دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان قطعی رفلاکس معده چیست؟

  • افسانه شمشیری
  • ۲۹ تیر ۱۳۹۶
  • ۰

ذر این مطلب به علت, علائم و روش های کاملا موثر برای درمان قطعی رفلاکس معده می پردازیم. با استفاده از این روش ها دیگر نیازی به استفاده از درمان های دارویی که عوارض بسیاری هم دارند، نخواهید داشت.

بازگشت اسید معده و محتویات داخل آن به اسفنکتر مری، که منجر به سوزش مری و گلو می شود را رفلاکس معده گویند. رفلاکس به دلیل سرد بودن معده صورت می گیرد و معمولا در افراد با مزاج سرد بروز می کند. در ادامه با راه های درمان قطعی رفلاکس معده آشنا خواهید شد.

علت رفلاکس معده و علائم آن

به هنگام خوردن غذا، اسید معده برای تجزیه مواد غذایی ترشح می شود اما به دلیل پیدایش نقص در دریچه مری که اسفنکتر نامیده می شود، رفلاکش معده بروز می کند. اسفنکتر بافتی اسفنجی است که وظیفه آن عبور غذا از مری به معده و جلوگیری از بازگشت آن از معده به مری می باشد. بدین ترتیب در رفلاکس معده غذا و اسید معده وارد مری می شوند که این امر منجر به سوزش در قفسه سینه می شود.

روش های درمان قطعی رفلاکس معده

مهم ترین نشانه رفلاکس معده احساس سوزش در قفسه سینه است و این درد نیز غالبا بعد از صرف غذا ایجاد شده و تا چندین ساعت هم ادامه داد. در این حالت دراز کشیدن و یا حتی خم شدن شدت درد را بیشتر می کند. علائم دیگر رفلاکس معده عبارتند از سوزش معده، در گلو احساس مزه ترش کردن، مشکل داشتن در بلع غذا، داشتن سرفه و یا آسم می باشند. اگر رفلاکس معده شدید و به صورت متوالی (بیش از دو بار در هفته) رخ دهد، خطرناک شده و منجر به زخم و التهاب در مری و بروز سرطان می شود.

راه های درمان قطعی رفلاکس معده

در ادامه به روش هایی که برای درمان رفلاکس معده موثر هستند، می پردازیم.

علائم و درمان رفلاکس معده

  •  آرون گروپس
  •  مبل و میز

عدم پوشیدن لباس های تنگ

به هنگام غذا خوردن و حتی بعد از آن، از پوشیدن لباس های تنگ خودداری کنید. برای مثال می توانید بعد از خوردن غذا کمربند خود را شل کنید.

دراز نکشیدن بعد از خوردن غذا

برای درمان قطعی رفلاکس معده, تا یک ساعت بعد از خوردن غذا دراز نکشید زیرا در این حالت اسید معده بیشترین اثر را دارد و می تواند به راحتی ار اسفنگتر عبور کند. اصولا باید بین خوردن غذا و خوابیدن ۳ ساعت فاصله باشد. به عبارت دیگر سه ساعت مانده به خواب شبانه غذا نخورید تا دچار رفلاکس معده نشوید.

موقعیت صحیح به هنگام خوابیدن

بعضی از مردم با رعایت فاصله بین خوردن غذا و خوابیدن، باز هم به هنگام دراز کشیدن و خوابیدن دچار رفلاکس معده می شوند. برای برطرف کردن این مشکل بایستی در موقعیت درستی قرار بگیرید و بخوابید. بدین صورت که با قرار دادن تعدای بالشت (حدود ۱۴ سانتی متر) در زیر سر به بدن خود به هنگام خواب شیب بدهید.

پیاده روی کردن بعد از خوردن غذا

برای درمان رفلاکس معده بعد از خوردن هر وعده غذایی پیاده روی کنید. همچنین با پیاده روی کردن و انجام فعالیت های روزانه استرس و اضطزاب که منجر به رفلاکس معده می شوند هم، کاهش می یابند.

پرهیز از خوردن بعضی از مواد غذایی

بعضی از مواد غذایی باعث ایجاد رفلاکس معده شده و یا شدت آن را افزایش می دهند. بنابراین بهتر است برای جلوگیری از رفلاکس معده از مصرف مواد غذایی زیر پرهیز کنید.

مواد غذایی مضر در ابتلا به رفلاکس معده

  • گوجه فرنگی و انواع سس های قرمز
  • پیاز، سیر و سیب زمینی
  • غذاهای تند و کاری دار و همچنین مصرف انواع ترشی
  • مصرف مواد غذایی اسیدی مثل مرکبات و آب زرشک
  • شکلات زیرا حاوی چربی و کافئین است.
  • مشروبات الکلی و دخانیات
  • غذاهای چرب و سرخ کردنی
  • نوشیدنی های کافئین دار و گازدار مثل قهوه، چای پررنگ، نوشابه و…
  • نعناع و محصولات حاوی نعناع مثل عرق نعناع و…
  • مواد غذایی نفاخ مثل بعضی از حبوبات

وعده های غذایی کوچک و کم حجم

در هر وعده، مقادیر زیادی از مواد غذایی را وارد معده خود نکنید. به جای آن تعداد وعده های غذایی را افزایش دهید ولی مقدار هر وعده را هم کم کنید تا دچار رفلاکس معده نشوید.

نوشیدن آب

بهترین نوشیدنی برای درمان قطعی رفلاکس معده, آب می باشد زیرا اسید معده را رقیق می کند. ۱ ساعت قبل از خوردن غذا و یا ۲ ساعت بعد از خوردن غذا یک تا دو لیوان آب بنوشید.به طور کلی از مصرف نوشیدنی در فواصل گفته شده برای قبل و بعد از غذا، خودداری کنید.

کم کردن اضافه وزن

داشتن اضافه وزن بر معده فشار می آورد و این امر موجب رفلاکس معده می شود. بنابراین کم کردن چند کیلو از اضافه وزن به کنترل رفلاکس معده کمک می کند.

مصرف شیر گیاهی به جای شیرهای حیوانی

برای درمان قطعی رفلاکس معده, شیر گیاهی مثل شیر سویا را جایگزین شیرهای حیوانی کنید. در شیر گیاهی بافت پروتئینی به دلیل فرآیند جوشاندن شکسته می شود. به هنگام مصرف بهتر است به شیر گیاهی کمی عسل اضافه کنید. لاکتوز موجود درشیر منجر به تحریک دریچه مری می شود. مصرف شیر فقط برای مدت کوتاهی منجر به تسکین رفلاکس معده می شود اما در طولانی مدت منجر به ترشح بیشتر اسید معده می شود.

علت و درمان قطعی و موثر رفلاکس معده

سیگار نکشیدن

برای درمان قطعی رفلاکس معده سیگار را ترک کنید. زیرا سیگار کشیدن موجب ضعیف شدن اسفنکتر یا دریچه مری می شود  و این مسئله به رفلاکس معده منجر می شود. مخصوصا اگر بعد از خوردن غذا سیگار کشیده شود ابتلا به رفلاکس معده هم تشدید می بابد.

عرق کاسنی و بیدمشک

از بین عرقیات برای رفلاکس معده, عرق بیدمشک و عرق کاسنی بسیار مناسب هستند. این عرقیات را با کمی عسل و آب مخلوط کرده و همچون شربت مصرف کنید.

نکات پایانی

  • مصرف سبزیجات مثل کلم، کرفس، جعفری، خیار، گشنیز، زیره، آویشن و میوه های شیرین که اسید کمی دارند، برای درمان قطعی رفلاکس معده مناسب می باشند.
  • دمنوش های مفید چای بابونه و چای سبز را جایگزین چای سیاه و قهوه کنید. در صورت استفاده از چای سیاه، روزانه فقط دو فنجان از آن را به صورت کمرنگ، همراه با عسل بنوشید.
  • یکی دیگر از راه های درمان قطعی رفلاکس معده, خوردن یک قاشق غذاخوری عسل بعد از هر وعده غذایی است. تا ۲۰ دقیقه بعد از خوردن عسل، از نوشیدن مایعات و آب پرهیز کنید تا کارایی عسل کم نشود.

عسل درمان کننده رفلاکس معده

  • برای درمان رفلاکس معده درمان دارویی هم وجود دارد که فقط با مراجعه به پزشک از دارو استفاده کنید بنابراین از مصرف بیش از حد و خودسرانه داروهای رفلاکس معده خودداری کنید تا گرفتار عوارض جبران ناپذیر آن ها نشوید. راه های معرفی شده در این مطلب را به کار ببرید تا رفلاکس معده شما به طور قطع درمان یابد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *