دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

مدارک لازم برای تعویض شناسنامه و صدور شناسنامه المثنی + مراحل آن

  • مهلا بستگان
  • ۸ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

شناسنامه هر فرد هویت آن شخص است. شناسنامه یکی از اسناد مهم و ضروری هر فرد حقیقی و حقوقی می باشد که وجود آن در طی و به انجام رساندن تمام مراحل زندگی لازم و واجب است. نشریه آرگا از مدارک لازم برای تعویض شناسنامه و مراحل قانونی آن می گوید.

شناسنامه یکی از اسناد ضروری معرف هویت شخص از بدو تولد است. هر فرد یک شناسنامه با درج اطلاعات اعم از نام, نام خانوادگی, تاریخ تولد, شماره شناسنامه, نام والدین, محل صدور, و …. دارد که همانند اثر انگشت برای هر فرد با فرد دیگر متفاوت است. تمام آنچه که باید از وضع عمومی یک شخص دریافت شود از تولد تا مرگ در آن ذکر می شود. گاهی اوقات به دلیل سهل انگاری یا هر دلیل دیگری مانند دزدی و اتفاقات این چنینی نیاز به شناسنامه جدید می باشد. برای دریافت شناسنامه المثنی طی کردن مراحلی که در ادامه ذکر می شود و همچنین به همراه داشتن مدارک لازم برای تعویض شناسنامه ضروری می باشد.

قبل از اینکه با مدارک لازم جهت دریافت شناسنامه المثنی آشنا شوید بهتر است این نکته را به خاطر داشته باشید که جهت تعویض شناسنامه قدیم و دریافت شناسنامه جدید هیچ گونه اجباری وجود ندارد، اجباری بودن تعویض کارت ملی باعث شده است که مردم تصور کنند حتما باید برای تعویض شناسنامه نیز اقدامات لازم را انجام دهند در صورتی که تصور اشتباهی است و زمانی فرد نیاز به تعویض شناسنامه دارد که یا شناسنامه قدیمی مستعمل شده و در اطلاعات هویتی فرد تغییراتی به وجود آمده است، بنابراین اگر شما نیز بنا به دلایل مختلفی به دنبال تعویض شناسنامه تان هستید بهتر است تا پایان مطلب همراه ما باشید تا مدارک لازم برای تعویض شناسنامه جدید آشنا شوید و به راحتی بتوانید شناسنامه المثنی دریافت کنید.

ذکر زمانهایی که در طی آن می شود شناسنامه را تعویض کرد:

  1. تعویض شناسنامه های دوره قدیم که به دو صورت ارائه و عدم ارایه شناسنامه می توان آنها را تعویض کرد.
  2. تعویض شناسنامه های مستعمل یا دسته دوم در دوره جدید.
  3. شناسنامه هایی که برای تعویض آنها از محکمه های دادگستری نامه اجرای حاکم داشته باشند, شناسنامه هایی که تصمیم به تعویض آنها از سمت هیاتها و شوراهای اختلاف گرفته شده باشد و همچنین شناسنامه هایی که کمیسیون های تشخیص سن و یا مصوبات نام خانوادگی برای تعویض آنها رای موافق داده باشد.
  4. تعویض شناسنامه افرادی که سن سی سالگی را رد کرده باشند به منظور تعویض عکس قدیمی با عکس جدید.
  5. تعویض کردن شناسنامه افراد بعد از پایان پانزده سالگی به منظور عکس دار کردن و اضافه کردن صفحه ازدواج شناسنامه.مدارک و مراحل تعویض شناسنامه

ذکر مشخصات افرادی که می توانند به اداره ثبت احوال با به همراه داشتن مدارک لازم برای تعویض شناسنامه به منظور اخذ شناسنامه جدید اقدام کنند:

  1. افرادی که به پایان سن هجده سالگی رسیده باشند.
  2. اشخاص زیر هجده سال که حکم رشد داشته باشند.
  3. پدر و جد پدری با ارایه دادن شناسنامه خود برای فرزندانی که کمتر از هجده سال سن دارند.
  4. مادری که در عقد پدر طفل است با ارایه دادن شناسنامه خودش.
  5. سرپرست و ولی قانونی اشخاص صغیر و محجور اعم از قیم, وصی و امین که مدارک لازم برای تعویض شناسنامه را به همراه داشته باشد.

ذکر مدارک برای تعویض شناسنامه و دریافت شناسنامه المثنی:

  1. به همراه داشتن اصل شناسنامه از مدارک لازم برای تعویض شناسنامه است.
  2. برای افرادی که سن پانزده سالگی را تمام کرده باشند ارایه دادن سه قطعه عکس جدید سه در چهار تمام رخ الزامی می باشد.
  3. پرداخت کردن هزینه تعرفه های متعلق به این امر, بنا بر تعرفه های جدید و جاری در حال اجرا.
  4. اگر شناسنامه ای که برای تعویض ارایه می شود عکس نداشته باشد لازم است که مدرک معتبری که عکس داشته باشد اعم از کارت پایان خدمت یا معافیت, گذرنامه, گواهی نامه, مدرک تحصیلی عکس دار که پایان دوره راهنمایی را نشان دهد, معرفی نامه عکس دار از طرف مدرسه ای که در آن به تحصیل مشغول هستید, کارت شناسایی عکس دار که مشخصات درج شده در شناسنامه در آن ذکر شده باشد, لازم و ضروری می باشد.
  5. اگر مدارک نام برده شده در شماره قبلی (۴) را به همراه نداشته باشید لازم است که به نیروی انتظامی جهت تایید عکس معرفی شود.
  6. کارمندان دولت و کسبه با ارایه دادن جواز کسب عکس دار می توانند نسبت به این امر در این مرحله اقدام کنند.

ذکر نحوه مراجعه برای تعویض شناسنامه المثنی:

  1. با در دست داشتن مدارک نام برده در تمام ساعات و ایام اداری می توانید به تمام ادارات ثبت احوال کشور برای انجام این امر مراجعه کنید.
  2. برای تعویض شناسنامه می توانید در هرکجا که هستید اقدام کنید و حتما نیاز نیست که برای این کار به اداره ثبت احوال محل صدور شناسنامه مراجعه کنید.آنچه که لازم است از مراحل و مدارک قانونی برای تعویض شناسنامه بدانید

ذکر توصیه های لازم و ضروری برای تعویض شناسنامه:

  1. چون شناسنامه تعویض شده بر اساس مشخصات درج شده در سند سجلی صادر می شود بعد از دریافت, اطلاعات آن را به دقت مطالعه کنید و در صورتی که نقصی در آن مشاهده می کنید حتما به رفع آن بپردازید و از آن استفاده نکنید.
  2. تعویض شناسنامه در سن سی سالگی برای تجدید عکس باید با عکس همان سال شخص صورت بگیرد.
  3. از آن جایی که شناسنامه سند هویت هر فرد می باشد در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید و به هیچ عنوان شناسنامه را به عنوان ودیعه جایی نگذارید چون ممنوع است.
  4. صدور مجدد شناسنامه دارای محدودیت های قانونی می باشد, لذا در حفظ و نگهداری آن کوشا باشید.
  5. هر گونه تحرف و تغییر و دستکاری در شناسنامه خلاف است و جرم می باشد و شخص متحرف مجرم نامیده می شود و اعمالش پیگرد قانونی به همراه دارد.
  6. بهتر است شماره ملی تان را به یاد داشته باشید تا در مواقع ضروری دسترسی به هویت تان راحت تر انجام شود.

ذکر معنی و مفاهیم کلمات نام برده شده در متن جهت فهم بهتر و راحت تر مطالب:

  1. معنی کلمه قیم: سرپرست قانونی محجور که از سمت مقامات قضایی در صورت نبودن ول قهری ( پدر و جد پدری ) و وصی وی برای انجام امور او, مشخص شده باشد را قیم گویند.
  2. معنی کلمه وصی: به شخصی که از طرف قانون نماینده و سرپرست شخص محجور و صفیر باشد وصی گویند.
  3. معنی کلمه امین: به شخصی که در صورت عدم وجود ولی قهری ( پدر و جد پدری ) و یا در حالی که ولی توانایی اداره امور شخص محجور و صغیر تحت تکلف خود را نداشته باشد به صورت موقت از سمت مقامات قضایی برای انجام امور مربوط به او معین می گردد, امین می گویند.
  4. معنی کلمه محجور یا محجور به چه کسانی اطلاق می شود: صغار زیر سن هجده سال, افرادی که دارای نامه رشد نباشند یا اصطلاحا اشخاص غیر رشید و مجانین را محجور گویند.

ذکر مدارک برای تعویض شناسنامه المثنی در صورت فقدان شناسنامه:

  1. دریافت و تکمیل نمودن فرم اظهارنامه از ادارات ثبت احوال سراسر کشور در صورت مفقود شدن شناسنامه.
  2. به همراه داشتن دو قطعه عکس سه در چهار تمام رخ جدید که در پشت آن تمام مشخصات شخص اعم از نام, نام خانوادگی, نام پدر, تاریخ تولد, شماره شناسنامه و محل صدور نوشته شده باشد برای اشخاص پانزده سال به بالا.
  3. ارایه دادن اصل مدارک عکس دار معتبر ضروری است.
  4. در صورت تاهل, ارایه دادن اصل سند ازدواج و طلاق و شناسنامه فرزندان لازم می باشد.
  5. پرداخت هزینه های فیش بانکی بر طبق تعرفه های در حال اجرا.
    مدارک لازم برای تعویض شناسنامه

بررسی شرایط عکس شناسنامه

جهت دریافت شناسنامه جدید عکس آن باید ۴*۳، بدون عینک، بدون کلا، تمام رخ و با زمینه سفید باشد که مشخصات صاحب آن باید در پشت عکس نوشته می شود و همچنین عکس خانم ها نیز باید حتما با حجاب اسلامی باشد و در واقع می توان گفت شرایط عکس شناسنامه شبیه شرایط عکس کارت ملی هوشمند می باشد.

بررسی شرایط عکس شناسنامه

طول کشیدن زمان تعویض شناسنامه

در گذشته تعویض شناسنامه تقریبا حدود دو ماه زمان لازم داشت اما امروز تعویض آن به روز انجام خواهد شد با این حال، به دلیل افزایش تقاضا جهت دریافت شناسنامه جدید این کار امکان دارد با یک تاخیر حداکثر پانزده روز انجام شود و هر شخصی که دارای شرایط تعویض شناسنامه باشد می توانید به دفاتر پیشخوان سراسر کشور مراجعه کند و نسبت به تنظیم و امضاء برگ درخواست تعویض شناسنامه اقدامات لازم را انجام دهد.

تعویض شناسنامه چند روز طول می کشد؟

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

مراحل و مدارک لازم برای تعویض شناسنامه که در این مقاله ذکر شد برای دریافت شناسنامه جدید لازم و قابل اجرا است. برای اقدام به این امر اطلاعات درج شده را رعایت کنید تا به مشکل بر نخورید و بتوانید شناسنامه جدید اخذ کنید، امیدواریم از مطالعه مطلب گفته شده نهایت بهره را برده باشید، در پایان پیشنهاد می کنیم به منظور دریافت اطلاعات بیشتر در زمینه اطلاعات عمومی می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *