دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

پایین آوردن سریع قند خون را با این روش امتحان کنید

  • مهلا بستگان
  • ۱۶ شهریور ۱۴۰۰
  • ۰

اشخاصی که از بیماری دیابت رنج می برند با استفاده از انسولین و دارو سعی در کنترل قند خون خود دارند . ما در نشریه اینترنتی آرگا پایین آوردن سریع قند خون را برای مواقعی که دارو و انسولین در دسترس نیست ارائه داده ایم تا با دانستن این موارد از وقوع خطر های احتمالی پیشگیری کنید .

قند خون یا گلوکز خون در طول روز تغییر می کند. برای فردی که به دیابت مبتلا نیست قند خون ناشتا زیر ۱۰۰ میلی گرم بر دسی لیتر است. این عدد پیش از غذا ۹۹_۷۰ و دو ساعت بعد از غذا کمتر از ۱۴۰ می باشد. و در افراد دیابتی پیش از صرف غذا این عدد ۱۳۰_۸۰ می باشد که تا یکی دو ساعت بعد از غذا به زیر ۱۸۰ می رسد. در مواقعی که در اشخاص دیابتی این عدد از رنج نرمال خود دور می شود شما می توانید برای پایین آوردن سریع قند خون راه کار های زیر را امتحان کنید و نتیجه بگیرید.

راهکارهای ساده برای پایین آوردن سریع قند خون

اشخاصی که دارای قند دیابتی هستند می بایست تحت نظر پزشک متخصص تحت درمان قرار بگیرند و با تجویز و مشورت وی از دارو و انسولین و همچنین رژیم غذایی مناسب برای کنترل قند خون خود بهره بگیرند تا دچار عوارض غیر قابل جبران این بیماری نشوند. اگر با رعایت همه ی این موارد در شرایطی قرار گرفتید که بعد از چک کردن قند خونتان متوجه ی طبیعی نبودن آن شدید و دسترسی به هیچ یک از این موارد برایتان مقدور نیست همراه ما روش های زیر را تجربه کنید.

پایین آوردن سریع قند خون

  1. ورزش سریع و با شدت: به مدت نیم ساعت با شدت و سریع ورزش کنید به طوری که ضربان قلب شما افزایش پیدا کند. این کار سبب می شود تا قند اضافی خونتان به انرژی تبدیل شود و قند خون شما به حالت نرمال بر گردد . بعد از نیم ساعت قند خونتان را چک کنید اگر هنوز هم بالا بود به ورزش کردن ادامه دهید تا نتیجه ی مطلوب حاصل شود.
  2. نوشیدن چند لیوان آب پشت سر هم: تا می توانید تند تند و متوالی آب بنوشید تا با ادرار کردن قند اضافی را از بدنتان دفع کنید. این روش در پایین آوردن سریع قند خون موثر است.
  3. استفاده از مواد غذایی که قند خون را ثابت نگه می دارد : برای ثبات قند خون بدنتان از مواد غذایی همچون سیر, پیاز, بادام زمینی, دانه ی شنبلیله, کرفس, گردو, کدو تنبل, زیتون, هویج, گزنه و یونجه و جو استفاده کنید.

پایین آوردن سریع قند خون

راهکار های خانگی دیگر برای کاهش قند خون

از مصرف مواد غذایی حاوی قند همچون سیب زمینی، جوانه گندم آرد شده، آرد سفید و هویج اجتناب کنید. سیب زمینی ورود قند به خون را سریعا افزایش داده و قند خون را بالا می برد.

تا جایی که می توانید از مصرف کربوهیدرات های ساده مثل قند و شکر، شیرینی، مربا، آرد سفید، ژله، آبنبات و غیره پرهیز کنید و به جای آنها کربوهیدرات های یپیچیده را در برنامه غذایی تان بگنجانید، البته منظور از جمله بالا، هرگز استفاده نکردن مواد قندی نیست، بلکه علت محدود کردن این مواد به دلیل ارزش تغذیه ای پایین آنها می باشد، بنابراین تا جایی که می توانید آنها را از رژیم غذایی تان حذف نمایید.

مصرف فیبر های محلول می توانند زمان جذب قند خون را بالا ببرند و در نتیجه از افزایش جذب ناگهانی و سریع قند خون بعد از مصرف وعده های غذایی جلوگیری می کنند.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

پایین آوردن فوری قند خون

به منظور کنترل قند خون بهتر است یک عدد سیب با پوست، حبوبات و سبزیجات غنی از فیبر استفاده کنید؛ برخی مواد غذایی سرشار از فیبر شامل توت فرنگی، گریپ فروت، سیب، لیمو، غلات سبوس دار و پرتقال می باشند.

از مصرف زیاد از حد چربی خودداری کنید، زیرا احتمال ابتلا به بیماری قند خون را افزایش می دهند و به ویژه مصرف چربی های اشباع می توانند اثر انسولین بر متابولیسم قند را کاهش دهند.

مصرف نان های سبوس دار را در رژیم غذایی خود قرار دهید. بهترین این نان ها؛ سنگک و جو می باشند.

تا جایی که می توانید از سرخ کردن مواد غذایی در روغن پرهیز کنید و به جای آن از روش های بخارپز کردن، کباب کردن و … بهره بگیرید.

پیاز و سیر دو ماده غذایی بسیار مفید و قدیمی برای کنترل دیابت می باشند که  تاثیر زیادی بر سوخت و ساز گلوکز در کبد دارند و با افزایش سطح انسولین، اثر انسولین بر کاهش قند خون را افزایش می دهند، حال می توانید آنها را به شکل خام یا پخته مصرف نمایید.

کاهش سریع قند خون

استرس از عوامل مهم در افزایش قند خون می باشد، زیرا در این هنگام هورمون کورتیزول و گلوکاگون در بدن ترشح می شود و منجر به بالا رفتن قند خون خواهد شد، حال با حفظ آرامش و استراحت کافی می توان تا حدود زیادی بر استرس غلبه کنید و در نتیجه سطح قند خون را کاهش دهید. کنترل وزن و داشتن خواب کافی نیز تاثیر زیادی در کاهش قند خون و کنترل این بیماری دارند.

این روش های ساده اما کاربردی در جهت پایین آوردن سریع قند خون بسیار موثر است و در نبود دارو و انسولین به شما در ثابت نگه داشتن قند خونتان کمک می کند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *