دسته ها
پنج شنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳

هفته یازدهم بارداری , تقویم بارداری هفته به هفته

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۵ شهریور ۱۳۹۴
  • ۰

در هفته یازدهم بارداری وزن مادر اندکی بیشتر می شود. حفره هایی بر روی پستان مادر به منظور شیردهی کودک ایجاد می شود. مادر باردار ممکن است هنوز هم از مشکلاتی مانند یبوست شکایت داشته باشد.

در هفته ۱۱ بارداری تغییرات عمده ایی در حال رخ دادن است که برای مادر نیز محسوس ترند. حرکات جنین در این هفته بیشتر از هفته قبل است و حالا جنین بزرگتر و کامل تر شده و به همین دلیل رحم مادر نیز بزرگ تر از هفته های قبل است.

تغییرات جنین در هفته یازدهم بارداری

هفته یازدهم بارداری

جنین در هفته یازدهم از بارداری هفته به هفته, طولی برابر با ۸.۵ سانتی متر دارد و وزن او در این هفته به حدود ۳۵ گرم می رسد که تقریبا به اندازه یک انجیر است.

تقریبا اعضای بدن کودک در این هفته به طور کامل تشکیل شده است. به زودی کودک می تواند دست های خود را باز و بسته کند. ریشه دندان های کودک در زیر لثه او، شروع به جوانه زدن می کنند. همچنین بعضی از استخوان های کودک، شروع به محکم تر و سخت تر شدن می کنند. یکی از جالب ترین اتفاقات این هفته رشد پرده دیافراگم است که سبب می شود تا کودک بتواند سکسکه نیز بکند.

هفته یازدهم بارداری

در این هفته, جنین مشغول لگد زدن و کشش های مختلفی است و این حرکات برای مادر باردار دردسری ایجاد نمی کند و شبیه رقص در آب به نظر می رسد. این حرکات و جنبش ها زمانی که بدن کودک در حال رشد و تکامل بیشتر است، زیادتر تکرار می شود. در هفته یازدهم بارداری, مادر باردار این حرکات جنین را باز هم نمی تواند احساس کند و تا یک یا دو ماه دیگر این حرکات برای او محسوس می شود. با این حال جنین حرکات مادر را احساس می کند و اگر مادر باردار، چند ضربه به آرامی به شکم خود وارد کند، احتمالا حرکتی از جنین را متوجه می شود.

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

بارداری هفته به هفته

تغییرات مادر در هفته ۱۱ بارداری

اکثر مادران باردار در هفته یازدهم از تقویم بارداری، خود را با انرژی بیشتری می یابند و حالت های تهوع و بیماری های صبح گاهی در این هفته به شدت کاهش یافته و یا به کلی از بین رفته است. همچنین، بزاق دهان مادر ممکن است افزایش یابد. به علاوه در نوک پستان ها حفره هایی ایجاد می شود و رنگ آن ها تیره تر می شود که مادر باردار این تغییرات را می تواند ببیند.

از دیگر تغییرات مادر در این هفته, می توان به مشکل یبوست اشاره کرد که ناشی از تغییرات هورمونی است که باعث دیر هضم شدن غذا می شود. علاوه بر این, هورمون ها بر روی دریچه بین مری و معده تاثیر گذاشته و سبب سوزش معده مادر باردار می شود. مادران باردار باید به یاد داشته باشند تمام این ناراحتی ها به علت هدف بزرگ و زیبایی ایجاد شده و تنها خداوند بزرگ حکمت تمام آن ها را می داند بنابراین نگران نباشند.

هفته یازدهم بارداری

در صورتی که حالت تهوع و ناراحتی های بیان شده، باعث شود مادر تغذیه کاملی نداشته باشد و یا مادر در طول سه ماه اول بارداری، اضافه وزن کمی داشته باشد، جای نگرانی وجود ندارد و جنین نیازهای خود برای رشد, از بدن مادر تامین می کند و این مسئله موقتی است و به زودی اشتهای مادر برمی گردد و رفته رفته وزن افزایش می یابد.

به مادران باردار توصیه می شود در مورد تمام علائم و نشانه های طبیعی بارداری هفته به هفته آگاهی داشته باشند تا در مورد علائمی احساس نگرانی و اضطراب به آن ها دست ندهد. همچنین همه سوالاتی که پیش می آید را از پزشک خود سوال کنند.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *