دسته ها
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲

خواص زعفران و آنچه باید در مورد فواید و مضرات مصرف زعفران بدانیم

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۷ شهریور ۱۳۹۴
  • ۰

زعفران دارای مواد ضد باکتریایی برای درمان آکنه است. علاوه بر این زعفران به منظور جوانسازی پوست بسیار موثر است. همچنین این گیاه به عنوان داروی پیشگیری بسیاری از بیماری ها از جمله سرطان ها شناخته شده است.

مدت زمان زیادی است که گیاهی به نام زعفران به عنوان یک ماده غذایی مفید شناخته شده است. یکی از خواص شناخته شده این گیاه، درمان ناراحتی های پوستی است. این گیاه یکی از گران ترین چاشنی ها است که به منظور تصفیه و پاکسازی خصوصا پوست کاربرد دارد. شواهد اخیر نشان داده است که این گیاه دارای خاصیت ضد سرطانی روی طیف وسیعی از تومورها است.

مزایا و خواص زعفران

خواص زعفران

یکی از مهمترین خواص زعفران این است که می تواند موجب القای آنزیم های سلولی مختلف شده و از سنتز اسیدهای نوکلئیک جلوگیری کند و به دین ترتیب به عنوان یک عامل پیشگیری کننده از سرطان ها مطرح می شود.

همچنین اثرات ضد افسردگی زعفران از قبیل فرح بخشی و خنده آوری آن از زمان قدیم مطرح بوده و تحقیقات علمی ثابت کرده این گیاه در حد داروهای ضد افسردگی مانند فلوکستین و ایمیپرامین کارآیی دارد و به نظر می رسد مصرف 6 تا 8 هفته از این گیاه علائم اصلی افسردگی را بهبود می بخشد.

از دیگر خواص زعفران می توان به درمان بیماری آسم، سیاه سرفه اشاره کرد. برخی تحقیقات اولیه نشان داد، نوشیدن مخلوط چای گیاهی حاوی زعفران ،رازیانه ،سیاه دانه ،زیره سیاه ، هل ،بابونه و شیرین بیان ممکن است علائم آسم را در افراد مبتلا به آسم آلرژیک کاهش دهد. این گیاه خلط آور، همچنین برای اختلالات خواب و بی خوابی موثر است.

خواص زعفران

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

به صورت خلاصه خواص زعفران عبارت اند از:

  • تصلب شرایین
  • درمان گاز روده یا نفخ
  • درمان بیماری آلزایمر: برخی تحقیقات نشان داده است که مصرف 22 هفته از زعفران به صورت خوراکی، علائم و نشانه های بیماری آلزایمر را بهبود می بخشد.
  • رفع ترس و شوک های وارد شده بر بدن
  • درمان بیماری hemoptysis (درمان بیماری های بزاق دهان)
  • مسکن دردها
  • درمان سوزش معده
  • درمان خشکی پوست
  • در زنان، در گرفتگی های قاعدگی و سندرم پیش از قاعدگی بسیار مفید است. تحقیقات زیادی اثبات کرده است که مصرف زعفران و رازیانه و تخم کرفس در طول چرخه قاعدگی، درد را کاهش می دهد. همچنین مصرف زعفران علائم سندروم پیش از قاعدگی را پس از گذشت دو دوره بهبود می بخشد.
  • در مردان، از انزال زودرس جلوگیری می کند و در درمان ناباروری مردان مفید است. مصرف زعفران در مردان ورزشکار نشان داد که در طی ورزش این مردان کمتر دچار خستگی می شوند.

از دیگر خواص زعفران استفاده آن به عنوان داروی محرک جنسی و تقویت کننده میل جنسی است. همچنین این گیاه جهت القای تعریق کاربرد دارد و بعضی از افراد این گیاه را به صورت مستقیم برای درمان طاسی بر روی پوست سر استفاده می کنند.

مضرات زعفران

ادویه زعفران

تحقیقات نشان داده مصرف زعفران به عنوان دارو و به صورت خوراکی حداکثر تا 6 هفته برای بسیاری از افراد بی خطر بوده است. با این حال برخی از عوارض جانبی و احتمالی زعفران عبارت اند از : خشکی دهان، اضطراب، سرگیجه، خواب آلودگی، تهوع، متغیر شدن میل اشتها و سر درد. در برخی از افراد نیز زعفران می تواند سبب واکنش های آلرژیک شود.

در کنار تمام فواید و خواص زعفران نباید فراموش کنیم که استفاده بیش از حد این ادویه معطر، خطرناک است. دوزهای بالای زعفران می تواند سبب مسمومیت، زرد شدن پوست و چشم و غشاهای مخاطی، استفراغ، سرگیجه، اسهال خونی، خونریزی بینی و لب و چشم، بی حسی و دیگر عوارض جانبی جدی شود تا جایی که مصرف دوز 12 تا 20 گرم زعفران می تواند منجر به مرگ شود.

مصرف بیش از حد زعفران برای زنان باردار خطرناک است و خطر سقط جنین را به دنبال دارد اما مصرف در حد معمول آن به خصوص در دوران شیردهی بلامانع می باشد.

همچنین مصرف زعفران در افراد مبتلا به برخی از بیماری ها سبب تشدید بیماری آن ها می شود. به نظر می رسد زعفران بر خلق و خو تاثیر می گذارد بنابراین یک نگرانی وجود دارد که در افراد مبتلا به بیماری دو قطبی، مصرف زعفران ممکن است باعث تحریک بیشتر و شیدایی آن ها شود. در نتیجه به این افراد توصیه می شود از مصرف زعفران اجتناب کنند.

زعفران ممکن است ضربان و سرعت قلب را تحت تاثیر قرار دهد. به همین دلیل مصرف بیش از حد آن ممکن است ناراحتی های قلبی را تشدید کند. همچنین زعفران فشار خون را کاهش می دهد، بنابراین مصرف آن برای افراد مبتلا به فشار خون پایین باید با احتیاط انجام شود.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *