دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

درمان بی خوابی شبانه با روش های طبیعی

  • افسانه شمشیری
  • ۶ اسفند ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب به درمان بی خوابی شبانه با استفاده از روش های طبیعی و خانگی خواهیم پرداخت. همچنین با بهترین مواد غذایی که موجب افزایش کیفیت خواب، کاهش استرس و رفع افسردگی می گردند نیز آشنا خواهید شد. پس با ادامه مطلب همراه ما باشید.

بی خوابی های شبانه موجب مختل شدن عملکرد مغز، افسردگی، اضطراب، کم شدن حافظه، هوشیاری و تمرکز می شوند. بهترین راه برای درمان بی خوابی شبانه, مصرف دمنوش ها و استفاده از روغن های گیاهی می باشد.

درمان بی خوابی شبانه با روش های خانگی

امروزه در جوامع بشری بی خوابی فراگیر شده و افراد زیادی نیز گرفتار این مشکل شده اند. عوامل محیطی و اضطراب باعث بروز چنین مشکلی می شوند. برای رفع این مشکل به جای مصرف داروهای شیمیایی، از داروهای گیاهی و طبیعی استفاده کنید و از خواب شبانه خود لذت ببرید. در ادامه به درمان بی خوابی با استفاده از روش های خانگی و طبیعی می پردازیم.

 راه های سنتی درمان بی خوابی شبانه

گل گاوزبان

به دلیل آرام بخش بودن گیاه گل گاوزبان، در طب سنتی برای رفع  بی خوابی شبانه تجویز می شود. این گیاه برای افراد صفراوی مزاج بسیار مفید است. البته کسانی که فشارخون بالایی دارند نباید از این گیاه استفاده کنند زیرا گل گاوزبان موجب بالا رفتن فشار خون می شود. این گیاه طبیعتی گرم دارد بنابراین بهتر است افراد گرم مزاج آن را با لیمو عمانی مصرف نمایند.

مصرف نارنگی

میوه نارنگی حاوی فسفر، منیزیم، قند، کلسیم، پروتئین و چربی می باشد. تقویت سیستم عصبی و دستگاه گوارش از خواص نارنگی می باشد. شب ها قبل از خواب چند عدد نارنگی بخورید تا خواب راحتی داشته باشید.

نارنگی رفع کننده بی خوابی شبانه

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

مواد غذایی مرطوب

مصرف چنین مواد غذایی، موجب تامین آب بدن شده و این امر نیز به کیفیت خواب می افزاید. مواد غذایی مثل جو، کاهو و بادام خام میزان رطوبت و آب مورد نیاز بدن را تامین و در نتیجه منجر به رفع بی خوابی شبانه می شوند. اگر عادت کرده اید که تا دیروقت بیدار مانده و دیر بخوابید، می توانید برای تنظیم شدن ریتم خواب خود، سالاد کاهو بدون سس را ۱ ساعت قبل از خواب میل کنید.

برگ درخت گلابی

برگ درخت گلابی دارویی شفابخش برای جلوگیری از بی خوابی شبانه می باشد. برای تهیه دمنوش آن بایستی ۱۰۰ گرم از برگ خشک شده درخت گلابی را به ۱ لیتر آب جوش اضافه کرده و بگذارید تا برای ۲۰ دقیقه دم بکشد.

درمان خانگی و طبیعی بی خوابی شبانه

استفاده از روغن های گیاهی معطر

روغن های معطر مثل روغن دانه شوید خواب آور و آرام بخش هستند. ویتامین ها و مواد موجود در این روغن ها موجب تحریک در ترشح هورمون ها و آنزیم های خواب آور در بدن می شوند. برای استفاده از چنین روغن هایی کافی است در دستگاه بخور چند قطره از این نوع روغن ها بریزید و یا قبل از خواب در اتاق اسپری کنید.

شیر و عسل

نوشیدن این معجون قبل از خواب شبانه، موجب رفع اختلالات و مشکلات خواب می شود. در یک لیوان شیر ولرم یک قاشق غذاخوری عسل ریخته و شب نیم ساعت قبل از خواب آن را میل کنید. این معجون برای خوابیدن در دوران بارداری بسیار مفید است و باعث آرامش در خواب شبانه بانوان می شود.

درمان کردن استرس و بی خوابی شبانه

نوشیدن آب و دمنوش های خواب آور

همان طور که گفتیم نوشیدن مایعات و آب در طی روز و قبل از ساعات پایانی شب، رطوبت مورد نیار بدن را تامین و درنتیجه خواب خوب و راحتی را در پی دارد. نوشیدن دمنوش هایی مثل رازیانه، سنبل الطیب، اسطوخودوس، بابونه، بهار نارنج و به لیمو نیز برای درمان بی خوابی شبانه بسیار موثر هستند.

همچنین می توانید با این دمنوش ها پیش از خواب، حمام کنید. بهترین حمام گیاهی استفاده از گیاهان بابونه و سنبل الطیب می باشد زیرا بسیار خواب آور می باشند. جوشانده مقدار مساوی از هر دو گیاه را در وان حمام ریخته و نیم ساعت قبل از خواب در آن دراز بکشید.

زعفران

محققین پی برده اند که ترکیبات موجود در زعفران برای رفع بی خوابی شبانه ناشی از تحریکات مغزی، بسیار مثمر ثمر است. مصرف زعفران هضم غذا را راحت تر می کند. این ادویه جادویی موجب بی حسی اعصاب ریه شده و مسکنی برای سرفه های مزمن می باشد. ضد افسردگی و ایجاد شادی و نشاط نیز از دیگر خواص زعفران می باشد.

رفع بی خوابی با ماساژ

استفاده از ماساژ درمانی نیم ساعت قبل از خواب، در بهبود خواب تاثیر زیادی دارد. بایستی این ماساژ با روغن بنفشه و یا روغن زیتون به صورت دورانی و با فشار کم بر روی ستون فقرات و عضلات اطراف آن انجام گیرد.

علت بی خوابی شبانه و درمان آن

عرق بیدمشک

در طب سنتی نوشیدن عرق بیدمشک به صورت خنک، موجب  کاهش بی خوابی های شبانه و افزایش کیفیت خواب می شود.

دانه های کنجد

دانه کنجد منبع غنی از کلسیم، کربوهیدرات ها و ویتامین های و همه ویتامین های گروه B می باشد، حال برای رفع بی خوابی می توانید یک قاشق چای خوری دانه کنجد را قبل از رفتن به رختخواب بخورید، همچنین روغن آن نیز برای درمان بی خوابی مفید است.

کدو تنبل

یکی دیگر از درمانهای گیاهی موثر برای رفع بی خوابی مصرف کدو تنبل می باشد، برای این منظور لازم است، آب کدو تنبل را بگیرید و به همان نسبت مقداری روغن کنجد به آن اضافه کنید و سپس ترکیب حاصل را قبل از رفتن به رختخواب بر روی پوست سر بمالید و ماساژ دهید، به طور کلی باید کدو تنبل را در برنامه غذایی خود قرار دهید.

رفع بی خوابی شبانه

چای سبز

چای سبز غنی از اسید آمینه و تینین است که تاثیر زیادی در مقابله با استرس و اضطراب دارد، از این رو می توانید یک تا دو ساعت قبل از خواب چای سبز بنوشید.

موز

ملاتونین، تریپتوفان، منیزیم و سروتونین موجود در میوه موز به دلیل خاصیتی که دارند موجب شل کنندگی بدن می شوند و کربوهیدرات زیاد موجود در موز نیز موجب خواب آلودگی خواهد شد، بنابراین بهتر است قبل از خوابیدن موز بخورید.

همچنین می توانید مخلوطی از موز له شده و دانه های زیره سبز بو داده را درست کرده و بعد از خوردن شام مصرف کنید.

تهیه اسموتی موز و خوردن آن یک ساعت قبل از خواب نیز می تواند برای رفع بی خوابی مفید باشد، ضمن اینکه میتوانید موز را به همراه نان و کره بادام زمینی نیز امتحان کنید.

درمان بی خوابی

زنیان

مصرف زنیان نیز برای رفع بی خوابی توصیه شده است، به این صورت که یک قاشق چای خوری تخم زنیان را در داخل ۳۷۵ میلی لیتر آب جوش بریزید و ترکیب حاصل را به مدت ۱۵ دقیقه بجوشانید، سپس آن را از صافی عبور داده و بعد از افزودن شیر و عسل، قبل از خواب آن را بنوشید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *