دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان زنبور گزیدگی با روش های خانگی با تاثیر سریع

  • نرگس بستگان
  • ۱۶ مرداد ۱۴۰۰
  • ۰

روش های درمان زنبور گزیدگی در خانه را در این مطلب مورد بررسی قرار می دهیم که هر یک از این راهکارها می توانند نقش مثبتی در درمان اثرات بد زنبور گزیدگی در نقاط مختلف بدن داشته باشند.

 اغلب ما ممکن است در طول زندگی یک یا چند بار دچار زنبور گزیدگی شده باشیم که متاسفانه علاوه بر دردی غیر قابل تحمل، اثرات بدی از جمله ورم و قرمزی نیز بر روی پوست دارد. از این رو آشنایی با روش های درمان زنبور گزیدگی در منزل می تواند برای شما بسیار مفید و کاربردی باشد.

زنبور عسل  از نیش خود به عنوان ابزار دفاعی استفاده می کند که بدن به آن واکنش نشان می دهد. سوزش  و درد؛ ورم قرمز با یک نقطه سفید کوچک در مرکز و تورم  در محل گزش وجود دارد . علائم خفیف  در طی چند روز از بین می رود گزیدگی خفیف  از ۵ تا ۱۰ روز طول می کشد.

اگر این گزیدگی ها شدید باشد و علائم آن ادامه داشته باشد حتما به پزشک مراجعه کنید، اما علائم خفیف و تورم و قرمزی پوست با درمان خانگی از بین می روند. در ادامه با راهکارهایی برای درمان نیش زنبور در منزل آشنا خواهید شد.

درمان زنبور زدگی

روش های درمان زنبور گزیدگی در خانه:

با روش های طبیعی و خانگی می توانید نیش زنبور عسل را برطرف کنید، در ادامه چند راهکار مفید و موثر را به شما عزیزان معذفی خواهیم کرد.

  • خارج کردن نیش حشره

بلافاصله نیش حشرات را از پوست خارج کنید .  فقط ثانیه ای طول می کشد که سم مضر زنبور وارد بدن شود. نیش حشرات را با موچین خارج نکنید زیرا در اثر فشار کیسه زهر پاره می شود و زهر بیشتر در بدن پخش می شود بهتر است نیش زنبور را با استفاده از دو انگشت خود و ناخن یا یک چاقوی کند خارج کرده سپس آن ناحیه را  با صابون ضدعفونی و با آب بشویید. بعد از خشک کردن پماد ضد عفونی کننده بزنید

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز
  • استفاده از یخ در محل گزیدگی

برای رهایی از درد حتما از کمپرس یخ استفاده کنید تا کاهش درد و تورم داشته باشید تیکه های یخ را هیچ گاه به طور مستقیم بر روی پوست قرار ندهید تکه های یخ را در پارچه ای ببندید و تا ۱۰ الی ۱۵ دقیقه بر روی محل نیش قرار دهید.

  • استفاده از جوش شیرین

جوش شیرین یک محصول قلیایی  است که به  خنثی کردن  سم اسیدی،  کمک می کند و  در نتیجه درد، خارش و تورم  زودتر التیام می یابد.

۱ قاشق چای خوری جوش شیرین را با کمی آب  ترکیب کرده تا خمیر شود .سپس در محل گزش به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه قرار دهید.
منطقه را  با آب ولرم بشویید. اگر ناراحتی همچنان ادامه دارد، بعد از چند ساعت دوباره تکرار کنید و از این طریق  می توانید محل زنبور گزیدگی درمان نمایید.

طب سنتی

  • ژل آلوئه ورا برای درمان گزیدگی

ژل آلوئه ورا یکی دیگر از درمان خوب برای  نیش زنبور عسل است. خواص تسکین دهنده و ضد التهاب آن به کم شدن درد، تورم و خارش کمک می کند. از این رو از آلوئه ورا برای درمان خانگی نیش حشرات خصوصا زنبور مورد استفاده می شود.

  • خمیر دندان برای رفع گزیدگی

خمیر دندان، می تواند به بهبود زنبور گزیدگی کمک کند درد و تورم را کاهش می دهد بر روی منطقه آسیب دیده خمیر دندان بزنید.
چند ساعت بعد با لیف حمام  تمیز کنید در صورت نیاز تکرار کنید. برای این کار از خمیر دندانهای سفید استفاده کنید.

درمان خانگی

  • سیر و پیاز :

سیر و پیاز به دلیل داشتن خواص ضدالتهابی و ضد عفونی کنندگی از بهترین روش ها جهت رفع درد و ورم نیش زنبور است بنابراین یک حبه سیر را به مدت ده دقیقه داخل آب جوش گذاشته  و بعد از جوشیدن به دو قسمت تقسیم کرده و بر روی نیش زنبور بگذارید و یا می توانید یک عدد پیاز را به مدت پانزده دقیقه روی محل مورد نظر گذاشته و بعد آن را بشویید.

  • سرکه سیب

یکی از راهکارهای بسیار مفید و موثر جهت درمان نیش زنبور سرکه سیب می باشد زیرا، دارای خاصیت قلیایی است و کمک زیادی به خنثی کردن زهرمی کند فقط کافی است، دو قطره سرکه سیب بر روی محله مورد نظر مالیده و اجازه دهید به مدت پانزده دقیقه بماند و در نهایت با آب سرد آن را بشویید.

روش های طبیعی جهت درمان نیش زنبور

  • روغن درخت چای

این روغن دارای خواص ضد عفونی کنندگی است و کمک شگفت انگیزی به کاهش درد نیش زنبور می کند، می توانید یک قاشق غذا خوری روغن زیتون را با روغن نارگیل مخلوط کرده و ترکیب به دست آمده را بر روی محل نظر بمالید.

روش های خانگی جهت رفع زنبور گزیدگی

  • عسل

عسل خاصیت ضد عفونی و ضد میکروبی دارد و جزو بهترین روش ها جهت رفع خارش، درد و ورم نیش زنبور است، بر روی گاز استریل کمی عسل گذاشته و بر روی جای نیش زنبور به مدت یک ساعت ببندید  و یا می توانید یک قاشق غذا خوری پودر زردچوبه و یک قاشق غذا خوری عسل را با هم مخلوط کرده و برروی محل مورد نظر گذاشته و پس از زمان سی دقیقه با آب گرم بشویید.

  • کربن فعال یا زغال چوب

از دیگر راهکارهای طبیعی و مفید جهت بهبود نیش زنبور زغال چوب است که سبب کاهش درد، ورم و التهاب خواهد شد، یک قاشق چای خوری کربن فعال را با مقداری آب مخلوط کرده و خمیر حاصل را بر روی جای نیش زنبور مالیده و بعد از زمان ده دقیقه با آب گرم بشویید.

نکات مهم:

۱. زنبور ها می توانند با نیش خود دفاع کنند بنابراین از ضربه زدن به آنها اجتناب کنید.

۲. محل آسیب دیده را به هیچ وجه نخارانید زیرا امکان خطر عفونت را افزایش می دهد، هر گونه طلا و یا جواهرات تنگی که در منطقه آسیب دیده قرار دارد قبل از تورم خارج کنید.

نیش کشنده

نیش زدن های زنبور های سرخ و زرد همراه با درد است اما خطرناک نیست، از ویژگی های ظاهری زنبور های عسل رنگ زرد یا سیاه و سفید آنها و بدن کرکی است و در مقابل آن ها زنبور های وحشی با بدنی فاقد کرک و به رنگ خرمایی یا قرمز هستند که به طور میانگین کمی باریکتر از زنبور های عسل هستند.

گزیدگی زنبور های وحشی برای انسان تا چند بار هم اتفاق می افتد در حالیکه زنبور هاى عسل هنگام نیش زدن، نیش خود را در پوست به جا می گذارند و بلافاصله می میرند. تنها زنبوری که نیشش را در بدن انسان به جای می‌گذارد، زنبور عسل است. زنبور عسل پس از نیش زدن می میرد، زیرا بر اثر نیش زدن، قسمتی از بدن ظریف او کم می شود و باعث مرگ زنبور عسل می گردد.  بنابراین نیش زدن برای او مساوی با خودکشی است و او بی‌جهت دست به خودکشی نخواهد زد، مگر زمانی که انتقام گرفتن را بر زندگی کردن ترجیح دهد.

درمان زنبور گزیدگی

در مواردی که بیمار نیاز به مسکن دارد می توان از آسپرین و استامینوفن استفاده کند. امیدواریم توانسته باشیم برای بهبود زنبور گزیدگی به شما کمک کرده باشیم فراموش نشود اگر علائم شدید است و تشدید می شود حتما به پزشک مراجعه کنید.

دوستان گرامی برای مشاهده مطالب بیشتر در این زمینه بر روی درمان خانگی و طب سنتی مجله آرگا کلیک نمایید و از مطالب منتشر شده در این زمینه نهایت استفاده را ببرید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *