دسته ها
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳

روش های درمان سلولیت را بهتر بشناسید

  • افسانه شمشیری
  • ۸ آذر ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب به علل، علایم و راه های درمان سلولیت می پردازیم. سلولیت در واقع چربی های موضعی فشرده شده و مقاومی در زیر پوست بدن هستند که علاوه بر داشتن رژیم غذایی سالم و فعالیت بدنی کافی، بایستی از طریق راه های دیگری هم به درمان آن ها پرداخت. در ادامه با موثرترین روش درمانی آشنا خواهید شد.

وقتی در ناحیه ای از بدن چربی در زیر پوست جمع شود به این عارضه پوستی، سلولیت یا چاقی موضعی گفته می شود. این توده های چربی معمولا به صورت فرورفتگی هایی در نواحی خاصی از بدن مثل بین استخوان ران و زانو، بین کفل و ران، پشت ران و روی باسن پدیدار می شوند. در ادامه همراه ما باشید تا با انواع روش های درمان سلولیت آشنا شوید.

علل بروز سلولیت

وقتی سوخت و ساز بدن مختل شود و یا به هنگام افزایش وزن و فشرده شدن پوست، چربی از حالت طبیعی خود خارج و فشرده می شود، بدین ترتیب سلولیت ظاهر می شود. بروز این عارضه در خانم ها بیشتر از مردان است. زیرا چربی بدن خانم ها بیشتر در اندام های تحتانی جمع می شود و امکان بروز سلولیت در این اندام ها نیز بیشتر است. عوامل دیگری مثل ورزش نکردن، ضعیف بودن قابلیت ارتجاعی پوست در شکل پیری سلولیت نقش به سزایی دارند. این عارضه خطری برای شخص ندارد اما ظاهر نازیبایی برای پوست وی ایجاد می کند. اما برای رفع سلولیت راه های مختلفی وجود دارد.

علایم و علل بروز سلولیت مهم ترین علل ایجاد سلولیت عبارتند از جنسیت، افزایش وزن و چاقی، رژیم غذایی پرچرب و کم فیبر، ژنتیکی و ارثی، فعالیت فیزیکی کم، استرس، مصرف داروهای ضد بارداری، کاهش الاستیسیته پوست با افزایش یافتن سن، تغییرات هورمونی در دوران هایی مثل بلوغ، بارداری، شیردهی و یائسگی است. به طور کلی داشتن سبک زندگی ناسالم منجر به ایجاد و افزایش انواع سموم در بدن شخص می شود که این مورد نیز یکی از علل شروع سلولیت است.

علایم سلولیت

همان طور که گفتیم به تجمع چربی در زیر پوست که به شکل فرورفتگی ها و ناهمواری هایی روی پوست بدن ظاهر می شوند، سلولیت گفته می شود. در موارد خفیف سلولیت اگر پوست را جمع کنید شاهد ناهمواری هایی خواهید بود ولی در موارد شدیدتر ظاهر پوست چروکیده و دارای برآمدگی و فرورفتگی هایی است. ممکن است زیر شکم، سینه ها و بالای بازوها هم درگیر سلولیت شوند.

روش های درمان سلولیت

هر چند که سلولیت پدیده ای طبیعی است اما به خاطر ایجاد ناهنجاری در زیبایی پوست بدن نیاز به درمان دارد. بسته به نوع سلولیت روش درمانی آن هم فرق می کند. تجمع سلول های چربی، گردش خون لمفاتیک و نامناسب که منجر به احتبای آب می شود و تغییر یافتن فیبر کلاژن که منجر به ایجاد سه نوع سلولیت می شوند. با مراجعه به پزشک متخصص و تشخیص نوع سلولیت می توان درمان را آغاز کرد.

ابتدا با داشتن فعالیت بدنی مناسب و رژیم غذایی سالم، می توان از انواع دستگاه ها با تکنولوژی های پیشرفته در مراکز معتبر و مجاز جهت رفع سلولیت استفاده کرد. استفاده از انواع محصولات موضعی نیز فقط تا حدودی این عارضه را کاهش می دهند اما برای درمان قطعی مناسب نیستند.

  •  آرون گروپس

مکانیزم دستگاه ها بدین شکل است که ناحیه سلولیت را با قدرت و به صورت منظم ماساژ می دهند این امر منجر به تغییراتی در ظاهر و سایز سلولیت می شود. در ادامه به درمان های مفید برای حل عارضه سلولیت می پردازیم.

کاهش وزن

افراد مبتلا به سلولیت فکر می کنند که فقط چاقی موضعی دارند اما در واقع این افراد دارای اضافه وزن و چاقی کل بدن هستند. بهترین درمان طبیعی سلولیت برای افراد چاق و یا افراد مبتلا به چاقی موضعی، کاهش وزن از طریق داشتن فعالیت بدنی و رژیم غذایی صحیح و سالم است.

انجام تمرینات ورزشی کششی سبک در ماهیچه های کفل و ران باعث اصلاح شکل سلول های چربی و در نتیجه ظاهر پوست می شود. بنابراین برای محو شدن برجستگی های سلولیت همزمان ورزش کنید و رژیم غذایی مناسب جهت کاهش وزن داشته باشید.

لیزر کردن

یکی از راه های رفع سلولیت استفاده از فرکانس های رادیویی و لیزر است. این نوع سیستم ها بعد از گذشت دوره های درمانی موجب بهبود معضل سلولیت شده و بهبودی تا شش ماه نیز دوام دارد. البته این روش ها استاندارد جهانی نداشته و فقط در بعضی از مناطق و کشورها مورد استفاده قرار می گیرند.

روش های درمان سلولیت

ماساژ همراه با مکش

ماساژ قدرتی همراه با مکش باعث افزایش یافتن جریان خون می شود. بدین ترتیب خون می تواند به توده های چربی نفوذ کرده و منجر به از بین رفتن سموم و کاهش یافتن حجم کپسول های چربی شود. به این روش LPG و یا اندرمولوژی گفته می شود که یکی از تکنیک های ماساژ درمانی است. وسیله های این روش درمانی دستی هستند به طوری که پوست را بین دو غلطک قرار می دهند. بعد از اتمام دوره درمان شاهد تغییراتی در ظاهر سلولیت خواهید بود.

این روش جدید در رفع سلولیت مورد تایید سازمان های جهانی است و استاندارد های لازمه را هم دارد. اندرمولوژی در کنار تصحیح رژیم غذایی و افزایش فعالیت های فیزیکی و بدنی، بسیار مثمر ثمر است.

مزوتراپی

در این روش ترکیبی از هورمون، آمینوفیلین، آنزیم،ویتامین، عصاره‌های گیاهی و مینرال به زیر پوست تزریق می شوند. این روش رفع سلولیت عوارض بسیاری مثل جوش، عفونت و ایجاد ناهمواری بر روی پوست دارد.

لیپوساکشن

بعضی از افراد برای رفع سلولیت از روش لیپوساکشن استفاده می کنند. در این روش پزشک متخصص لوله ای باریک و نازک را با برش کوچکی به زیر پوست شخص وارد می کند و بعد چربی های اضافه را خارج می کند. این روش درمانی برای متناسب کردن اندام موثر است اما نه تنها سلولیت را برطرف نمی کند بلکه ظاهر آن را هم بدتر می کند.

درمان چربی موضعی و سلولیت

استفاده از کرم های ضد سلولیت

انواع عصاره های گیاهان، ویتامین ها، آنتی اکسیدان ها و مینرال ها از ترکیبات این نوع کرم ها برای رفع سلولیت هستند. اما استفاده از این کرم ها موجب درمان قطعی سلولیت نشده و همچنین ممکن است باعث بروز واکنش های پوستی هم شوند.

اندرمولوژی

بهترین و موثرترین روش برای رفع چربی موضعی و سلولیت، اندرمولوژی می باشد. این روش کاملا بی ضرر و طبیعی بوده و نتایج آن نیز عالی و ماندگار هستند. در عارضه سلولیت، سلول ها، چربی ها را نگه داشته و آن را نسبت به رژیم و ورزش مقاوم کرده، در نتیجه چربی ها نمی سوزند. در این روش برای رفع سلولیت از مکش در سیستم رولینگ استفاده می شود. در اندرمولوژی سلول های چربی تحریک شده در نتیجه متابولیسم آن ها نیز مجددا فعال می شود. بدین ترتیب چربی ها فشرده، می شکنند و با انجام فعالیت بدنی از بین می روند. این امر به میزان قابل توجهی به رفع سلولیت و بهبود ناهمواری های پوست کمک می کند.

بهترین روش درمانی سلولیت

حدود ۲۰ سال است که از سیستم LPG در روش پیشرفته اندرمولوژی استفاده می شود. این دستگاه با هر نوع بافتی تنظیم می شود و با مکانیسم های لیپوماساژ و لیفت ماساژ برای قسمت های مختلف بدن، نتایج درمانی فوق العاده ای به بار می آورد.

روش های رفع سلولیت با راهکارهای طبیعی

روش های طبیعی و خانگی زیادی جهت برطرف کردن سلولیت وجود دارند که در ادامه مطلب شما عزیزان را با چند راهکار مفید و موثر آشنا خواهیم کرد.

فلفل کایین :

استفاده از فلفل کایین به منظور رفع سلولیت گزینه بسیار مناسبی است و سبب از بین رفتن سموم از بدن و کاهش ظاهر سلولیت در ران می شود فقط کافی است، به یک لیوان آب گرم یک قاشق چای خوری زنجبیل خرد شده، دو قاشق چای خوری فلفل کایین و آب تازه یک عدد لیمو بیفزایید سپس ترکیب به دست آمده را روزی یک تا دو بار به مدت یک تا دو ماه استفاده کنید.

روش های خانگی جهت رفع سلولیت

روغن نارنگی :

به منظور رفع سلولیت می توانید از روغن نارنگی کمک بگیرید، پنج قطره از این روغن را با یک قاشق غذا خوری روغن زیتون مخلوط کنید، سپس مخلوط حاصل را بر روی منطقه مورد نظر بمالید و آن را به مدت ده تا پانزده دقیقه ماساژ دهید.

نکته : حداقل یک ساعت بعد از استفاده از این روغن از قرار گرفتن در معرض نور خورشید پرهیز نمایید.

سرکه سیب :

از دیگر راهکار های بسیار مفید و موثر جهت رفع سلولیت استفاده از سرکه سیب است زیرا، دارای منیزیم، پتاسیم، کلسیم و مواد معدنی است علاوه بر اینکه سرکه سیب سبب کاهش وزن نیز خواهد شد، می توانید یک قسمت سرکه سیب را با دو قسمت آب مخلوط کرده سپس در صورت تمایل به آن کمی عسل بیفزایید و بر روی منطقه آسیب دیده بمالید و اجازه دهید به مدت نیم ساعت بماند و در نهایت با آب گرم آن را بشویید، به منظور رسیدن به نتیجه دلخواه روزی دو بار از این روش استفاده کنید.

رفع سلولیت با روش های طبیعی

پودر قهوه :

می توانید به منظور پاک کردن سلول های مرده و تولید دوباره سلول های سالم از پودر قهوه کمک بگیرید، سه قاشق غذا خوری شکر، یک چهارم فنجان قهوه و دو قاشق غذا خوری روغن نارگیل را با هم ترکیب کرده سپس خمیر به دست آمده را و بر روی پوست آسیب دیده بمالید و در نهایت با آب گرم بشویید، از این روش هفته ای دو تا سه بار استفاده نمایید.

نکته : می توانید اضافی آن را داخل ظرف شیشه ای نگه داری نمایید.

بهبود سلولیت با رژیم غذایی

به طور کلی برای رفع سلولیت بایستی از سه روش ورزش کردن، رژیم غذایی مناسب و ماساژ دادن استفاده کرد. رژیم غذایی کم کالری موجب دریافت کالری کمتری شده و از تجمع چربی ها و در نتیجه سلولیت پیشگیری و به رفع آن هم کمک بسیاری می کند. رژیم غذایی مناسب و سالم موجب کاهش یافتن حجم چربی در نواحی که تراکم چربی بیشتری دارد، و همچنین کاهش وزن می شود.

رژیم غذایی مناسب برای رفع سلولیت

رژیم غذایی مناسب با بهبود عملکرد جریان خون و جریان لنف در بدن و افزایش متابولیسم بدن، موجب کاهش سلولیت می شود. برای سلامت کلی بدن و رفع سلولیت، نوشیدن آب فراوان، داشتن تغذیه مناسب و عدم مصرف مواد غذایی ناسالم مثل انواع فست فود، لبنیات پرچرب، گوشت قرمز، مواد غذایی شیرین، روغنی، تصفیه شده و حاوی مواد نگهدارنده، موجب پاک شدن سموم از بدن می شوند. مصرف دخانیات و نوشیدنی های الکلی نیز موجب کند شدن متابولیسم بدن و تشدید سلولیت می شوند.

مصرف انواع سبزیجات و میوه جات مخصوصا گوجه فرنگی، کلم بروکلی، اسفناج، انواع توت، رازیانه، پرتغال، هویج، گشنیز، فلفل سیاه، روغن زیتون، روغن ماهی، گردو، بذر کتان حاوی آنتی اکسیدان و مواد مغذی هستند که به کاهش وزن، رفع سموم، چربی ها و کاهش سلولیت در بدن کمک می کنند.

منبع : آرگا

مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *