دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

چگونه پس از رسیدن به بلوغ قدمان را افزایش دهیم؟

  • افسانه شمشیری
  • ۳ شهریور ۱۳۹۶
  • ۰

در این مطلب با بهترین روش های افزایش قد بعد از بلوغ آشنا خواهید شد. علاوه بر اینکه راهکارهای پزشکی در بیشتر موارد برای بزرگسالان اثری نداشته، خطرناک بوده و عوارض هم دارند. در این مطلب به معرفی روش های طبیعی خواهیم پرداخت که در تحریک رشد قدی موثر می باشند. در ادامه ما را همراهی کنید.

در مطالب قبل با افزایش قد بعد از 20 سالگی و 10 ورزش افزایش قد آشنا شدید. در این مطلب به معرفی بهترین و موثرترین روش های افزایش قد بعد از بلوغ خواهیم پرداخت. عوامل متعددی مثل وراثت، شیوه زندگی و محیط بر رشد قدی انسان اثر می گذارند. گفته می شود که با بروز نشانه های بلوغ رشد قدی در دختران و پسران متوقف می شود. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با روش های امکان پذیر بودن رشد قدی بعد از بلوغ آشنا شوید.

امکان رشد قدی بعد از بلوغ

با اتمام دوران بلوغ این سوال برای افراد بالغ پیش می آید که آیا امکان تحریک فرآیند رشد و افزایش قد بعد از دوران بلوغ وجود دارد. در پاسخ به این سوال باید گفت که در اکثر موارد امکان رشد مجدد وجود ندارد اما غیر ممکن هم نمی باشد.

برای پسران بیشترین رشد قد در بازه سنی 12 تا 18 سالگی اتفاق می افتد. بیشتر این رشد به دست ها و پاها مربوط می شود و این اعضا بیشترین میزان رشد را خواهند داشت. با بروز نشانه های بلوغ مثل رشد مو در سرتاسر بدن، تغییر تارهای صوتی، پهن شدن شانه ها، عضلانی شدن بدن، چرب شدن پوست و جوش زدن  رشد قدی متوقف می شود.

معمولا رشد قدی دختران بعد از بلوغ، متوقف می شود. زیرا با رسیدن به دوران بلوغ مواد مغذی و هورمون ها به بالاترین میزان خود می رسند. دختران قبل از شروع دوران قاعدگی بیشترین رشد قدی خود را دارند. با شروع اولین دوره قاعدگی که معمولا در سن 12 یا 13 سالگی اتفاق می افتد، رشد قدی  کاهش می یابد اما تا سن 16 سالگی این رشد ادامه خواهد داشت.

موثرترین روش های افزایش قد بعد از بلوغ

 

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بعضی از افراد با استفاده از روش های جراحی و مصرف داروهای شیمیایی خواهان افزایش قد بعد از بلوغ هستند. اما باید گفت که چنین روش هایی خطرناک بوده و ممکن است که عوارضی هم در پی داشته باشند. به اختصار باید گفت که مصرف داروهای هورمون رشد در بیشتر مواقع تاثیری بر رشد افراد بالغ نداشته و این روش درمانی در علم پزشکی بیشتر برای کودکان مناسب است. البته افرایش قد کودکان با راهکارهای طبیعی نیز ممکن است و چنین روش هایی نیز موثر و بی ضرر می باشند.

در ادامه به معرفی روش هایی خواهیم پرداخت که به افزایش قد پس از بلوغ کمک می کنند. وراثت و محیط دو عامل موثر در تعیین قد هستند. عوامل مثل رژیم غذایی، ترشح هورمون ها و استرس نیز بر میزان رشد قد اثر می گذارند. داشتن استرس و رژیم غذایی ناصحیح موجب کاهش در رشد قد می شوند.

روش های افزایش قد بعد از بلوغ

به کارگیری روش های زیر می توانند حتی با اتمام دوران بلوغ نیز موجب افزایش قد شوند.

داشتن رژیم غذایی صحیح

استفاده از یک رژیم غذایی صحیح و سالم که شامل انواع ویتامین هاف کربوهیدرات ها، پروتئین، روی، کلسیم و سایر مواد معدنی دیگر تاثیر چشمگیری در رشد قد هر شخص دارد. مصرف سه وعده غذای اصلی و سه وعده میان وعده در طی روز و خوردن هر یک از وعده ها در ساعتی مشخص نیز بر میزان رشد قد می افزایند.

افزایش قد بعد از دوران بلوغ با رژیم غذایی سالم

مصرف مواد مغذی در افزایش قد بعد از بلوغ بسیار تاثیر دارد. بدین ترتیب باید انواع ویتامین ها، روی و کلسیم را در برنامه غذایی گنجاند. کلسیم و روی هورمون های رشد را تحریک کرده و استخوان ها را هم محکم می کنند. ویتامین ها نیز باعث می شوند تا بهترین نتیجه از هورمون های رشد گرفته شود. بنابراین انواع میوه ها و سبزیجات را مصرف کنید.

خواب 8 ساعته در شبانه روز

رشد تمامی بافت های بدن به هنگام خواب افزایش می یابد. اگر در دوران بلوغ هستید بهتر است که کمتر از 8 ساعت در شبانه روز نخوابید این امر میزان هورمون های رشد را افزایش می دهد. البته خواب کافی نیز یکی از عوامل موثر بر افزایش قد بعد از بلوغ می باشد.

داشتن برنامه ورزشی منظم

انجام حرکات کششی برای افزایش قد بسیار مناسب هستند حتی وقتی که رشد قدی متوقف شده باشد. انجام ورزش هایی مثل یوگا و شنا نیز بر فرآیند رشد اثر مثبت می گذارند.

جاذبه زمین بر روی بدن انسان اثر می گذارد و به مرور زمان بدن را خمیده می کند. بنابراین انجام تمرینات کششی به هنگام صبح، بعد از بیدار شدن از خواب، یکی از موارد افزایش قد بعد از بلوغ می باشد. در صبحگاه بدن انسان در بلندترین حالت خود قرار دارد. بنابراین در ابتدای روز شروع تمرینات کششی به بلندتر شدن قد کمک شایانی می کنند.

رشد قد بعد از اتمام بلوغ با حرکات کششی

عوامل بازدارنده هورمون های رشد

کشیدن سیگار و مصرف مشروبات الکلی اثر منفی بر رشد می گذارند. کافئین باعث ایجاد اختلال در خواب می شود و همان طور که پیشتر اشاره کردیم، عدم خواب کافی نیز یکی از عوامل نرسیدن به بیشینه قد می باشد.

تمرین برای داشتن اندامی مناسب

طرز نشستن، ایستادن و راه رفتن بر روی ستون فقرات و در نتیجه بلند شدن قد اثر می گذارد. بنابراین داشتن اندامی مناسب به رشد قدی کمک می کند. قوز نکردن یا در حالت راه رفتن و یا نشستن خمیده نبودن، سر بالا، پشت صاف و شانه ها رو به عقب به داشتن اندامی مناسب کمک می کنند که در نهایت منجر به رشد قدی می شود. حتی اگر افزایش قد بعد از بلوغ متوقف شده باشد اما حفظ چنین حالتی موجب می شود تا قد بلند به نظر برسید.

رشد قد بعد از پایان بلوغ با صحیح ایستادن

ماساژ دادن

بعد از به پایان رسیدن دوران بلوغ، هورمون های رشد نیز متوقف می شوند. اما ماساژ به افزایش قد بعد از بلوغ کمک می کند. ماساژ صحیح و مناسب علاوه بر اینکه به بلند شدن قد کمک می کند، موجب شادابی هم می شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *