دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

چگونه از احساس تنهایی رهایی یابیم؟

  • افسانه شمشیری
  • ۵ شهریور ۱۳۹۶
  • ۰

در این مطلب با دلایل احساس تنهایی و راه های مقابله با آن آشنا می شوید. بهتر است هر چه سریعتر به رفع حس تنهایی خود اقدام کنید تا این حس شدیدتر نشده و به افسردگی دچار نشوید. در ادامه همراه ما باشید.

حس انزوا و تهی بودن نوعی از حس تنهایی است. شخصی که چنین احساسی داشته باشد خود را از بقیه جدا کرده و ارتباطش را حتی با نزدیکان و دوستانش هم قطع می کند. این حس تنهایی ممکن است بخاطر درست نبودن امور زندگی، داشتن محرومیت، از دست دادن شخص خاصی در زندگی و عدم توانایی ارتباط با مردم باشد.

احساس تنهایی چیست؟

حس تنهایی با فقط تنها بودن کاملا متفاوت است. ممکن است شخص در بین مردم باشد اما حس تنهایی و بی کسی کند و نتواند با کسی ارتباط برقرار کند. هر شخصی ممکن است در طول دوران زندگی خود حس ناراحتی و تنهایی کند و یا بخواهد زمانی را با خود خلوت کرده و تنها باشد. اگر این حس تنها بودن برای مدت زمان طولانی تری با شخص بماند و وی بخاطر این احساس، غمگین شود، در این صورت بهتر است هر چه سریعتر شخص خود را از این حس رها کرده و با انجام تست روانشناسی افسردگی از میزان آن باخبر شده و در صورت وجود برای درمان افسردگی خود اقدام کند.

شخصی که احساس تنهایی می کند، بایستی به خود کمک کرده و با ایجاد تغییراتی در خود از این حس رهایی یابد. امیدوار بودن به اینکه حس تنهایی به خودی خود برطرف خواهد شد، تصور غلطی است. غرق شدن در چنین احساساتی منجر به درماندگی و افسردگی می شود و در صورت عدم کمک به خود این احساسات شخص را به طور کامل دربرمی گیرند.

درمان احساسات ناراحتی و تنهایی

راه های مقابله با حس تنهایی

برای رهایی از احساس تنهایی می توانید مواردی که باعث شده اند به چنین حسی برسید را در دفتری یادداشت کرده، سپس برای رفع آن ها اقدام کنید و اگر قادر نیستیتد که به تنهایی آن ها را حل کنید از یک مشاور و یا فرد عاقل و دانایی کمک بگیرید. گفتنی است برای درمان حسادت خود نیز اقدام کنید زیرا باعث می شود که نتوانید ارتباط خوب و صادقانه ای با افراد برقرار کنید که این امر منجر به ایجاد احساس تنهایی در شما می شود.

در ادامه به معرفی راه های دیگری می پردازیم که با انجام دادن آن ها می توانید با حس تنهایی و غمگین بودن خود مقابله کنید.

  •  آرون گروپس

پذیرفتن واقعیت های زندگی

این واقعیت زندگی را بپذیرید که همان طور که تنها به دنیا می آیید، تنها هم از دنیا می روید. آدم های این دنیا خوب، سفید و یا سیاه، بد  و یا خاکستری هستند و این امر کاملا طبیعی است. بسیاری از افراد به ما علاقه مند می شوند و بعضی دیگر ممکن است نسبت به ما بی توجه باشند. اما در نهایت هیچ کس تا ابد با ما نخواهد ماند و هر اتفاقی که برای ما در این دنیا می افتد نه تقصیر ما و نه تقصیر دیگران است. فقط ما مسئول رفتار و عملکرد خود در زندگیمان هستیم.

انتخاب شادی در زندگی

ما فقط یکبار به دنیا می آییم حال به انتخاب شما بستگی دارد که احساس تنهایی، یاس، ناامیدی و درماندگی را انتخاب و با آن ها زندگی کنید و یا انتخاب کنید که در زندگی شاد باشید، با دیگران معاشرت کنید و بخشنده باشید. قبول کنید احساسات چه خوب و چه بد زودگذر هستند پس از زندگی که خداوند به شما بخشیده نهایت لذت را برده و با عزیزانتان وقت بگذرانید و به انجام کارهایی که دوست دارید، بپردازید. به محدودیت ها توجه نکنید فقط از امکاناتی که دارید استفاده کنید هر چند که اندک باشند.

چرا احساس تنهایی می کنیم

در زمان حال زندگی کنید

در زمان حال زندگی کنید و قدر حال و اتفاقات آن را بدانید. گذشته همان طور که از اسمش پیداس تمام شده پس هر چه بوده به آن فکر نکرده و رهایش کنید زیرا این امر یکی از عوامل ایجاد حس تنهایی در افراد است. فقط می توان از گذشته پند گرفت و اشتباهات را هر چه که بوده دیگر تکرار نکرد. برای آینده نیز برنامه داشته باشید ولی این بدین معنی نیست که زمان حال خود را از دست بدهید. از زمان حال خود نهایت لذت را ببرید.

برقرار کردن ارتباط با خدای خود

اول از همه برای نجات یافتن از احساس تنهایی،با خدای خود که بهترین دوست شماست ارتباط خوبی برقرار کنید. بدانید که او همواره به فکر شماست و اگر اتفاقی برایتان می افتد که برای شما خوشایند نیست مطمئن باشید که مصلحتی در این امر می باشد. منظور فقط خواندن نماز و یا روزه گرفتن نیست. خداوند ما را اشرف مخلوقات قرار داده است پس این امر را برای همگان حتی خود اثبات کنید. مطمئن باشید خداوند مهربان به طور حتم گوهری در وجود شما قرار داده، برای همین شما را به این دنیا آورده است. پس به جای غصه خوردن به دنبال یافتن آن گوهر باشید.

راه های رفع حس تنهایی

وجود خود را دوست داشته باشید

یکی دیگر از راه های خلاص شدن از حس تنهایی این است که با خود مهربان باشید. مطمئنا هر شخصی در زندگی اش اشتباهاتی می کند پس برای اشتباهاتتان خود را تا آخر عمر سرزنش نکنید. خود را بخشیده و سعی کنید که دیگر آن ها را تکرار نکنید. وجود خودتان را دوست داشته باشید و تا به خود اعتماد نداشته باشید و ارزش ندهید، مطمئنا افراد دیگر نیز این حس را به شما نخواهند داشت. از مقایسه کردن خود با بقیه افراد دست بردارید زیرا هر شخصی استعدادها و جذابیت های مختص به خودش را دارد.

قدر دوستان و عزیزان خود را بدانید

قدر دوستان و عزیزان خود را بدانید. با آن ها مهربان بوده و بدون هیچ چشم داشت و یا توقعی به آن ها محبت کنید. از غریبه ها و معاشرت با آن ها نهراسید، آن ها فقط دوستانی هستند که تا به حال آن ها را ندیده اید. به همه محبت کنید بدون جلب توجه کردن و یا اینکه حس ترحمی کسی را برانگیزید.

برای مثال در سلام کردن پیش قدم باشید و یا می توانید لیستی از افرادی که دوست دارید با آن ها ارتباط برقرار کنید، تهیه کرده و بعد درصدد یافتن راه هایی مثل پیدا کردن نقاط و علایق مشترک، معاشرت را با آن ها آغاز کنید. همچنین می توان برای آشنا شدن با افراد جدید در فعالیت های گروهی مثل باشگاه، شرکت کرد. در واقع محبت کردن به دیگران باعث جذب محبت دیگران به خود شده و این امر برای رفع احساس تنهایی بسیار موثر است.

دلایل احساس افسردگی و تنهایی

البته از افرادی که به دنبال سوء استفاده کردن از موقعیت های دیگران هستند، دوری کنید. این اشخاص نمی توانند دوستان و همراهان خوبی برای شما باشند. با اشخاصی معاشرت کنید که شما را برای وجود خودتان، محاسن و خوبی هایی که دارید، بخواهند.

خجالتی نباشید

راه های افزایش اعتماد به نفس را یاد بگیرید تا بتوانید در هر موقعیتی احساسات خود را بروز داده و نظر خود را بیان کنید زیرا سرکوب کردن احساسات و عدم بیان آن ها باعث می شود که احساس تنهایی کنید. اگر در ارتباط با همسر و یا همکار خود مشکلی دارید، آن را یافته و با وی در موردش با لحنی آرام و ملایم صحبت کنید. فقط از احساساتتان بگویید و به دنبال یافتن مقصر نباشید.

در ارتباط با دیگران لازم نیست که اسرار زندگی خود را بازگو کنید. می توانید در مورد علایق، سلیقه ها و چیزهایی که در زندگی دوست دارید، با آن ها صحبت کنید. این امر برای آغاز یک ارتباط ایده بسیار خوبی است.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *