دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

نکات و دانستنی های هفته دوازدهم بارداری , تقویم بارداری هفته به هفته

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۸ شهریور ۱۳۹۴
  • ۰

در هفته دوازدهم بارداری، برخی علائم و مشکلات مادر باردار رفع و برخی علائم ایجاد می شوند. در این هفته مادر احساس درد در ناحیه بالای شکم می کند. جنین به سرعت در حال رشد است و واکنش های زیادی از خود نشان می دهد.

هفته ۱۲ بارداری فرا می رسد و در واقع هفته پایانی سه ماهه اول بارداری است و کودک فراتر از هفته های قبل تشخیص داده می شود. در این هفته هنوز هم مادر حرکات جنین را احساس نمی کند. توصیه می شود در سه ماهه اول بارداری مادران بیشتر استراحت کرده چرا که خطر سقط جنین در این دوران بیشتر از ماه های آتی است.

تغییرات جنین در هفته دوازدهم بارداری

هفته دوازدهم بارداری

در هفته دوازدهم از تقویم بارداری , انگشتان دست کودک به زودی شروع به باز و بسته شدن می کنند و انگشتانش را حلقه خواهد کرد. عضلات چشم کودک تا جایی رشد کرده اند که حالا او می تواند اخم کند و عضلات صورت خود را تغییر دهد. اکنون او قادر است لب هایش را نیز به یکدیگر بفشارد و شروع به مکیدن کند.

تشکیل دست ها در بارداریتقویم بارداری و هفته دوازده

در صورتی که مادر این هفته ضربه ایی به شکم خود وارد کند، کودک درون آن، حتما واکنش نشان خواهد داد ولی مادر باردار نمی تواند آن را احساس کند.

روده های کودک که به سرعت رشد کرده اند و تا حدی وارد ناف او نیز شده اند، به سمت حفره های شکمی به صورت بازگشتی شروع به حرکت می کنند. کلیه های کودک حالا ادرار را می تواند در مثانه اش جمع آوری کند. مهمترین و چشمگیرترین نمو جنین در هفته دوازدهم بارداری، رفلکس است.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بارداری هفته به هفته

سلول های عصبی کودک همچنان در حال افزایش می باشند و ارتباطات عصبی درون مغز در این هفته شکل می گیرد. صورت کودک دیگر شبیه صورت انسان کامل شده است و چشم ها و گوش های او در حال چرخش به سمت مکان اصلی خود هستند.

هفته دوازدهم بارداری

اندازه کودک در هفته دوازدهم حدود ۵ سانتی متر است و وزنی حدود ۱۵ گرم دارد و می توان گفت کودک در این هفته شبیه یک لیموترش رسیده است.

هفته دوازدهم بارداری

تغییرات بدن مادر در هفته ۱۲ بارداری

رحم مادر باردار در قسمت استخوان های لگن در حال بزرگ شدن است. پزشک متخصص در این هفته قادر است بخش بالایی رحم مادر را در قسمت پایین شکم احساس کند. اندازه دور کمر همچنان در حال بزرگ شدن می باشد و اضافه وزن مادر محسوس است و کم کم مادر باردار باید لباس های بارداری تهیه کند. تا پایان بارداری مادر باید حداقل ۱۲ کیلو اضافه وزن را تحمل کند.

در هفته دوازدهم بارداری اغلب مادران از درد در ناحیه بالای شکم, زیر استخوان جناق شکایت دارند که ناشی از ورود اسید معده به مری می باشد که به این دلیل رخ می دهد که اولا حرکات روده در طول ۳ ماهه اول بارداری کاهش یافته و دوما فشار رحم بر معده در حال افزایش می باشد.

بنابراین به مادران باردار توصیه می شود مقدار وعده غذایی را کم ولی تعداد آن را افزایش دهند و از خوردن غذاهای تند و ادویه دار و سرخ شده که این مشکل را تشدید می کند پرهیز کنند. همچنین سعی شود از غذاهای حاوی فیبر بیشتر نظیر نان های سبوس دار، جو و برنج قهوه ایی استفاده شود.

از آنجا که فشار رحم بر مثانه رفته رفته کم می شود، تکرر ادرار که در ماه های قبل بارداری رخ می داد، در این هفته رفع خواهد شد. از ابتدای بارداری توصیه می شود که مادران مقداری زیادی آب، (حداقل ۱۰ لیوان در روز) بنوشند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *