دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

روش کاشت پیچ امین الدوله و نکاتی برای نگهداری این گیاه

  • مهلا بستگان
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

پیچ امین الدوله که اکثریت ما آن را به نام گل یاس می شناسیم در شرایط خاصی کاشت می شود که ما در این مقاله روش کاشت و نگهداری آن را برای علاقه مندان این گیاه دوست داشتنی و خوشبو بازگو می کنیم.

اکثریت ما آدمها به گل و گیاه از جمله گیاهانی که گل های خوشبو و معطر دارند علاقه مندیم و دلمان می خواهد حد الامکان یکی از آنها را در محل زندگی خود داشته باشیم و از زیبایی و عطر آنها لذت ببریم. یکی از این گیاهان پرطرفدار پیچ امین الدوله است که مناسب سر در حیاط ها و داربست های خانه ها و باغچه های بزرگ می باشد. ما در این مقاله روش کاشت و نگهداری پیچ امین الدوله را مورد بررسی قرار می دهیم.

روش کاشت پیچ امین الدوله

روش کاشت پیچ امین الدوله:

  • پوسته و گوشته وصل شده به بذر گیاه را کاملا جدا کنید و آنها را در یک دستمال کاغذی بپیچید و  اجازه دهید تا به طور کامل به مدت بیست و چهار ساعت خشک شوند, بذر تمیز و خشک شده پیچ امین الدوله را در یک دستمال نم دار یا مرطوب بگذارید, سپس آن را در یک کیسه پلاستیکی قرار دهید و درب پلاستیک را محکم ببندید, این کیسه را به مدت زمان دو تا سه ماه با حفظ رطوبت در یخچال نگهداری کنید.
  • بعد از این مرحله که به مرحله سردسازی معروف می باشد بستری را که می خواهید بذر را در آن بکارید را با خاک سترون و یا ترکیبی از کود گیاهی و شن باغبانی به نسبت پنجاه پنجاه بپوشانید و مرطوب کنید, هر بذر از این گیاه را به آهستگی در گلدانی جداگانه بکارید و با مخلوط خاک های استریل شده بپوشانید, این گلدانها را در یک محیط گرم بگذارید و به آنها مدت زمانی به اندازه دو تا شش هفته برای جوانه زدن بدهید. ( این محیط گرم می تواند حتی پشت پنجره های آفتاب گیر باشد چون دریافت شش تا هشت ساعت نور مستقیم آفتاب برای این بذرها ضروری است.)
  • بستر بذر را مرطوب نگه دارید اما به هیچ عنوان در آبیاری زیاده روی نکنید. وقتی جوانه های گیاه به اندازه پنج تا هفت سانتی متر رشد کردند و سر از خاک بیرون آوردند, هر نهال را جداگانه در گلدان یا بستری که پنجاه پنجاه از خاک استریل شده یا ترکیب کود گیاهی و شن باغبانی پر کرده اید, بکارید.

پیچ امین الدوله منبع مهم شهد برای حشرات
فضای مناسب برای کشت پیچ امین الدوله

نکات نگهداری گیاه:

  • شما می توانید بذرهای گل یاس را مستقیما در خاک باغچه بکارید و در اوایل فصل پاییز بذرهای تمیز شده را در عمق سه سانتی متری زمین قرار دهید, فقط به یاد داشته باشید برای کاشت این بذرها فضایی ا انتخاب کنید که دست و پایتان را نگیرد چون این بذرها قرار است به مدت یک سال در آنجا قرار داشته باشند. اما بهتر است گیاه را در سال اول کشت در یک گلدان و در محیطی سر بسته نگهداری کنید و مراقب باشید که از نور کافی و درجه حرارت مناسب برخوردار باشد و در معرض نقطه انجماد قرار نگیرند.
  • قبل کشت این گیاه بستر و جایگاه مناسب آن را فراهم کنید و همواره به یاد داشته باشید نمونه ژاپنی این گیاه بسیار پیش رونده است و کشت آن در اکثر مناطق ممنوع می باشد, پس بهتر است که از نمونه بومی و غیر پیش رونده آن استفاده کنید.
  • به یاد داشته باشید که این گیاه گرچه می تواند خاک زهکشی شده و سایه جزیی را تاب بیاورد اما نیاز مبرم به آفتاب مستقیم دارد.
  • خوب است بدانید که این گیاه منبع شهد مهمی برای حشراتی همچون زنبورها و پروانه ها و پرندگان مرغان زرین پر می باشد.

پیچ امین الدوله و شرایط نگهداری این گیاه
انواع پیچ امین الدوله

شرایط مناسب برای نگهداری گیاه

برای پرورش و نگهداری این گل باید محلی انتخاب شود که از نور زیاد برخوردار بوده و دمای نسبتاً زیادی داشته باشد، همچنین خاک مورد استفاده برای گیاه دارای مواد مغذی زیاد بوده تا گیاه بتواند به خوبی رشد کند. در ادامه شرایط نگهداری این گیاه را بررسی می کنیم :

نور مناسب : گیاه امین الدوله به نور مستقیم خورشید علاقه دارد و وجود آن موجب رشد بهتر گیاه خواهد شد، از این رو برای کاشت و نگهداری آن لازم است مکانی را انتخاب کنید که از نور زیادی برخوردار باشد. حال در صورتی که محیط گلدان را برای کاشت این گیاه انتخاب کرده اید، فضای تراس که دارای بیشترین نور است، مکان مناسبی می باشد. البته این گیاه می تواند در مکان های سایه و نیمه سایه نیز رشد کند، اما هر چقدر مقدار سایه محیط بیشتر باشد، گلدهی آن دیر تر اتفاق می افتد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

خاک مناسب :  گیاه امین الدوله در هر خاکی می تواند به خوبی رشد کند، اما در صورتی که ان را در گلدان می کارید باید خاک آن دارای زهکشی بالایی باشد، تا از تجمع آب در گلدان جلوگیری شود.

راه کاشت پیچ امین الدوله در منزل

غنی بودن خاک نیز از اهمیت زیادی برخوردار است و یکی از شرط های مهم برای رشد بهتر گیاه و پربار شدن آن می باشد، برای این منظور می توانید از کود های دامی استفاده کنید و در غیر این صورت ورمی کمپوست یا کود های کریستالی برای تغذیه گیاه مناسب هستند.

آبیاری : این گیاه می تواند در برابر آبیاری کم نیز مقاومت نشان دهد، اما در صورتی که می خواهید گیاه شما دارای برگ های زیاد و گلهای زیبا باشد، بهتر است هر زمان که خاک گلدان یا باغچه خشک شد به آن آب بدهید.

آفات و بیماری گیاه

تار عنکبوتی، شته و شپشک جزو آفات این گیاه هستند، البته بیماری خاصی این گیاه را تهدید نمی کند و اگر رشد گیاه بهینه باشد، مشکلی از این نظر برای گیاه به وجود نخواهد آمد، البته مکان های سایه و دارای رطوبت می توانند موجب شیوع برخی بیماری های قارچی همچون سفیدک پودری شوند.

هر آنچه لازم است از پیچ امین الدوله بدانید

با رعایت نکات ذکر شده یک داربست مناسب در حیاطتان برای کاشت این گیاه آماده کنید و این گیاه را کشت کنید و بعد از اینکه پیچ امین الدوله شما به گل نشست و عطر خوش آن مشام شما را نوازش داد می توانید تا مدت ها از زیبایی های این گل بی نظیر بهره ببرید. در صورتی که تمایل داشته باشید برای اطلاعات بیشتر در زمینه گل و گیاه می توانید به مقاله های بهترین روش نگهداری گل حسن یوسف, طراحی باغچه حیاط سر بزنید و بهره ببرید. ممنون که همراه ما هستید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *