دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

آنچه باید درباره دل درد در بارداری بدانید

  • افسانه شمشیری
  • ۷ آبان ۱۳۹۹
  • ۰

در این مطلب با مهم ترین علایم و علل دل درد در بارداری خواهیم پرداخت. در ادامه مطلب همراه ما باشید تا با این علایم آشنا شوید زیرا در صورت عدم درمان به موقع خطرات بسیاری سلامتی مادر باردار و جنین را به خطر می اندازند.

داشتن درد در ناحیه کمر و یا شکم در دوران حاملگی طبیعی است ولی در بعضی مواقع ممکن است نشان دهنده عارضه ای باشد که برای سلامتی جنین و مادر خطراتی ایجاد کند. در ادامه با علل دل درد در بارداری آشنا خواهید شد.

علل دل درد در بارداری

درد در ناحیه شکم و معده درد در بارداری عارضه ای شایع برای خانم های باردار است که در بعضی مواقع به سراغشان می آید. اغلب این نوع دردها طبیعی بوده و مشکلی ایجاد نمی کنند. اما اگر دردها پایدار و شدید بودند نباید آن ها را نادیده گرفت زیرا ممکن است نشان از بروز عارضه ای باشد.

دل درد و سقط جنبن در بارداری

در ادامه به شایع ترین علل دل درد در دوران حاملگی و ناراحتی های مربوط به آن می پردازیم. در صورت بروز درد در ناحیه شکم و تشدید آن با گذشت زمان و یا علاوه بر درد علایمی مثل خونریزی، تب، لکه بینی، خارج شدن ترشحاتی از واژن، احساس خستگی، اختلال در ادرار کردن، داشتن حالت تهوع و یا استفراغ را داشتید هر چه سریع تر به پزشک مراجعه کنید. علل ایجاد کننده درد در ناحیه شکم عبارتند از:

بارداری خارج از رحم

یکی از نشانه ها و علائم حاملگی خارج از رحم، دل درد در دوران حاملگی می باشد. اغلب تخمک در یکی از دو لوله فالوپین بارور می شود. بدین ترتیب در اوایل بارداری علایمی مثل خستگی، کوفتگی و سایر علایم بارداری طبیعی مشاهده می شوند. در صورت عدم درمان این اختلال، سلامت خانم باردار به خطر می افتد. اگر علایمی مانند درد لگن در بارداری، شکم درد، پیدایش لکه های خون به رنگ قهوه ای یا قرمز و افزایش یافتن میزان درد در حین فعالیت های فیزیکی را مشاهده کردید سریعا به پزشک مراجعه کنید.

دل درد و عفونت ادراری در بارداری

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

سقط شدن جنین

به از دست دادن جنین در بیست هفته ابتدای بارداری، سقط جنین گفته می شود. از نشانه ها و علایم دل درد در بارداری سقط جنین می باشد. در این وضعیت نشانه هایی مثل لکه بینی و یا خونریزی واژن به صورت خفیف یا شدید و مستمر بروز می کند. از دیگر نشانه ها بروز درد در شکم به صورت شدید یا ملایم برای مدت چند ساعت تا چند روز می باشد. در صورت بروز چنین علایمی حتما نزد پزشک بروید.

زایمان زودرس

اگر درد زایمان زودتر از موعد شروع شود اصطلاحا به آن زایمان زودرس گفته می شود که این مورد نیز از عوامل دل درد در دوران بارداری و نیز کمردرد در بارداری می باشد. در چنین مواردی نوزاد نارس متولد می شود. در صورتی که احساس کردید انقباضات و درد شدیدی در ناحیه شکم دارید، احتمال متولد شدن نوزاد بالا می رود. اگر علایم زیر را در سه ماهه دوم و یا سوم دوران بارداری مشاهده کردید بلافاصله نزد پزشک بروید.

دل درد و زایمان زودرس در بارداری

  • افزایش یافتن میزان ترشحات از واژن و یا تغییر یافتن نوع و یا رنگ ترشحات
  • لکه بینی و یا خونریزی واژن
  • داشتن درد در ناحیه شکم و بروز انقباضات شکمی ( ۵ انقباض و یا بیشتر) و افزایش شدت آن ها در هر ساعت
  • خستگی، بی حالی و دردهایی شبیه به دوران قاعدگی
  • افزایش یافتن فشار و درد در ناحیه لگن و قسمت های پایین بدن

جدا شدن جفت

جدا شدن جفت از جنین نیز باعث دل درد در دوران حاملگی می شود. این حالت شرایط بسیار خطرناکی را برای جنین ایجاد می کند. در این وضعیت هنوز جنین متولد نشده است، جفت تا حدودی و یا به طور کامل از رحم مادر جدا می شود. علت این امر اغلب خونریزی های شدید واژنی است.

از علائم جدا شدن جفت این است که در این شرایط خانم باردار ابتدا خونریزی خفیفی دارد و بعد احساس درد در پشت و انقباضاتی که با گذر زمان از پایداری و شدت آن ها کاسته نمی شود. همچنین در چنین حالتی خانم باردار می تواند حس کند که حرکات جنینش کم شده است.

پره اکلامپسی

این عارضه منجر به تغییراتی در عروق خونی مثل گرفتگی آن ها شده و بخش هایی از بدن مثل کلیه، مغز، کبد و جفت را هم تحت تاثیر خود قرار می دهد. در صورت وجود داشتن پروتئین در ادرار در بیست هفته اول حاملگی و یا داشتن فشار خون بالا از عوامل بروز این عارضه هستند.

متورم شدن صورت، دست ها، پاها مخصوصا قوزک پا و پف آلود شدن دور چشم ها نیز از نشانه های پره اکلامپسی است. این عارضه نیز منجر به دل درد در دوران حاملگی می شود. درد های شدیدی در ناحیه شکم، سر، بروز اختلال در بینایی مثل تار شدن دید و داشتن حالت تهوع و استفراغ هم از نشانه های تشدید این عارضه هستند. در صورت بروز علایم پره اکلامپسی مراجعه به پزشک امری ضروری می باشد.

شایع ترین علل دل درد در بارداری

عفونی شدن مجاری ادرار

با حامله شدن احتمال بروز انواع عفونت های ادراری حتی عفونت های کلیوی افزایش پیدا می کنند. داشتن درد، سوزش به هنگام ادرار، درد در زیر شکم، عدم کنترل ادرار، نیاز مکرر به ادرار کردن حتی اگر مقدار آن در مثانه کم باشد، کدر و بد بو شدن ادرار از نشانه های عفونت مثانه هستند. در صورت داشتن هر یک از علایم گفته شده به پزشک مراجعه کنید زیرا این قبیل عفونت ها منجر به زایمان زودرس و عفونی شدن کلیه ها و دل درد در بارداری می شوند.

از علایم عفونت کلیه ها می توان به تب و لرز، تعریق، درد در نواحی شکم، پهلوها و کمر (زیر دنده ها در یک سمت و یا هر دو طرف)، داشتن حالت تهوع و استفراغ و مشاهده خون در ادرار، اشاره کرد.

رشد رحم

در زمان رشد رحم، روده جا به جا می شود در نتیجه احساس خارش در شکم و حالت تهوع خواهید داشت که به منظور رفع این مشکل مصرف وعده های غذایی بیشتر، ورزش منظم، استراحت و خالی کردن مثانه نقش مهمی ایفا می کند.

علل دل درد در دوران حاملگی

یبوست و گاز معده

یبوست و گاز معده از مشکلات شایع در دوران بارداری می باشد، پروژسترون هورمونی است که در دوران بارداری افزایش پیدا می کند و در نتیجه سبب کاهش عملکرد دستگاه گوارش می شود که به منظور مبارزه با این مشکل می توانید مقادیر زیادی آب بنوشید و غذاهای غنی از فیبر مصرف کنید و در صورتی که این مشکل برطرف نشد به پزشک مراجعه نمایید.

آپاندیسیت

با بزرگ تر شدن رحم، آپاندیس افزایش پیدا می کند و می تواند نزدیک کبد یا ناف باشد که تاخیر در تشخیص آن در زمان بارداری خطر مرگ را افزایش می دهد که درد در ربع تحتانی شکم و یا بالاتر و همچنین کمبود اشتها، تهوع و استفراغ از نشانه های آن می باشد.

بررسی علت های دل درد در بارداری

در چه مواقعی باید به پزشک مراجعه کرد؟

  • خونریزی یا درد شدید
  • درد شکم بدون خونریزی پیش از هفته دوازدهم
  • درد شدید شکم
  • اختلالات بصری
  • بیشتر از چهار بار انقباض در یک ساعت به مدت دو ساعت
  • تورم شدید دست، صورت و پاها
  • سردرد شدید
  • درد در زمان ادرار و یا مشاهده خون در ادرار

روش های تسکین درد شکم در دوران بارداری

  • ورزش کردن به صورت منظم
  • مصرف غذاهای کم و مکرر
  • نوشیدن مقادیر فراوانی آب
  • غذاهای سرشار از فیبر مانند : سبزیجات، سبوس و میوه ها
  • استراحت
  • خالی کردن مثانه

روش های تسکین شکم درد در دوران بارداری

امیدواریم مطالعه مطلب گفته شده برای شما دوستان مفید و سودمند بوده باشد و با علت های مختل درد شکم در طول مدت بارداری آشنا شده باشید، بدر پایان پیشنهاد می کنیم به منظور آشنایی بیشتر با دل درد می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *