دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

زمان دندان درآوردن کودک و نشانه های آن

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۱۲ مرداد ۱۳۹۴
  • ۰

دندان درآوردن کودک یکی از زیباترین لحظاتی است که والدین با دیدن آن، شاد می شوند. اما به علت اینکه در این دوران کودک دچار تغییراتی می شود و این تغییرات ممکن است همراه با درد باشد، نیاز به دانستنی های زیادی است. در این پست آموزش هایی برای مراقب های بیشتر پیشنهاد شده است.

دندان در آوردن کودک و نوزادان با نشانه های مختلفی همراه است به همین دلیل والدین باید آگاهی کامل و جامعی از زمان دندان در آوردن کودک و نوزاد داشته باشند و نشانه های آن را بدانند تا در دوره دندان در آوردن کودک اقدامات لازم را انجام دهند.

شروع زمان دندان درآوردن کودک

دندان درآوردن کودک اکثریت نوزادان، اولین دندان های خود را بین ۴ تا ۷ ماهگی در می آورند. اخرین دندان نیز معمولا در سومین سال از تولد نوزاد در می آید. تا سن ۳ سالگی کودکان باید مجموع ۲۰ دندان در آورند که این دندان ها تا حدود ۶سالگی که دندان های دائمی در می آید نباید بیفتد. البته زمان دندان در آوردن در کودک و نوزادان متفاوت است.

علائم و نشانه هایی که در زمان دندان درآوردن کودک قابل مشاهده است

نوزاد و کودکبرخی از متخصصان در مورد اینکه آیا دندان در آوردن کودک با علائمی مانند: تب و اسهال و نق نق کردن کودک، همراه است یا اینکه این علائم مربوط به بیماری دیگری است که با دندان در آوردن کودک مصادف می شود، اختلاف نظر دارند. یکی از دلایل احتمالی برای این اختلاف عقیده این است که کودکی که در حال دندان در آوردن می باشد، برای تسکین لثه هایش اغلب چیزهایی در دهان خود می برد که به دلیل آلودگی های احتمالی آن ها، ویروس ها و میکروب های مختلفی وارد بدن او می شود.

برخی از کودکان زمان دندان در آوردن با هیچ مشکلی مواجه نمی شوند. اما تعداد زیادی از والدین نیز هستند که نشانه های مختلفی را در کودک شان در هنگام دندان در آوردن مشاهده می کنند. علائم و نشانه هایی که به احتمال زیاد مربوط به دندان در آوردن می باشد، عبارت اند از:

– بد خلقی و نق نق کردن

– سرازیر شدن آب دهان

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

– تورم و حساسیت لثه

– رفتار جویدن

– خودداری از غذا خوردن

– مشکلات خواب

در حالی که بسیاری از والدین بیان می کنند که نوزاد آن ها قبل از دندان در آوردن با علائم دیگری مثل اجابت مزاج شل، تب و آبریزش بینی نیز همراه هستند اما اکثر متخصصان این علائم را برای دندان در آوردن درست نمی دانند. آکادمی متخصصان اطفال آمریکا می گوید تب و اسهال علائم طبیعی دندان در آوردن نیست. ویلیام سیرز، متخصص اطفال و نویسنده کتاب کودک، مخالف این عقیده است. سیزر معتقد است دندان در آوردن در کودک با اسهال خفیفی همراه است چرا که بزاق بیش از حد کودک باعث می شود که در روده اش تمام شود و این باعث می شود که دچار اسهال شود. همیچنین او معتقد است التهاب در لثه ها می تواند سبب تب خفیفی شود. اگر کودک شما دارای درجه حرارت مفعدی ۱۰۱ درجه فارنهایت یا بیشتر است و همچنین دارای علائم دیگری مانند: بی حالی، بی اشتهایی، استفراغ و اسهال است حتما باید به متخصص اطفال مراجعه کنید.

اقدامات لازم در زمان دندان در آوردن کودک

  • دادن چیزی به کودک برای جویدن آن، مانند یه حلقه پلاستیکی دندانه دار یا چیزی سرد که در یخچال بوده است. مالیدن انگشت تمیز به آرامی و پایدار بر روی لثه ایی که موجب درد کودک شده، باعث می شود درد به طور موقت کاهش یابد.کودک و نوزاد
  • اگر کودک می تواند به راحتی جامدات بخورد، برخی مواد غذایی مانند سیب یا ماست سرد در کاهش درد دندان موثر است. اما باید مراقب خفگی کودک باشید.
  • اگر روش های بیان شده درد کودک را کم نکرد، برخی پزشکان داروی مسکن مانند استامینوفن را تجویز می کنند. قبل از دادن داروی مسکن حتما مقدار دوزی که برای کودک شما مناسب است را از دکتر سوال کنید.

 دندان درآوردن

 با توجه به اینکه طول بازده زمان دندان درآوردن در کودک و نوزادان مختلف متفاوت است، می توان با آموزش های بیان شده در طول این دوران، از نوزاد و کودک بهتر مراقبت کرد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *