دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

دانستنی های نوزاد یک ماهه, تنظیم خواب و مراقبت های مهم

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۹ شهریور ۱۳۹۴
  • ۰

با اینکه تمام اعضای بدن نوزاد تازه متولد شده در رحم مادر, شکل و توسعه یافته است, با این حال برخی از اندام های نوزاد یک ماهه در همین ماه اول تولد او کامل می شود. آگاهی در مورد نوزاد یک ماهه می تواند توانایی والدین را در رشد کودک افزایش دهد.

اولین سال از زندگی نوزاد به دنیا آمده, بسیار شگفت انگیز است. در عرض تنها ۱۲ ماه از زندگی نوزاد,  نوزاد تازه متولد شده به کودکی نوپا که به شدت به مادر وابسته است، تبدیل خواهد شد. دنیای جدید برای نوزاد یک ماهه، عجیب و غریب به نظر می رسد و او در این یک ماه تنها در حال بزرگ تر شدن است. در ادامه با تغییراتی که در طول یک ماه برای نوزاد تازه متولد شده رخ می دهد, آشنا می شویم.

همه چیز درباره نوزاد یک ماهه

نوزاد یک ماهه

اگر کودک تازه متولد شده در چند روز اول به دنیا آمدنش، وزن کم کند جای نگرانی وجود ندارد. نوزادان با مایعات اضافی متولد می شوند و معمولا ۱۰ درصد از وزن تولد خود را در چند روز اول تولد از دست می دهند و مجددا شروع به اضافه وزن می کنند. دو هفته از گذشت تولد، نوزاد به وزن لحظه تولد باز می گردد و در طول ماه اول به سرعت وزنش اضافه می شود. متخصصان نمودار رشد نوزاد را به والدین می دهند تا به وسیله آن والدین بتوانند وزن نوزاد خود را بررسی کنند.

سیستم عصبی نوزاد در بدو تولد هنوز کامل نشده است و در طول ماه اول تولد, مقدار زیادی از این سیستم به پایان رسیده و تکامل می یابد. کودک با چند رفلکس ذاتی مانند مکیدن متولد می شود. بلافاصله بعد از تولد, با چسباندن نوزاد به پستان ها، او قادر خواهد بود بر روی نوک پستان ها عمل مکیدن را انجام دهد. نوزاد یک ماهه حتی دارای غریزه راه رفتن است به طوری که اگر کف پاهای او را به سطح جامدی تماس دهید، مشاهده خواهید کرد که چند گام بر آن وارد خواهد کرد. نوزاد در ماه اول تولد, قادر به کنترل گردنش نیست از این رو مادر باید در زمان آغوش گرفتن کودک, مراقب گردن او باشد.

در طول یک ماه اول از تولد, انتظار می رود نوزاد ۸ تا ۱۲ بار در روز از شیر مادر تغذیه کند یعنی حدودا هر ۲ تا ۳ ساعت، کودک میل به تغذیه با شیر مادر دارد. هر چند که کودک در زمان گرسنه شدن با حرکاتی از جمله “گشتن به دنبال نوک پستان مادر”، “گریه کردن” تقاضای خود را نشان می دهد. همچنین از نشانه های اینکه نوزاد به اندازه کافی شیر مادر خورده است این است که ۴ تا ۶ بار در روز نیاز به تعویض پوشک داشته باشد.

تنظیم خواب نوزاد در یک ماهگی

نوزاد تازه متولد شده

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

متولد شدن کار سختی است و به نظر می رسد تمام نوزادانی که متولد می شوند در چند روز اول تولد میل دارند بیشتر بخوابند و در حقیقت نوزاد تازه متولد شده ۱۵ تا ۱۶ ساعت در روز می خوابند. خواب نوزاد در ماه اول تولد, نامنظم است چرا که او هنوز به چرخه طبیعی روز و شب تنظیم نشده است. والدین می توانند در تنظیم خواب نوزاد, به او کمک کنند به این صورت که در شب از فعالیت هایی که ممکن است خواب نوزاد را بر هم زند, اجتناب کنند و محیطی آرام و تاریک و ساکت برای خوابیدن نوزاد فراهم کنند. از طرفی برای جلوگیری از خواب بیش از حد کودک در روز, اقداماتی نظیر فعالیت و صحبت و بازی با کودک را انجام دهند. چرخه خواب در نوزاد یک ماهه بسیار متفاوت با بزرگسالان می باشد. خواب به دو دسته خواب سبک و خواب سنگین تقسیم می شود. ۲۵ درصد کل خواب بزرگسالان خواب سبک است . این در حالی است که ۸۰ درصد کل خواب نوزادان خواب سبک می باشد و به همین جهت نوزادان با کوچک ترین صدای از خواب بیدار می شوند که البته جای نگرانی ندارد و در طول روند رشد کودک, رفته رفته خواب سنگین جایگزین خواب سبک می شود.

بینایی نوزاد در یک ماهگی

در نوزادان تازه متولد شده، بینایی بسیار مبهم است و در واقع نوزادان با دید بسیار پایین و تاری به دنیا می آیند و دید آن ها به شدت نزدیک بین است. اما در عرض یک ماه تمرکز بینایی بهتر می شود. نوزاد در یک ماهگی می تواند حرکات یک جسم در حال حرکت را با حرکات سر و چشم های خود, پیگیری کند اما در صورتی که جسم محو شود, کودک آن حرکات را فراموش می کند. در صورتی که چشمان نوزاد در یک ماهگی کمی به چپ متمایل است, نگران نباشید, طبیعی است و کودک در تلاش برای تمرکز آن ها می باشد و تا ۳ تا ۴ ماهگی این مسئله باید کاملا رفع شود. رنگ ها برای نوزاد در یک ماهگی قابل تشخیص نیست و او همه چیز را سیاه و سفید می بیند.

شنوایی نوزاد در یک ماهگی

پس از انجام روند رشد در رحم مادر در طول بارداری, شنوایی نوزاد پس از تولد بسیار حساس است و در اولین ماه تولد نوزاد به طور کامل شنوایی کامل می شود و در صورت تولید صدا, نوزاد سرش را به سمت منبع صدا می چرخاند. اگرچه در طول ماه اول ممکن است شنوایی نوزاد توسعه نیافته باشد, با این حال نوزاد می تواند صدای پدر و مادرش را تشخیص دهد. چرا که صدای والدین خود را در هنگام بارداری شنیده است.

چشایی نوزاد در یک ماهگی

اگرچه بخش های چشایی نوزاد متولد شده برای تشخیص طعم تلخ و شیرین به اندازه کافی به تکامل نرسیده است مانند بسیاری از کودکان, نوزادان یک ماهه نیز به طعم شیرینی تمایل دارند. نوزادان یک ماهه یک حس خوبی از بویایی دارند و در حال حاضر می توانند بوی نوک پستان مادر خود را انتخاب کنند.

مهارت های حرکتی نوزاد در یک ماهگی

نوزاد یک ماهه

زمانی که کودک به دنیا می آید, هیچ حسی نسبت به اینکه فرد جدا می باشد, ندارد اما در طول اولین ماه تولد، به تدریج پاها و دست های خود را کشف می کند. نوزادان یک ماهه زیادی حالت ارتباطی گریه را دارند. نوزادان در طول این ماه ممکن است تا ۳ ساعت در روز گریه کند. به دلایل مختلفی نوزادان گریه می کنند از جمله: گرسنگی, پوشک مرطوب و خستگی. برخی نوزادان که بیش از این حد گریه می کنند ممکن است مشکل قولنج داشته باشند که در این صورت باید تحت نظر پزشک و درمان قرار گیرند.

نوزاد در طول یک ماه اول زندگی, از لمس کردن بسیار لذت می برد و ماساژ ملایم او می تواند احساس آرامش و دوست داشتن به او دهد. توصیه می شود در طول ماه اول, برای چند دقیقه پاهای نوزاد را به صورت دوچرخه حرکت دهید. این تمرین به نوزاد یک ماهه در آینده برای راه رفتن و خزیدن کمک خواهد کرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *