دسته ها
چهارشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۳

نشانه های گوش درد نوزاد و روش های درمان طبیعی آن

  • افسانه شمشیری
  • ۱۵ مرداد ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب با علل، علایم و راه های درمان طبیعی و سنتی گوش درد نوزادان آشنا می شوید. اگر گوش درد نوزاد طبیعی باشد جای نگرانی نیست اما اگر به علت عفونت گوش، نوزاد بی قرار شده است، بایستی هر چه سریع تر او را نزد پزشک برد.

عوامل مختلفی باعث درد در گوش نوزادان می شوند. معمولا نوزادان از بدو تولد تا شش ماهگی دچار گوش درد می شوند. معمولا این امر، طبیعی است و بیشتر نوزادان دچار این مشکل می شوند. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با علل و راه های درمان گوش درد نوزادان آشنا شوید.

علل گوش درد نوزادان

علایم گوش درد طبیعی در نوزادان با علایم گوش درد التهابی و عفونی متفاوت است. سبز بودن رنگ مدفوع، مهم ترین علامت گوش درد طبیعی در نوزادان است. در واقع از نظر پزشکان وجود چنین دردی طبیعی است و روند خلقت نوزادان را کامل می کند. اگر نوزادان چنین دردی نداشته باشند نشان دهنده این است که نوزادان از لحاظ شنوایی مشکل دارد.

درمان طبیعی و سنتی درد گوش نوزاد

علایم گوش درد در نوزاد

 علایم زیر نشان می دهند که نوزادان گوش درد طبیعی دارند و جای نگرانی نیست.

گریه و بی قراری نوزاد

گریه کردن و یکی از علت های بی خوابی نوزادان مخصوصا در شب از نشانه های گوش درد نوزادان است. اگر مادر نتوانست نوع گریه نوزادش را تشخیص دهد بهتر است از پزشکی مجرب کمک گرفت.

دست بردن به سمت گوش و چرخاندن سر

اگر نوزاد دچار گوش درد شود، دستان خود را به هنگام بروز این ناراحتی، به سمت گوش های خود برده و یا سرش را به طرفین چرخانده و تکان می دهد.

  •  آرون گروپس

نشانه های گوش درد نوزاد

تغییر رنگ مدفوع

همان طور که گفتیم مهم ترین و بارزترین نشانه گوش درد نوزادان سبز شدن رنگ مدفوع است و از این طریق می توان پی به دلیل گریه و ناراحتی نوزادان برد.

فشار دادن گوش های نوزاد

به هنگام گریه نوزاد، گوش های او را کمی فشار دهید اگر گریه وی بیشتر شد، مشخص می شود که ناراحتی نوزاد، به علت گوش درد است.

درمان درد گوش در نوزاد

همان طور که گفتیم این نوع گوش درد کاملا طبیعی است و درمانی هم ندارد. ولی در ادامه راهکارهایی طبیعی و سنتی را معرفی می کنیم تا درد گوش نوزادتان تسکین یابد و خوابی راحت داشته باشد. توصیه می شود به هیچ وجه از داروهای شیمیایی جهت تسکین درد گوش استفاده نشود.

درمان گوش درد طبیعی نوزاد

به هنگام گوش درد نوزاد، برای بهبود یافتن درد وی، گوشش را گرم کنید. این روش درمانی بسیار موثر بوده و بی ضرر هم می باشد.بدین منظور ابتدا قسمت خارجی گوش نوزاد، بعد دور تا دور آن را با روغن های گیاهی و طبیعی مثل بنفشه، سیاهدانه، گردو، زیتون و یا ترکیبی از آن ها، بمالید.

سپس پنبه ای را کمی به یکی از این روغن ها آغشته کرده و در دهانه گوش (روی سوراخ گوش) قرار دهید. پنبه به اندازه ای باشد که داخل گوش نرود و قدری به روغن آغشته شود که روغنی از آن به داخل گوش جاری نشود. وقتی نوزادتان آرام شد پنبه را از گوش خارج کنید. با این روش گوش درد نوزادتان تسکین می یابد.

علایم گوش درد ناشی از عفونت

اگر گوش درد به خاطر عفونت، التهاب، عدم درمان سرماخوردگی نوزادان، نفوذ کردن آب به داخل گوش و… باشد. نوزاد؛ در این مواقع بی قرار شده و دستانش را به سمت گوش هایش می برد. گریه نوزادان به هنگام خواب شبانه و یا شیر نخوردن نوزاد، همچنین کم اشتها شدن وی از علل عفونت و درد گوش می باشد.

اگر عفونت شدید باشد، نوزاد تب کرده و ترشحات زرد و یا سفید رنگی که بوی بدی هم دارند، از گوش نوزاد خارج می شوند. اگر عفونت گوش نوزاد درمان نشود منجر به سوراخ شدن پرده گوش شده و مشکلات شنوایی برای نوزاد ایجاد می شود.

علل عفونت و درد گوش نوزاد

برای پیشگیری از سرما خوردگی نوزاد و در نتیجه عفونت و گوش درد نوزاد، بهتر است که او را واکسینه کنید، از خوابیدن نوزاد به هنگام شیر خوردن جلوگیری کنید تا شیر به داخل گوش ریخته نشود، نوزاد را از افراد و یا کودکان سرما خورده دور نگه دارید.

برای درمان عفونت گوش، نوزاد را نزد پزشک ببرید. اگر عفونت گوش شدید نباشد می توان با عسل آن را درمان کرد. مقدار کمی از عسل طبیعی را بر روی حرارت غیر مستقیم مثل بخار کتری قرار داده تا کمی نرم و روان شود اما داغ نشود. سپس نوزاد را به یک طرف بخوابانید و با استفاده از یک چوب کبریت مقداری از عسل را بردارید. چوب کبریت آغشته به عسل را در فاصله دو تا سه سانتی متر بالای گوش نگه دارید. سپس در همان فاصله فقط یک قطره از عسل را در سوراخ گوش نوزاد بریزید.

اجازه دهید نوزادتان چند دقیقه ای در همان حالت بماند تا عسل کاملا وارد گوش شود. در همین حین اطراف گوش نوزادتان را به آرامی بمالید. این روش درمانی موجب تسکین گوش درد او شده و عفونت گوش و حتی تبش هم بهبود می یابد.

روش های پیشگیری از عفونت گوش در نوزادان

۱. در صورت امکان کودک تان را با شیر خود به مدت شش تا دوازده ماه تغذیه کنید زیرا، شیر مادر به دلیل داشتن آنتی بادی ها سبب جلوگیری از ایجاد عفونت در بدن نوزادان می شوند.

۲. دود سبب تشدید گوش درد در نوزادان می شود از این رو کودک تان را در معرض دود قرار دهید.

۳. در صورتی که کودک تان را با شیشه شیر تغذیه می شوند کودک را به صورت نیمه راست قرار داده تا مایعات موجود در شیشه به طرف گوش جریان پیدا نکند.

۴. از بردن کودک تان به مکان هایی که امکان آنفولانزا و سرماخوردگی وجود دارد خودداری کنید و در صورتی که خودتان یا فردی در خانواده بیمار است حتما دست هایتان را بشویید تا میکروب به نوزاد انتقال پیدا نکند.

۵. تمام واکسن های نوزاد را در زمان مشخص بزنید و از اینکه کودک تان به موقع واکسینه شده است اطمینان حاصل نمایید.

روش های پیشگیری از گوش درد در کودکان

نکات ضروری

۱. از تجویز خودسرانه دارو به نوزاد پرهیز کنید زیرا ممکن است عوارض خطرناکی را به همراه داشته باشد بنابراین بدون مشورت با پزشک از دارو دادن به کودک دلبندتان خودداری کنید به ویژه در دادن آنتی بیوتیک به نوزاد.

۲. در صورتی که متوجه وجود جسم خارجی در گوش نوزادتان شدید نوزاد را به مراکز بهداشتی درمان برده و از متخصصان بخواهید که شی خارجی را از گوش نوزادتان خارج کند اما به هیچ وجه خودتان برای انجام این کار اقدام نکنید.

۳. در صورتی که نوزادتان بالای شش ماه است می توانید به منظور کاهش درد عفونت گوش و همچنین پایین آوردن تب از استامینوفن های مخصوص کودکان استفاده کنید اما دقت داشته باشید که پیش از دادن این دارو در کودک تان زیر سه ماه حتما با پزشک مشورت نمایید.

۴. بعد از حمام کودک به منظور خشک کردن گوش از خشک کن استفاده کنید تا مانع از ورود آب به داخل گوش شود.

نکاتی مهم در مورد گوش درد کودکان

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما عزیزان مفید و سودمند بوده باشد جهت آشنایی با دیگر روش های درمان بیماری می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *