- مصرف الکل در دوران بارداری ممنوع است زیرا علاوه بر مادر، برای جنین مضر می باشد و باعث ایجاد نقض مادرزادی جدی می گردد.

تغذیه صحیح ماه اول بارداری

به یاد داشته باشید تغذیه در اولین ماه حاملگی تا پایان حاملگی بسیار مهم است. با مشورت پزشک در کنار مصرف قرص فولیک اسید از یک برنامه غذایی پر و پیمان بهره مند باشید, تا حاملگی و زایمان راحتی به همراه یک نوزاد سالم داشته باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *