دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

بهترین سن بارداری و بدترین سن برای بارداری کدام است؟

  • بهاره سلطانی
  • ۲۸ آبان ۱۴۰۲
  • ۰

سن زنان در بارداری، رشد و زنده ماندن جنین تاثیر زیادی دارد. تاکنون تحقیقاتی در مورد بهترین سن بارداری صورت گرفته است با این حال شرایط جسمی مادر، وضعیت سلامتی و یا عواملی مانند وضعیت اقتصادی نیز ممکن است در تصمیم والدین برای فرزند داشتن تاثیر گذار باشد.

متخصصان زنان و زایمان بهترین سن بارداری را بین سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی می دانند. زیرا آنها معتقدند که در این سنین خطر سقط جنین بسیار کمتر است. بر طبق نظر محققان زنان در سن ۲۴ سالگی، بالاترین میزان قدرت باروری را دارند. یکی از دلایلی که دهه سوم زندگی برای حاملگی مناسب است، کیفیت تخمک ها و جوان بودن آنهاست. جالب است بدانید که همراه با بالا رفتن سن، میزان تخمک ها کم شده و کیفیت آنها نیز پایین می آید. منظور از کیفیت در واقع قابلیت باروری آنهاست. از ابتدای تولد، دختران در حدود یک میلیون تخمک دارند که در سال هایی که بدن آنها توانایی باروری دارد تعداد این تخمک ها کاهش یافته و ۳۰۰ عدد می شود.

بهترین برای بارداری

بهترین سن بارداری چند سالگی است؟

همانطور که گفته شد یکی از دلایلی که سنین ۲۰ تا ۳۰ سالگی به عنوان بهترین سن بارداری شناخته می شود، کاهش خطر سقط جنین است. محققان دریافتند در زنانی که بین سنین ۲۰ تا ۳۰ باردار می شوند خط سقط جنین در حدود ۱۰ درصد است، در زنان ۲۰ ساله در حدود ۶ درصد و در زنانی که بین ۳۵ تا ۳۹ سالگی باردار می شوند در حدود ۱۸ درصد است. همچنین با بالارفتن سن خطر سقط جنین نیز بالا تر می رود، به طوری که در ۴۰ سالگی، خطر سقط جنین در حدود ۱۴ درصد می باشد. با این حال شرایط جسمی بدن زنان باردار، مراقبت های بارداری و عواملی مانند تغذیه دوران بارداری نیز در سقط جنین موثر می باشند.

یکی دیگر از دلایلی که در باروری و یا ناباروری تاثیر دارد، سن می باشد. جالب است بدانید که در زنانی که در اوایل بیست سالگی هستند، احتمال بارداری ۹۸ درصد و در زنان ۳۰ ساله در حدود ۸۴ درصد است در حالی که در زنان بالای ۴۰ سال، ناباروری شایع بوده به طوری که دو سوم زنان دچار نازایی می شوند. در سنین ۲۹ تا ۳۵ سالگی، میزان باروری زنان کاهش می یابد. به طوری که احتمال بارداری در هر بار تخمک گذاری در حدود ۱۵ درصد است.

بهترین سن بارداری

خطرات بارداری در سنین بالا

بارداری در سنین بالا هم برای مادر و هم برای جنین مشکلاتی را ممکن است به وجود آورد. با این حال سن مادر در میزان این خطرات نیز موثر است. به طور مثال در زنان ۳۰ تا ۳۵ سال میزان خطرات کمتر از زنانی است که در سنین ۳۵ تا ۴۰ سالگی اقدام به بارداری می کنند. خطر سقط جنین یا احتمال تولد نوزاد مبتلا به بیماری سندروم داون با بالا رفتن سن زنان بیشتر می شود. به طور مثال احتمال تولد فرزند مبتلا به سندروم داون در ۳۰ سالگی زنان، یک در ۷۵۹ تولد است در حالی که در ۳۵ سالگی، یک در ۳۰۲ تولد می باشد. به همین دلیل باید آزمایشاتی مانند آزمون های غربالگری جنینی، آمینو سنتز و بررسی ویلوس کوریونی به طور کامل انجام شود.

بارداری خارج از رحم

بارداری خارج از رحم یکی از عوامل شایع سقط جنین می باشد و بارداری در سنین بالا، احتمال بروز بارداری خارج از رحم را تشدید می کند. از طرفی احتمال زایمان طبیعی نیز در زنان بالای ۳۵ سال که اقدام به بارداری می کنند بیشتر است. آمادگی بدن زنان بین ۲۰ تا ۳۰ ساله برای بارداری یکی از دلایل انتخاب این سنین به عنوان بهترین سن بارداری می باشد.

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس

بارداری در سال های چهل سالگی

دهه پنجم زندگی یا سال های چهل سالگی و بالاتر برای باردار شدن مناسب نمی باشد و در این دوران کیفبت تخمک ها و تعدادشان کمتر می شود و در واقع می توان گفت توانایی باروری فرد کاهش پیدا می کند و شانس باروری پس از سه ماه تلاش در حدود هفت درصد می باشد که با قدیمی تر شدن تخمک ها امکان ایجاد مشکلات کروموزومی بیشتر خواهد شد و در نتیجه باعث به دنیا آمدن کودک ناقص و مشکل دار خواهد شد، اگرچه برخی خانم ها در این سن زایمان بدون هیچ مشکلی داشته باشید اما در این سن احتمال بروز مشکلات زیر وجود دارد که عبارتند از :

  • زایمان زودرس
  • نیاز به سزارین
  • تولد نوزاد بیمار یا ناقص
  • تولد نوزاد کم وزن
  • تولد نوزاد مرده

و همچنین در این این سنین مادر ممکن است دیابت و یا فشار خون بالا را نیز تجربه کند که باعث ایجاد مشکلاتی در دوران حاملگی مانند دیابت بارداری یا پره‌اکلامپسی می شود که این سن برای حاملگی مناسب نمی باشد.

سن مناسب باروری آقایان

توانایی باروری در آقایان نیز مانند خانم ها با افزایش سن کاهش پیدا می کند اما سن کاهش باروری در آن ها به نسبت زنان دیرتر می باشد و در واقع از چهل سالگی به بالا دچار کاهش توانایی باروری خواهند شد زیرا، از این سن بعد تعداد اسپرم و حجم مایع منی کمتر می شود و اسپرم ها نیز به خوبی قادر به شنا نیستند و همچنین از کیفیت بالایی نیز برخوردار نیستند و احتمال سقط جنین نیز وجود دارد از این رو، بهترین سن برای آقایان زیر ۴۰ سالگی می باشد.

زمان مناسب بارداری

عوارض بارداری در سنین بالا برای زنان

بارداری در سنین بالا علاوه بر مشکلات گفته شده، عوارضی را برای مادر نیز به وجود می آورد. با فاصله گرفتن از بهترین سن بارداری، از آمادگی بدن زنان نیز کاسته شده و بارداری ممکن است باعث بروز مشکلاتی برای آنها شود، از جمله بیماری های دیابت بارداری و فشار خون بالا، بیماری هایی هستند که در زنان بالای ۴۰ سال که اقدام به بارداری می کنند شایع است. همچنین احتمال زایمان زودرس، تولد جنین مرده و یا نوزاد نارس نیز در این زنان بیشتر است. همچنین از دیگر عوارض بارداری در سنین بالا می توان به عوارض زایمان اشاره کرد.

سنین خطرناک بارداری

بعد از ۳۵ سالگی، بارداری با خطراتی همراه است. در این دوران با افزایش سن، احتمال بروز نقص ژنتیکی و سقط جنین بیشتر می شود. بر طبق گفته محققان در سنین بالا، هر سال ممکن است تخمک های دستخوش تغییرات شوند و از کیفیت آنها کاسته شود. به همین دلیل بارداری در سن ۴۱ سالگی ممکن است خطرات به مراتب کمتری نسبت به سن ۴۳ سالگی داشته باشد. همچنین جالب است بدانید که احتمال باروری در زنانی که با مشکل نازایی روبرو هستند و تحت درمان قرار دارند در زنان ۴۰ ساله، در حدود ۲۵ درصد است در حالی که در زنان ۴۳ ساله در حدود ۱۰ درصد می باشد. با این حال کم شدن تعداد تخمکها در این سنین باعث بروز مشکلات کروموزومی نیز می شود. در بسیاری از موارد در زنان بالای ۴۰ سال برای درمان ناباروری از تخمک های اهدایی به عنوان درمان کمکی استفاده می شود.

بهترین سن بارداری

کاهش توانایی باروری

کسانی که تا پیش از سنین چهل سالگی و بالاتر از آن باردار نشده اند و قصد بچه دار شدن دارند، قدرت باروری آن ها به شدت پایین می آید و این میزان کاهش در خانم های ۴۰ سال در حدود ۵۰% می باشد. به طور مثال اگر فردی قصد دارد در ۲۵ سالگی باردار شود مدت زمان انتظار برای بارداری ۶ ماه است. در حالی که مدت زمان منتظر ماندن برای بارداری در خانم ۴۰ ساله ۱۵ ماه می باشد. هر چند بسیاری از خانم ها در سن ۴۰ سالگی و بالاتر احتمال سالم بودن فرزندشان وجود دارد اما بارداری در این سن با خطراتی مواجه است که باید با مراقبت های پزشکی همراه باشد. خانم های ۳۵ ساله احتمال باردار شدن آن ها ۵۳%، خانم های ۴۰ ساله ۳۵% و خانم های بالاتر از ۴۵ سال فقط ۵% می باشد.

خطر بارداری در سنین پایین

همانگونه که بارداری در سنین بالای ۳۰ سال با خطراتی همراه می باشد و کاهش قدرت باروری اتفاق می افتد. بارداری در سنین پایین و زیر ۱۸ سال نیز خطراتی برای مادر و جنین در پی خواهد داشت. زیرا شروع تخمک گذاری در دختران از سنین بلوغ است و به مرور امکان بارداری به وجود می آید، لذا در سال های نخست بعد از بلوغ، اغلب دختران تخمک گذاری های نامرتب و نامنظمی دارند و برای اینکه بدن به ریتم طبیعی خود برسد و تخمک گذاری مرتبی داشته باشد، یکی دو سال به طول می انجامد. به همین خاطر بارداری در سنین پایین ممکن است با خطراتی همچون احتمال پرکلامسمی، فشار خون در بارداری، کاهش رشد جنین داخل رحم و یا سقط جنین همراه باشد. علاوه بر این خطرات، خانمی که در این سن باردار می شود به دلیل نداشتن تجربیات لازم را ندارد بنابراین برای پشت سر گذارندن دوران بارداری با مشکلات متعددی رو به رو شود.

بهترین سن بارداری و عوارض باردار شدن در سنین بالا

نکته ای که در پایان لازم است گفته شود این است که در ۲۰ تا ۳۰ سالگی خانم ها که بهترین سن بارداری محسوب می شود، احتمال بروز بیماریی هایی مانند اندومتریوز و فیبروم کمتر است.در حالی که این بیماری ها در سنین بالاتر بیشتر بروز پیدا می کند و ممکن است باعث آسیب به جنین شود. 

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *