دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

هر آنچه در هفته نهم بارداری باید بدانید, تقویم بارداری هفته به هفته

  • سمیرا غلامحسینی
  • ۲۳ شهریور ۱۳۹۴
  • ۰

در ماه سوم از بارداری تغییرات بارداری برای مادر محسوس تر می شود. در هفته نهم بارداری همه اعضای پایه جنین ایجاد شده است و از این هفته به بعد کودک در حال افزایش وزن می باشد.

هفته ۹ بارداری فرا می رسد. در این هفته جنین بیشتر شبیه انسان شده است. طول کودک در این هفته به حدود ۲.۵ سانتی متر می رسد و وزنی حدود چند گرم دارد. قسمت های ضروری بدن به کودک اختصاص داده شده هرچند که از طریق بسیاری از تنظیمات ریز، تمام اعضای بدن کودک در حال رشد هستند.

تغییرات جنین در هفته نهم بارداری

هفته نهم بارداری

در هفته ۹ بارداری نیز تغییرات زیادی در جنین اتفاق می افتد. قلب او تقسیم به چهار حفره می شود و دریچه های آن شروع به شکل گرفتن می کنند، به علاوه قلب او در این هفته ۱۱۰ تا ۱۶۰ بار در دقیقه می تپد. مشابه این اتفاق برای شکل گرفتن دندان های کودک انجام می شود و جای ۲۰ دندان برای کودک شکل می گیرد.

بارداری و رشد جنین

در هفته نهم بارداری مراحل ابتدایی رشد جنین از جمله “دم” از بین رفته است. اندام های کودک نظیر عضلات و اعصاب در حال لگد زدن به دنده ها می باشند. اندام های جنسی کودک در این هفته ایجاد شده اند اما قابل تشخیص برای تعیین جنسیت تا چند هفته دیگر نمی باشند. در این هفته چشم کودک به طور کامل شکل گرفته ولی همچنان به صورت بسته جوش خورده و تا هفته ۲۷ از بارداری هفته به هفته باز نخواهد شد.

هفته نهم بارداری

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

در هفته ۹ بارداری کودک، دارای لاله گوش کوچک , دهان , بینی و سوراخ های بینی مشخص تری می باشد. اندازه جنین در این هفته حدود یک دانه انگور می باشد. جفت در این هفته برای گرفتن بسیاری از کاری های مهم تولید هورمون ها، به اندازه کافی رشد کرده است. اکنون که فیزیک پایه کودک در جایگاه خودش قرار گرفته است، کودک برای افزایش وزن سریع آماده است.

سونوگرافی از جنین

سر جنین در هفته نهم نیز نسبت به بقیه اعضای بدنش بزرگ تر است. اعضای داخلی جنین در این هفته شروع به کار خود می کنند و خود جنین نیز مدام در حال جنبش و حرکت می باشد، با این حال مادر هنوز هم این حرکات را حس نمی کند.

تغییرات مادر در هفته ۹ بارداری

هفته نهم بارداری

در هفته ۹ بارداری، مادر هنوز ممکن است باردار به نظر نرسد حتی اگر دور کمرش کمی ضخیم تر شده باشد. با این حال مادر در این هفته از بارداری احتمالا احساس بارداری را خواهد داشت چرا که نه تنها ممکن است از نظر جسمی و فیزیکی تغییرات زیادی در خود مشاهده کند بلکه ممکن است دارای ویار باشد و از نظر خلق و خو تغییرات زیادی درونش احساس کند. نوسات خلفی در این دوران طبیعی است و جایی برای نگرانی وجود ندارد. بسیاری از زنان تنها هفته ششم تا دهم بارداری این تغییرات خلقی را تجربه می کنند و در ۳ ماهه دوم بارداری این مشکل برطرف می شود و در ۳ ماهه آخر بارداری ممکن است دوباره این علائم ظهور کند.

برخی مادران نیز ممکن است سردردهایی را تجربه کنند که به دلیل وجود بیش از اندازه هورمون پروژسترون در بدن آن ها است. به این مادران توصیه می شود پیاده روی را در برنامه روزانه خود قرار دهند و به مقدار زیاد آب بنوشند و استراحت کافی داشته باشند تا سردردهای ان ها تسکین یابد.

در هفته نهم بارداری به مادران توصیه می شود ارتباط با کودک را جدی تر از قبل دنبال کنند و زمان هایی را برای کودک درون خود اختصاص دهند تا کودک از نظر جسمی و روانی بهتر رشد و پرورش یابد.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *