دسته ها
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳

آنچه باید در مورد سرگیجه در بارداری بدانید

  • مهلا بستگان
  • ۲۲ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

دوران بارداری, دوره پر هیجانی که با مشکلات زیادی همراه است و باید در گذشتن از این مسیر بسیار مواظب بود تا به سلامت مادر و جنین خطری وارد نشود و هر علامتی را جدی گرفت و به دنبال راه حل بود. سرگیجه در بارداری یکی از اتفاقات شایع است که ما در مورد دلایل و درمانش در این مقاله بحث می کنیم.

سرگیجه در دوران بارداری، از سه ماهه اول تا پایان این دوره کاملا طبیعی است. اما باید بدانید سرگیجه با سیاهی رفتن چشم و از حال رفتن تفاوت دارد. اگر در حالت ساکن حس کردید که حرکت مداوم به شکل دوران دارید و یا تلو تلو می خورید, می توانید نامش را سرگیجه بگذارید. برای آشنایی بیشتر با این موضوع با ما هم قدم شوید.

علت سرگیجه در بارداری و روش های درمان و رفع آن

در بارداری به دنبال تغییرات هورمونی در قسمت حلق و گلو فشار زیاد تری به شیپور استاش می رسد, به همین علت باعث افزایش فشار گوش می شود که سرگیجه در بارداری را با وز وز گوش همراه می کند, که از اعلام بیماری منییر می باشد. این بیماری بخاطر بارداری نیست و بارداری فقط سبب تشدید و یا بروز دوباره آن شده است. در این حالت با مشاهده این علایم باید برای درمان فورا به پزشک مراجعه شود.

سرگیجه در بارداری را جدی بگیرید

فشار خون بالا در حاملگی، چون نوسانات فشار خون از مغز به رحم و جنین با تاخیر است, باعث سرگیجه می شود. برای درمان آن بدانید که اگر احساس سرگیجه کردید, فورا بنشینید. اگر نشسته اید, دراز بکشید که خون زودتر به مغز و قلب برسد. یا اینکه سرتان را بین پاهایتان بگیرید تا بتوانید سرگیجه تان را کنترل کنید. از دیگر دلایل سرگیجه در بارداری می تواند تغییرات در سوخت و ساز بدن باشد که احتمالا سبب کاهش قند خون می شود و خود این امر موجب سرگیجه می شود. قند خون نرمال در سلامت مادر و جنین نقش مهمی دارد پس این مسئله را جدی بگیرید و همیشه سطح قند خونتان را کنترل کنید. برای درمان سرگیجه در این مواقع, سیب و ساندویچ های کوچک همراه داشته باشید و به عنوان میان وعده از آنها میل کنید. وقتی بخاطر کاهش قند خون احساس سرگیجه کردید از آبمیوه های و مواد قندی مثل آب نبات و شکلات استفاده کنید.

دلایل و علایم سرگیجه در بارداری

از دیگر علت های سرگیجه در دوران حاملگی به پشت خوابیدن است. این موضوع باعث می شود وزن جنین به رگ های بزرگی که خون خالی از اکسیژن را به دهلیز راست قلب بر می گردانند, فشار بیاورد و باعث سرگیجه شود. برای درمان از به پشت خوابیدن و تغییرات یک دفعه ای در جابه جایی خودداری کنید, همچنین به مدت طولانی در هوای گرم و زیر دوش آب داغ نمانید.

  •  آرون گروپس

علت سرگیجه و راه های درمان آن در بارداری

کم خونی از دیگر نکات مسبب سرگیجه در دوران حاملگی است. چون بدن سلول قرمز کافی برای حمل اکسیژن به مغز و دیگر اندام ندارد, این اتفاق می افتد. برای درمان کم خونی و رهایی از سرگیجه مواد غذایی که سرشار از آهن هستند مثل اسفناج و تخم مرغ بخورید. از مایعات بدون کافئین بنوشید و مصرف آب نارگیل و آب لیمو را هم به برنامه غذایی تان بیفزایید. تنفس عمیق و سریع باعث تولید گاز دی اکسید کربن و سرگیجه می شود. برای درمان این موضوع, عمیق و آرام نفس بکشید تا مغز اکسیژن دریافت کند.

تفاوت بین سرگیجه و سیاهی رفتن چشم

عوامل موثر در بروز سرگیجه دوران حاملگی

هورمون ها تاثیر زیادی در بروز سرگیجه دوران حاملگی دارند، در ادامه با دلایل و عواملی که در ایجاد این عارضه در خانوم های حامله می توانند نقش زیادی داشته باشند، آشنا خواهید شد :

بدن مادران باردار میزان خون کافی برای گردش سریع خون را نداشته و عملکرد سیستم گردش خون پایین باشد.

بالا بودن سطح استروژن جریان خون را آهسته می کند، حال جریان خون به جنین افزایش یافته، ولی چرخش و عملکرد آن در بدن کندتر می شود، این اتفاق موجب پایین آمدن فشار خون مادر حامله شده و ادامه آن جریان خون به مغز را کاهش می دهد، در نتیجه به شکل سرگیجه در حاملگی احساس خواهد شد.

سرگیجه در دوران حاملگی

رحم در حال رشد موجب وارد آمدن فشار به رگ های خونی می شود به ویژه زمانی که به پشت دراز کشیده باشید.

در صورت که قند خون فرد پایین بوده و یا دچار کمبود آب بدن باشد، نیز احتمال بروز سرگیجه وجود دارد.

درمان سرگیجه در حاملگی

درمان سرگیجه در افراد مختلف متفاوت می باشد و بسته به علل بروز آن، درمان های مختلفی می توان به کار گرفت، در ابتدا پزشک همه علائم و مشکلات دیگری که همراه سرگیجه دارد را جویا شده و مورد بررسی قرار می دهد، سپس درمان های مناسب در این زمینه را تجویز خواهد کرد.

مثلا در صورتی که سرگیجه به دلیل مشکلات قلبی ایجاد شده باشد، مطمئنا درمان ها و توصیه های در نظر گرفته شده برای بیمار به نسبت سایر افراد نیز متفاوت خواهد بود، برخی از این درمان ها شامل موارد زیر می باشند :

  • تغییر سبک زندگی و رژیم غذایی مناسب برای کنترل قند خون
  • ویتامین B6 و دوکسیلامین
  • تجویز آنتی بیوتیک در صورت بروز سرگیجه ناشی از عفونت باکتریایی
  • انسولین و داروهای نظیر آن برای درمان مادران حامله دیابتی

سرگیجه در حاملگی

به طور کلی سرگیجه یکی از عارضه های جدی در دوران حاملگی، می باشد که  اکثر مادران حامله این نشانه را در خود مشاهده می کنند و این مشکل در هر فرد به دلایل مختلفی بروز می کند و نیز بسته به نوع آن نیز درمان های مخصوصی در نظر گرفته خواهد شد. لازم است هر علایمی در بارداری را با پزشکتان در میان بگذارید و از او راه حل بخواهید و بدون تجویز و دستور پزشک سر خود کاری نکنید, تا بارداری و زایمان راحت و مطمئن داشته باشید.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *