دسته ها
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳

درمان خانگی چربی خون با گیاهان دارویی

  • افسانه شمشیری
  • ۱۷ فروردین ۱۴۰۰
  • ۰

مصرف غذاهایی با چربی اشباع شده و نداشتن فعالیت بدنی کافی موجب افزایش کلسترول یا چربی خون می شود. افزایش کلسترول خون نیز خطر ابتلا به سفت شدن و حتی شکستن عروق، افزایش فشار خون، بیماری های قلبی و عروقی، سکته مغزی و چرب شدن کبد را افزایش می دهد. در این مطلب به سراغ روش های درمان خانگی چربی خون می رویم.

استفاده از گیاهان دارویی در درمان کلسترول خون موثر است. در این مطلب به معرفی چند داروی گیاهی موثر و مفید برای کاهش و درمان این بیماری می پردازیم. همچنین داشتن رژیم غذایی مناسب نیز در کنترل و درمان این بیماری اهمیت به سزایی دارد. در ادامه به روش های درمان خانگی چربی خون می پردازیم.

علت بالا رفتن چربی خون و درمان خانگی آن

داشتن رژیم غذایی نامناسب، استفاده بی رویه از فست فود، مصرف غذاهای پرکالری و چرب، مصرف زیاد گوشت قرمز و ماشینی شدن زندگی موجب بالا رفتن کلسترول خون می شود. همچنین عواملی مثل مصرف دخانیات و سیگار، چاقی و اضافه وزن، مصرف مشروبات الکلی،پیر شدن، عواملی ژنتیکی و بیماری هایی مثل فشار خون بالا، دیابت، ناراحتی های کلیه و کبد نیز خطر ابتلا به چربی خون را افزایش می دهند.

علت چربی خون بالا

بنابراین استفاده ار رژیم غذایی مناسب، کاهش مصرف برنج و گوشت قرمز، مصرف غذاهای دریایی، مصرف مواد غذایی حاوی امگا ۳ و استفاده از سبزیجات و میوه جات در سبد غذایی، بهترین و موثرترین راه درمان خانگی چربی خون می باشد.

روشهای طبیعی درمان چربی خون

در واقع کلسترول چربی موجود در خون است و کار آن حفظ و ساخت غشای سلولی، همچنین تبدیل کردن نور خورشید به ویتامین D می باشد. اما اگر سطح آن در خون از مقدار مشخصی بالا رود در دیواره شریان ها جمع شده که منجر به بیماری های قلبی و عروقی می شود که خطرناک و کشنده می باشد. علاوه بر رژیم غذایی، استفاده از گیاهان دارویی راه موثر دیگری برای درمان چربی خون می باشد.

رژِیم غذایی درمان چربی خون

  •  مبل و میز
  •  آرون گروپس
  • چای آویشن علاوه بر اینکه بلغم بدن را برطرف می کند، چربی خون را نیز کاهش می دهد.
  • روزانه یک قاشق چای خوری سیاه دانه مصرف کنید.
  • چای Pure (پور) یک نوع چای چینی است که در کاهش کلسترول خون بسیار قوی عمل میکند.
  • دم کرده زنجبیل، پوست نارنگی، عناب و زینان نیز موثر هستند.
  • مصرف سماق در غذا علاوه بر اینکه بر روی صفرا تاثیر دارد و موجب پایین آمدن چربی خون نیز می شود.
  • مصرف کنگر فرنگی موثر است.

کنگر فرنگی درمان چربی خون

  • مصرف سبزیجاتی مثل گشنیز، مرزه، شوید، جعفری، اسفناج، کلم، کرفس، کاهو، کدو و هویج نیز در کاهش چربی خون نیز موثر هستند.
  • محققان دریافته اند که عرق برگ زیتون نیز چربی خون را کاهش می دهد.
  • مصرف آبلیموی تازه و آبغوره در غذاها و سالاد ها نیز بسیار مفید است.
  • استفاده از غلات سبوس دار و غذاهای پر فیبر نیز برای کاهش چربی خون هم نیز بسیار موثر هستند.

تخم گشنیز

گشنیز کلسترول بد (LDL) و تری گلیسیرید را کاهش می دهد همچنین برای کنترل دیابت نیز مفید می باشد. ابتدا تخم گشنیز را آسیاب کرده و دو قاشق چای خوری از آن را به یک فنجان آب جوش اضافه کنید و بعد این محلول را مصرف کنید. می توانید طعم آن را با اضافه کردن شکر، شیر و یا هل تغییر داده و به عنوان چای روزانه از آن استفاده کنید.

درمان چربی خون با گیاهان دارویی

پیاز و سیر

تحقیقات نشان داده پیاز و سیر برای کاهش چربی خون مفید هستند. پیاز قرمز علاوه بر اینکه در درمان کلسترول بالای خون موثر است، کلسترول خوب را نیز بالا می برد. آب یک عدد پیاز متوسط را با یک قاشق غذاخوری عسل مخلوط کنید. سپس روزانه از این ترکیب یک قاشق چای خوری بنوشید. سیر نیز علاوه بر اینکه کاهنده فشار خون است و خاصیت ضد میکروبی دارد، چربی خون را نیز کاهش می دهد.

کاسنی

گیاه کاسنی بسیار مفید است و ائمه نیز از خواص بی شمار آن سخن گفته اند. کاسنی علاوه بر اینکه در کاهش چربی خون موثر است، خاصیت های  ضد تب، ضد درد، تقویت کننده معده، رفع درد چشم، درمان یرقان را هم دارد همچنین برای درمان بیماری های اعصاب، کبد و کلیه نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

شاه تره

این گیاه نیز علاوه بر خاصیت کاهش کلسترول خون، تصفیه کننده خون بدن، رفع خارش های پوستی، درمان یرقان و اشتها آور نیز می باشد.

روش های درمان خوراکی کلسترول بالای خون

مصرف بعضی از خوراکی ها مثل میوه، روغن و آجیل می توانند به درمان خانگی چربی خون کمک کنند. در ادامه با چندین مواد خوراکی مفید در کاهش و درمان این بیماری آشنا می شوید.

آجیل

آجیل بدون نمک بسیار مفید است و کلسترول خون را نیز کنترل و کم می کند زیرا سرشار از فیبر و استرول های گیاهی هستند اما در مصرف آن ها زیاده روی نکنید.

درمان خانگی چربی خون بالا

آب پرتغال

روزانه نوشیدن ۱ الی ۲ لیوان آب پرتغال موجب کاهش چربی خون می شود.

روغن نارگیل

بهترین روش درمان خانگی چربی خون، مصرف روغن نارگیل می باشد. این روغن کلسترول خوب (HDL) خون را افزایش و کلسترول بد خون را نیز کاهش می دهد. روزانه ۱ الی ۲ قاشق غذاخوری از روغن نارگیل استفاده کنید.

روغن ماهی

روغن ماهی و انواع ماهی چرب مثل ماهی تن، شاه ماهی، قزل آلا، ستردین و… را در رژیم غذایی خود قرار دهید زیرا حاوی اسیدهای چرب امگا ۳ هستند و از ابتلا به بیماری های قلبی پیشگیری می کنند. روزانه ۱ الی ۴ گرم روغن ماهی مصرف کنید.

روغن ماهی درمان چربی خون

بلغور جو دو سر

بلغور جو دو سر فیبر بالایی دارد برای همین در درمان چربی خون موثر است. یک فنجان سبوس جو را با یک لیوان بلغور جو دو سر مخلوط کرده و بپزید. به هنگام میل کردن اگر به آن میوه و یا آجیل اضافه کنید، خواصش بیشتر می شود.

سرکه سیب

مصرف سرکه سیب نیز راه دیگری برای درمان خانگی چربی خون می باشد. همچنین برای بیماری های دیگری مثل فشار خون بالا، رفلکس اسید، نقرس و بیماری های تنفسی نیز مفید است.

درمان خانگی برای چربی خون بالا

۱ قاشق چای خوری سرکه سیب دست ساز را به ۱ لیوان آب اضافه کنید و هر روز به مدت یک ماه مصرف کنید. می توانید به سرکه سیب آب میوه طبیعی اضافه کنید تا طعم آن بهتر شود. برای چاشنی سالاد ها نیز از سرکه سیب استفاده کنید.  

سیب

سیب دارای مقدار زیادی فیبر محلول می باشد و ویتامین C و پکتین موجود در این میوه قادر خواهد بود که با کلسترول ترکیب شده و از راه صفرا آن را خارج نماید، از این رو خوردن سیب به عنوان یکی از میوه های چربی سوز می تواند تا حدود زیادی به کاهش کلسترول بالا کمک نماید.

همچنین مصرف روزانه یک عدد سیب علاوه بر کاهش تری گلیسیرید (سطح چربی خون) موجب داشتن پوستی زیبا خواهد شد.

فواید مرغ بدون پوست برای درمان چربی خون

گوشت مرغ به نسبت گوشت گاو، گوسفند و دیگر گوشت های قرمز دارای مقدار زیادی اسید چرب اشباع نشده است، از این رو مصرف آن مناسب برای افراد با چربی خون بالا می باشد، البته باید از کندن تمام پوست آن اطمینان حاصل کنید زیرا پوست مرغ سرشار از پروتئین و چربی است.

درمان طبیعی چربی خون

غلات

دانه های غلات دارای منگنز بوده و می تواند از عروق کرونر جلوگیری نماید، بنابراین مصرف غلات تاثیر زیادی در پیشگیری از افزایش چاقی و کنترل چربی خون دارد، بنابراین بیماران دارای کلسترول خون بالا بهتر است، مرتباً از غلات در رزیم غذایی خود استفاده کنند تا شرایط آنها بهبود پیدا کند.

قارچ

قارچ از گروه ها و مواد مغذی ای تشکیل شده است که تاثیر زیادی در کاهش کلسترول خون دارند، در زیر با این مواد و فواید آنها آشنا می شوید :

بتاگلوکان؛ یک نوع فیبر محلول می باشد که از جذب کلسترول در خون جلوگیری می کند.

اربتادنین؛ ماده ای فعال است که متابولیسم فسفولیپید ها در کبد را تغییر خواهد داد.

مونیولین؛ می تواند متابولیسم کلسترول در کبد را مهار کند، حال مقدار این مواد بسته به نوع قارچ های مختلف متفاوت هستند و به منظور رفع مشکلات مربوط به کلسترول و درمان خانگی چربی خون زیاد، لازم است قارچ را به برنامه غذایی خود اضافه نمایید.

درمان گیاهی چربی خون

چای سبز، سیاه و اسکواش

چای از جمله نوشیدنی های محبوب است و تاثیر آنتی اکسیدانی دارد، تحقیقات اخیر نشان داده است که مصرف آن در کاهش کلسترول (LDL) نیز تاثیر دارد.

از این رو نوشیدن چای سیاه به مدت سه هفته می تواند سطح چربی خون را به میزان ۱۰ درصد کاهش دهد، چای اسکواش نیز به دلیل دارا بودن مقدار کم چربی و سدیم می تواند در این زمینه موثر باشد.

ضمن اینکه اسید مالونیک موجود در چای می تواند چربی خون را کاهش داده و چربی اضافه بدن را دفع نماید.

منبع : آرگا


مطالب مرتبط
مطالب داغ
همچنین ببینید
مشاهده دیدگاه های این مطلب
دیدگاه های مطلب
۰ دیدگاه برای این نوشته

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *